Att betala för en bondkatt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    Att betala för en bondkatt?

    hej,

    Jag har en liten fundering. Visst är det väl lite konstigt att även sk kattälskare, inte är beredda att betala för en bondkatt? Trots att även denna bondkatt är kastrerad vaccinerad mm. Istället väljer man att köpa en kattunge för 50kr. Visst, det kan ju låta överdrivet att ta betalt säg 600 för en bondkatt, men efter allt som bör är uträttat har ju katten kostat betydligt mer och köparen blir ju ändå tvungen att göra det på kattungen som kostade 50kr. Altså borde det ju vara billigare att köpa en katt för 600kr än att köpa en katt för 50kr? Trots detta verkar inte allmännt folk tänka så. Detta förbryllar mig en aning.

    Inser detta alteftersom folk hör av sig på en annons jag har ute där jag satt ett pris på just 600kr. Många hör av sig, och undrar varför jag vill ha så mycket betalt för dem. Inte bryr väl jag mig om att få pengarna i handen, jag vill ju framför allt bara hitta ett hem där den nya ägaren kan tänka sig att faktiskt även en katt kan kosta 600kr. Blir katten sjuk i framtiden kommer det ju kosta sina slantar iaf, eller? Eller blir det gonatt om katten blir sjuk, för man inte räknat med att en katt är värd mer än 50kr? Bara en avlivning kostar ju lite, altså avlivar man heller inte sin 50krs katt hos veterinär heller?? Däremot kan en hund utan bekymmer få kosta ett par tusenlappar... vilken är egentligen skildnaden??

    Snälla upplys mig om hur ni tänker i denhär frågan. För jag förstår nog inte...



    Mvh

    ps(Admin) detta är ej någon smygannons jag vill bara föra ämnen på tal, misstolkas det vänligen låt mig redigera detta inlägg. DS
    blondin!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Tror ärligt talat inte att du bör sälja till nån som inte är beredd att betala 600:- för sin katt. De kan inte ha förstått vilket ansvar, inte minst ekonomiskt, det är.

    Jag kanske har fördomar, men jag misstänker att de som vill betala 50:- köper för att deras barn har tjatat, och de räknar inte med att vaccinera/avmaska katten eller ha kvar katten i mer än ett år.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #3
      Jag skulle betala om den va kastrerad/steriliserad för de kostar ju mer än 600...men så är jag ju en riktig katt älskare oxå.

      Har man någon som ger betalt så vet man att katten inte är köpt i allhast och något man gör sig av med när man tröttnat. Jag måste själv göra mig av med mina 2 älsklinger eftersom min son blivit allergisk, och utvecklat astma, jag står tom för sterilisering om någon vill ha dom. Men vem som hellst får inte ta dom. Den biten är jag noga med, endast de bästa är gott nog =)
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Jag skulle betala 600kr för en katt, helt klart, om jag nu inte ogillade katter i allmänhet *hundägare du vet.*. Rent logiskt har ju hund och katt samma värde. Kan tänka mig att det är mer buisness med hundar. Föräldrarna ska vara perfekta, goda tävlingsresultat osv, det är ju mycket större i hundvärlden. Det läggs liksom ner mer tid på hundarnas avel än katternas. *det beror ifs på vilken person det är*. Katter är väll liksom mer enkelavlade, och därför finns det folk som bara ser att sin katt ser ovanligt rund om magen. Och sen vill dom bli av med ungarna snabbt och säljer dom för 50-150kr st. Medan en 8 veckors pudelvalp kan kosta 9000, konstigt det där.
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          Du värderar hur som helst din katt till 600kr, och du har känslomässiga band till den. En främling som inte har några som helst band till din katt känner förmodligen att 600kr känns absurt eftersom denne inte alls känner katten.
          600kr i förhållande till eventuella veterinärskostnader är inget att prata om! T ex om man ska åtgärda ett benbrott på en oförsäkrad katt kan det kosta 20 000! (dvs katten bör försäkras!!!!)

          Jag tycker både att du ska stå på dig samtidigt som jag tycker att du kanske kan släppa den billigare till ett bra hem. Ett tips är att låta katten vara där på prov, eller kanske besöka köparen efter en tid så att se att allt funkar bra.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            Man brukar i för sig känna på sig om det är en seriös person. Magkänsla vettu!

            Vad det gäller försäkring och vetrinärer. Min hund Hertha har blivit trafikskadad, är nu blind på ena ögat, har haft ett allvarligt benbrott i bogen och alla operationer gick på 37 000 och sedan har hon sjukgymnastiserat vilket inte är billigt, jag lovar!
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Tror ärligt talat inte att du bör sälja till nån som inte är beredd att betala 600:- för sin katt. De kan inte ha förstått vilket ansvar, inte minst ekonomiskt, det är.
              håller med.
              ligger själv å betalar 600 bara i försäkring till kattan men då täcker den mediciner också till exempel.
              den bästa if kunde få fram.
              sen är ju inte kastrering billigt heller.
              sen tillkommer ju mat sand å leksaker och sånt katten gör sönder.

              satt själv å räknade mycke på de där innan ja bestämde mej för att ha katt och konstaterat att jag räknade lite högt

