beteendeförändringar vid könsmognad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    beteendeförändringar vid könsmognad

    mors.
    som topic lyder vilka beteendeförändringar kan jag vänta mej av katten när hon blir könsmogen.

    det enda jag hört hittills är att hon antagligen kommer jama mer 3-4 dagar per månad.
    bör väl va mycket mer än detta ?

    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    #2
    Honkatterna har en tendens att bli en aning griniga, oroliga och kan jama tills man blir tokig.Alla katter som inte planeras andvändas för avel är en stor fördel att kastrera, har man inte råd är ett tillfälligt billigare alternativ att ge en hona p-piller som kostar en 60kr per förpackning, detta får man via recept från veterinär.
    blondin!

    Kommentar

    • Lexy
      • May 2005
      • 31

      #3
      En annan grej man kan råka ut för är att de börjar gå och skvätta. Har hört att det inte är så bra att låta en katt äta p-piller för länge. Kanske inte så bra att skjuta för länge på en kastrering. En kompis till mig fick för någon vecka sedan tre kattungar. Kom lite som en överraskning... Ska försöööka låta bli att sno med mig en...två...tre hem.
      Förresten, Raven, om du funderar på att kastrera din tös så kolla runt hos olika veterinärer. Då jag skulle kastrera min katt såg jag att priserna varierade mycket mellan de olika ställena, både för honor och hanar.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        jojavet att priserna varierar rätt mycket.
        grejen är att jag varit tvungen å lägga 5000 på tandläkarn så de kan ta några månader innan ja har penar till kastrering.

        p-piller hoppar ja över hon är ingen utekatt dessutom så gick modern till katten å blev gravid trots ppiller.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #5
          Låt lillkissen växa färdig och löpa några gånger, tar man dom för tidigt kan dom växa ojämt i kroppen, och en hona som fått en kull brukar bli mer harmonisk. P-piller kan på långtid ge livmodersproblem, även hos steriliserade honor, därför görs ett större ingrepp på honor nu när dom steriliseras så tas hela livmodern bort för att ta bort den risken. Förr knipsa man bara äggledaren, en sterilisering kostar runt 1000kr, på våren brukar dom här hemma ha kampanjer och ge det till halva priset, så håll ögonen öppna.

          att p-piller kan dom lätt kräkas upp eller spotta ut när man inte ser
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • Rosa
            • September 2002
            • 435

            #6
            Ursprungligen postat av anna7607
            Låt lillkissen växa färdig och löpa några gånger, tar man dom för tidigt kan dom växa ojämt i kroppen, och en hona som fått en kull brukar bli mer harmonisk. P-piller kan på långtid ge livmodersproblem, även hos steriliserade honor, därför görs ett större ingrepp på honor nu när dom steriliseras så tas hela livmodern bort för att ta bort den risken. Förr knipsa man bara äggledaren, en sterilisering kostar runt 1000kr, på våren brukar dom här hemma ha kampanjer och ge det till halva priset, så håll ögonen öppna.

            att p-piller kan dom lätt kräkas upp eller spotta ut när man inte ser
            Snälla sprid inte gamla (kommer inte på rätt namn för det) sägnar vidare.

            Finns inga undersökninger eller något som stöder dom teorierna att de skulle bli lugnare, harmoniskar osv av att ha fått källingar, plus att man ska helst ha hem till källingarna också.
            Samma sägner spride bland hundfolk också, snart kommer det väl bland människor åsså att vi mår bättre av att ha fått barn, men inget om allt som kan bli så fel av de.

            Jag har haft honkatter som gått på p-piller hela livet utan problem och har haft kastrerade hanar. min nya lillkisse ska kastreras så fort hon har åldern inne.
            Dom förändringarna jag kommer ihåg är löpningarna börjar kan vara lite jobbigt med skrikandet, skvättandet fast mina har hållt sig med skvättandet i badrummet. dom blir liiite lugnare överfaller en inte lika ofta längre. Och kan bli lite tjuriga till och från.
            Eva

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #7
              Mina honkatter har blivit betydligt lugnare när dom fått kull, och ena katten fick livmoderscanser =) och hon va den enda som fått p-piller...så skränor...nja en veterinär BORDE veta vad dom talar om, dom ändrar nog inte ett bra steriliseringssätt pga skrönor... Men hundar vet jag inte hur de funkar men på katterna jag haft runt mig i min uppväxt samt nu så har de stämt väldans bra.
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • Rosa
                • September 2002
                • 435

                #8
                Ursprungligen postat av anna7607
                Mina honkatter har blivit betydligt lugnare när dom fått kull, och ena katten fick livmoderscanser =) och hon va den enda som fått p-piller...så skränor...nja en veterinär BORDE veta vad dom talar om, dom ändrar nog inte ett bra steriliseringssätt pga skrönor... Men hundar vet jag inte hur de funkar men på katterna jag haft runt mig i min uppväxt samt nu så har de stämt väldans bra.
                Vad jag menar är står man inte ut med skrikandet eller inte har råd att kastrera när det är tid kan man använda p-piller tills man har råd.

