Att betala för en bondkatt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Måns
    • June 2002
    • 191

    #16
    Jag hade aldrig köpt en katt för 600 kr. Varför ska man det när det finns betydligt billigare katter att få tag på?
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

    Kommentar

    • Annika
      • January 2002
      • 2518

      #17
      Jag tycker absolut att du ska ta 600:- för en katt som är kastrerad och vaccinerad. Du har ju haft utgifter för katten och dessutom så gör sig oseriösa köpar oftast inte besvär med att höra av sig.

      Kommentar

      • jaffehuff
        • October 2005
        • 541

        #18
        Ursprungligen postat av Måns
        Jag hade aldrig köpt en katt för 600 kr. Varför ska man det när det finns betydligt billigare katter att få tag på?
        Här har vi ju själva kärnan i problemet! Så länge det finns människor som inte anser att ett kattliv är något värt och bara vill ha katten ett tag, precis som ett dataspel, elektroniskt husdjur ...eller vad du nu brukar köpa o slänga efter ett tag, så kommer katter att kunna säljas oskäligt billigt. Och så länge katten är billig kommer den inte att kunna få någon höjd status -och priserna höjs inte. Då är vi fast i den trista jargongen med att katter kan införskaffas och avyttras precis hur som helst.

        Nä, kattälskare: Stå på er! Ta betalt för era älsklingar, de förtjänar inte sämre än bäst!

        Själv kommer jag kunna lägga en hel del pengar på en katt den dag då jag befinner mig i en sådan situation att jag kan skaffa en. (O en hel del pengar för mig är iallafall mer än ett par tusenlappar, sen får man ju ha sparat ihop en riskbuffert för familjenyförvärvet också.)

        Ha det gosigt m era älsklingar!

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #19
          Jag brukar jämför kostnaderna för en katt med akvariumena katten=fisken kostnaderna löpande och allt som händer= akvarium och tillbehör

          kontentan, att köpa en ovaccinerad katt och tro att man kommer billigt undan är som att köpa en fisk med sig hem och inte ha ett akvarium...

          Vi har både en raskatt och en "bonnkatt" raskatten gick på ett antal tusen och bonnkatten köpte vi för 600kr från ett djurhem kastrerad och vaccinerad, vi fick vaccinera den en gång till efter det.. runt 300 kosta det.. men på totalen ett fynd det är den härligaste katt jag har träffat!

          Sen orkar jag inte ens räkna upp vad allt annat kostar, vetrinär, leksaker, mat, kattsand osv osv osv men det överstiger inköpet med god marginal med tiden..

          men jag håller med, man bör om man ska sälja katter vaccinera och kastrera om det är lämpligt och ta betalt för det!
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • Mymlan
            • May 2005
            • 30

            #20
            Ursprungligen postat av svensdotter
            hej,

            Jag har en liten fundering. Visst är det väl lite konstigt att även sk kattälskare, inte är beredda att betala för en bondkatt? Trots att även denna bondkatt är kastrerad vaccinerad mm. Istället väljer man att köpa en kattunge för 50kr. Visst, det kan ju låta överdrivet att ta betalt säg 600 för en bondkatt, men efter allt som bör är uträttat har ju katten kostat betydligt mer och köparen blir ju ändå tvungen att göra det på kattungen som kostade 50kr. Altså borde det ju vara billigare att köpa en katt för 600kr än att köpa en katt för 50kr? Trots detta verkar inte allmännt folk tänka så. Detta förbryllar mig en aning.

            Inser detta alteftersom folk hör av sig på en annons jag har ute där jag satt ett pris på just 600kr. Många hör av sig, och undrar varför jag vill ha så mycket betalt för dem. Inte bryr väl jag mig om att få pengarna i handen, jag vill ju framför allt bara hitta ett hem där den nya ägaren kan tänka sig att faktiskt även en katt kan kosta 600kr. Blir katten sjuk i framtiden kommer det ju kosta sina slantar iaf, eller? Eller blir det gonatt om katten blir sjuk, för man inte räknat med att en katt är värd mer än 50kr? Bara en avlivning kostar ju lite, altså avlivar man heller inte sin 50krs katt hos veterinär heller?? Däremot kan en hund utan bekymmer få kosta ett par tusenlappar... vilken är egentligen skildnaden??

            Snälla upplys mig om hur ni tänker i denhär frågan. För jag förstår nog inte...



            Mvh

            ps(Admin) detta är ej någon smygannons jag vill bara föra ämnen på tal, misstolkas det vänligen låt mig redigera detta inlägg. DS
            Ge katten ett värde ta ordentligt betalt oavsett om det är raskatt eller bondkatt. Vill de ej betala så är de inte rätt ägare till katterna. Seriösa kattköpare de betelar utan att knussla. Har de ej råd med 600:- eller 1000:- eller rent av 6000:- så kan man misstänka de har ej råd med försäkring, bra foder, veterinärvård, årliga vaccineringar.

            Fd raskatt uppfödare.

            Kommentar

            • svensdotter
              • March 2005
              • 247

              #21
              kontentan, att köpa en ovaccinerad katt och tro att man kommer billigt undan är som att köpa en fisk med sig hem och inte ha ett akvarium...

              bra liknelse, hahaha stämmer ju nästan.
              har haft en del annonser ute och en hel del som ringer. Tyvär, eller kanske inte tyvärr, men iaf har jag bestämt mig för att behålla katterna då jag blivit så fäst vid dem. Hur som helst är det en hel del som ringt, och flera av dom tycker att 600 är ett hutlöst pris, men flera verkar även tycka att det är ett kap med en kastrerad, id märkt och vaccinerad katt för det priset. Så hopp finns ju!
              Eftersom jag inte längre tänker säljha katterna rekomenderar jag nu de som ringer att kolla på Öbacka djurhem som är det närmaste här. Eller också tipsar jag dem om andra katter jag känner till som söker nya hem av olika orsaker.

              Tyvärr är det ju lite ledsamt att scrolla igenom annonserna på tex blocket. Så många vuxna katter som säljs. Utan någon egentlig orsak annat än att ägarna helt enkelt tröttnat på dem. Dessa är ju troligast just sådana 50kr kattungar. Men när de inte längre är söta små kattungar falnar intresset och man försöker sälja dem. För en hundring oftast eftersom blocket inte tillåter att man lägger ut djurannonser utan att sätta ett pris.

              Hur som helst har min annons tydligen gett iaf två katter nytt hem, så det var ju bra iaf då. Dessutom har ju de två jag tänkte sälja också fått ett hem nu:o och här ska dom få stanna och leva ett bra liv!
              blondin!

              Kommentar

              • jaffehuff
                • October 2005
                • 541

                #22
                (det där m blocketannonserna kommenterar jag inte ens, det är bara sååå... )

                Ursprungligen postat av svensdotter
                Hur som helst har min annons tydligen gett iaf två katter nytt hem, så det var ju bra iaf då. Dessutom har ju de två jag tänkte sälja också fått ett hem nu:o och här ska dom få stanna och leva ett bra liv!
                Vad trevligt att höra! Katter är härliga ju!

                Ha d gott!

                Kommentar

                Arbetssätt...