              Jag kanske har fördomar, men jag misstänker att de som vill betala 50:- köper för att deras barn har tjatat, och de räknar inte med att vaccinera/avmaska katten eller ha kvar katten i mer än ett år.
              tyvärr ses katter i mångt å mycket som slitåsläng "vara"
              började folk ta betalt för kattungar så skulle nog statusen höjas lite och sommarkatter försvinna.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Neptun
                • March 2004
                • 719

                #8
                Jag håller med om att det är märkligt att de inte vill betala för veterinärskostnaderna. I slutändan komemr de ändå själva få stå för samma kostnader om de köper en katt som inte är vaccinerad vid köpet. För jag tar för givet att en kattälskare både vaccinerar och märker sin katt. Vi sålde våra kattungar (vanlig bondkatt) för 500:- styck, och ingen av våra köpare verkade frågande till prisets storlek när de visste vad de fick för kronorna.
                "Failure does not require planning"

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  500 för vaccinerad katt låter mycket billigt.
                  fick betala 2x338kr för vaccinationerna av min katt.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Neptun
                    • March 2004
                    • 719

                    #10
                    Möjligt att det var billigt, men det är ju bara bra =)
                    "Failure does not require planning"

                    Kommentar

                    • Rosa
                      • September 2002
                      • 435

                      #11
                      Ursprungligen postat av gladhertha
                      Jag skulle betala 600kr för en katt, helt klart, om jag nu inte ogillade katter i allmänhet *hundägare du vet.*. Rent logiskt har ju hund och katt samma värde. Kan tänka mig att det är mer buisness med hundar. Föräldrarna ska vara perfekta, goda tävlingsresultat osv, det är ju mycket större i hundvärlden. Det läggs liksom ner mer tid på hundarnas avel än katternas. *det beror ifs på vilken person det är*. Katter är väll liksom mer enkelavlade, och därför finns det folk som bara ser att sin katt ser ovanligt rund om magen. Och sen vill dom bli av med ungarna snabbt och säljer dom för 50-150kr st. Medan en 8 veckors pudelvalp kan kosta 9000, konstigt det där.
                      Nu tror ju inte jag att det ligger så mycket mer tanke osv bakom blandrashundar, och jag vet att det definitivt ligger lika mycket jobb och buissness som du kallar det i renrasiga katter.

                      Tyvärr har bondkatten samma status i ögonen på folk som renrasiga har och folk tycker nog att dom gör en en tjänst nästan genom att ta hand om katten.

                      Men stå på dig sänk inte priset för när du väl hittar en köpare kan du va lite säkrare på att den är seriösare än den som vill pruta.

                      Fast folk gör likadant när det gäller hundar åsså ibland försöker pruta och ha sig. och jag har renrasiga hundar och vi sänker oftast inte priset för någon inte ens familjen
                      Eva

                      Kommentar

                      • svensdotter
                        • March 2005
                        • 247

                        #12
                        ja, det är ju skönt att höra att det inte bara är jag som resonerar såhär. Givetvis kan man inte ta betalt för ALLA kostnader, då skulle inte priset vara 600... Sedan kan jag mycket väl tänka mig att inte ta betalt för katterna om, och bara om den nya ägaren är en nära bekant som jag med 100% kan vara säker på tar hand om katten och där jag sedan kan hålla kontakten med katten och se att den har det bra. Jag skulle inte sänka priset för någon jag inte känner.

                        Raven: folksam är isåfall betydligt billigare på försäkringen, ca 400kr /år tror jag.
                        blondin!

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av svensdotter
                          Raven: folksam är isåfall betydligt billigare på försäkringen, ca 400kr /år tror jag.
                          täcker folksam upp kostnader för mediciner rehabilitering ???
                          eller att ja bara kan lufta lyren och få hembesök ?
                          högsta ersättning 40.000kr per år
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Hemma
                            • October 2003
                            • 141

                            #14
                            Självklart ska man ta betalt..

                            ...för om man verkligen vill ha en katt så är man också villig att betala för den.

                            Vi köpte Jesper på solgläntans Katthem och han kostade då 500:- för en "simpel" bondkatt. OT: Han är världens snällaste katt,både mot människor och andra katter. Mindre snäll på fåglarna.....

                            Kan man lägga ned flera tusen kronor på en tv eller andra döda ting varför ska man inte kunna lägga några hundra på ett levande väsen??
                            som gillar fiskar !

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              när man tänker efter.
                              vad får man för 500kr ida egenltigen ?

                              en del får lägga mer när dom tankar bilen.
                              ett månadskort för kollektivtrafiken.
                              10 pizzor

                              kan inte hjälpa de men tycker vissa delar av diskussion är lite smålöjlig egentligen, mer precist att en del inte kan tänka sej lägga 500 på en katt.
                              vill man ha en katt så får man ju räkna med att de kostar.
                              är man snål köp en tygkatt.
                              dom som inte är beredda att hiva upp pengar bör dom verkligen ha en katt överhuvudtaget...

                              men vissa grejer är billiga.
                              den hittils mest uppskattade leksaken här hemma är lite dasspapper ihopknöllat som ja sitter å kastar
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...