                Och låta ett djur få ungar för att djuret ska bli lugnare, i mina ögon är inte det djuret en vidare kandidat för avel då. för det förs ju vidare till källingarna.skrönan är att man ska låte ett djur få ungar innan kastraktion för djurets skull det är nys. Det håller nog de flesta vettar med om.

                jagmenade inte att det med p-piller var skrönor, men det gäller heller inte alla katter att alla kattor får problem med livmodern alltså
                Eva

                Kommentar

                • anna7607
                  • November 2005
                  • 1440

                  #9
                  ne ne, de gäller inte alla, de va därför jag skrev att dom tar bort livmoder om man väljer att ge p-piller innan, men eftersom skulls katt e inne så ville han inte ge p-piller i onödan, behövs ju inte. Men visst är de rart när dom skriker natten igenom =). Våran majja har precis slutat löpa "tack gode gud" ha ha ha. Och med lugnare menar jag från fullt busös till lite lugnare bus och mer kel, dom blir vuxna på något sätt =). Tyvärr måste jag hitta någon som kan ta henne pga att min son blivit allergisk =(....
                  lev livet medans de är värt att levas

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av anna7607
                    nja en veterinär BORDE veta vad dom talar om,
                    inte för att va elak men har hört tillräckligt mycke dåligt om veterinärer för att anse att det en veterinär säger inte betyder mycke.
                    däremot om 2-3 eller fler säger samma sak då är det nåt annat.

                    i usa till exempel kastreras katter bra mycke tidigare än här.
                    läst så tidigt som 6 veckor utan att några problem kunnat ses med det.

                    sen är jag benägen att hålla med rosa om kullar.
                    en hona behöver inte få fram en kull, klarar sej fint utan.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      Ursprungligen postat av anna7607
                      nja en veterinär BORDE veta vad dom talar om,
                      inte för att va elak men har hört tillräckligt mycke dåligt om veterinärer för att anse att det en veterinär säger inte betyder mycke.
                      däremot om 2-3 eller fler säger samma sak då är det nåt annat.

                      i usa till exempel kastreras katter bra mycke tidigare än här.
                      läst så tidigt som 6 veckor utan att några problem kunnat ses med det.

                      sen är jag benägen att hålla med rosa om kullar.
                      en hona behöver inte få fram en kull, klarar sej fint utan.
                      meh... sa jag att en hona MÅSTE få en kull??? påpekade bara att dom brukar bli mer harmonisk... ALLTSÅ INTE ETT TVÅNG!!!!
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • Rosa
                        • September 2002
                        • 435

                        #12
                        Ursprungligen postat av anna7607
                        ne ne, de gäller inte alla, de va därför jag skrev att dom tar bort livmoder om man väljer att ge p-piller innan, men eftersom skulls katt e inne så ville han inte ge p-piller i onödan, behövs ju inte. Men visst är de rart när dom skriker natten igenom =). Våran majja har precis slutat löpa "tack gode gud" ha ha ha. Och med lugnare menar jag från fullt busös till lite lugnare bus och mer kel, dom blir vuxna på något sätt =). Tyvärr måste jag hitta någon som kan ta henne pga att min son blivit allergisk =(....
                        Men lugnheten (hmm det var ett konstig ord finns det? ) kommer ju annars med åren.

                        Sen har det livit vanligast här i Sverige ochså med kastraktion istället för sterillisering för det är det bästa för alla parter ju.
                        Bara för man klipper äggledarns slipper man ju inte löpen och all vad det innebär.
                        Kastraktion innebär att dom tar bort allt som kan ge besvär för kattan på äldre dar.
                        Eva

                        Kommentar

                        • anna7607
                          • November 2005
                          • 1440

                          #13
                          ja, jag tycker de e jättebra att dom gör det ordentlig om man tänker på så många som fått besvär, skönt att dom kommer ett kliv närmare mänskligheten, lika viktig m djur som m oss. Jag har en kanon veterinär, har känt henne länge, hade henne även när jag jobba på travet som stallveterinär, så va de något kom hon hem direkt å kolla =)
                          lev livet medans de är värt att levas

                          Kommentar

                          • Rosa
                            • September 2002
                            • 435

                            #14
                            var hittar man vettar som kommer hem till en, har lite långt till min nu sedan vi flyttade.



                            ps jag menar då veterinärer några vättar vill jag inte ha hem
                            Eva

                            Kommentar

                            • anna7607
                              • November 2005
                              • 1440

                              #15
                              ha ha...de förstod jag =) lät kul ju =) jag bor i eskilstuna så här finns det sådana. Min lärde jag känna när hon utbildade sig, hon e mammas vänninas kompis, sen har vi en annan som oxå gör hem besök. Min tom kastrerade mina 2 hanar hemma =) Vi har rätt mycke av dom här istan.
                              lev livet medans de är värt att levas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...