kattfrågor var annars ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    kattfrågor var annars ;)

    God Morgon.
    tänkte höra om nån har länkar till olika sidor som beskriver kattbeteenden ?

    fixade till en liggplats till åt katten uppe på ett skåp men då ja ska kasta ut sängen får jag ta å bygga en trappa till katten.
    skåpet är 1.50 högt räcker det med ett trappsteg vid 50cm och en vid 100cm ?
    eller bör jag sätta 3 trappsteg med 37.5cm mellanrum ?
    bör tilläggas att katten saknar balanssinne och va kamikazepilot i sitt förra liv

    nåt enkelt sätt å få kattan att sluta springa i duschen efter att jag varit där ?
    hon har nämligen ovanan att ta en tur via lådan när hon ska ut så de fastnar ett halvt kilo sand på varje tas.


    God Natt
    Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    Om hon har dålig balans varför inte göra en ramp upp, den kan vara rätt brant och du kan klä den i någe tjockt tyg så hon får fäste. Dom gillar ju att klättra =)

    Och att hon gillar duschen får du nog leva med =) mina gör likadant, fast jag slipper kattsanden den följer bara med så den hamnar precis utanför lådan, vad har du för katsand?
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • Lexy
      • May 2005
      • 31

      #3
      Var glad att katten bara vill gå igenom duschen! Pga en liten tråkig ovana min katt hade började vi tappa upp vatten i badkaret (han vände på en femöring första gången). Nu har vi fått ett följdproblem: finns det inget vatten i badkaret klagar syrrans katt. Den ena hatar vatten, den andra älskar att bada... Ibland ska han ner och dricka efter att han har varit på lådan. Det var lite jobbigt då vi hade klumpande sand, men mest har vi vanligt kattgrus som han tursamt nog inte drar med sig alltförmycket av.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av anna7607
        Om hon har dålig balans varför inte göra en ramp upp, den kan vara rätt brant och du kan klä den i någe tjockt tyg så hon får fäste. Dom gillar ju att klättra =)
        ramp finns det inte plats för men en liten trappa får plats.

        Och att hon gillar duschen får du nog leva med =) mina gör likadant, fast jag slipper kattsanden den följer bara med så den hamnar precis utanför lådan, vad har du för katsand?
        hon gillar inte bara dushen, handfatet anser hon va perfekt sovplats numer.
        använder pussi ultrakompakt.
        lätt å använda billig(82kr 10kg) och kattan tycker om den också aldrig strulat med den
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #5
          prova en kattsand som heter fresch, det är som små stenar, som suger upp och kapslar in, dom är rätt stora och följer inte med så lätt. 1 påse till 1 katt 1 månad. Jag slipper iaf ha kattsand överallt, dom ramlar av tassarna när dom kliver ur lådan =)

          Jag skulle nog sätta 3 trappsteg =)
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • Gummiankan
            • October 2005
            • 407

            #6
            Ever Clean är överlägset i kattsands väg ( ca 179 10 kg) luktar inget heller.... Och ca 90% av det som fastnar på tassarna ramlar loss innan katten når badkaret .


            Egentligen behöver katter inga trappsteg, men det underlättar. Min ena katt går på något vis upp och lägger sig på överskåpen ute i köket, dit det är närmare två meter. Försök att få tag på en restbit av någon heltäckningsmatta som du kan spika på trappstegen, så får din kamikazekatt lite bättre fäste

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              tror nog ja vill ha trappsteg till tjejen.
              hon e lite för bra på å missa bordskanter stolar och dylikt när hon hoppar runt här.

              nnå form av heltäckningsmatta alternativt nåt bra tyg blir de på.

              nä tror ja behåller kattsanden ja har, är bara problem om kattan är blöt om tassarna och då tror ja inte de spelar så stor roll va man har för de mesta suger sej ju fast då dessutom är den enkel att använda å luktfri
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Gummiankan
                • October 2005
                • 407

                #8
                Det är ju onödigt att byta om det fungerar, en del katter kan få för sig att lådstrejka om man byter kattsand...

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  jo precis.
                  sen ska ja egentligen ha en matta i badrummet som är tillfälligt borttagen.

                  blev mycket irriterad inatt på kattan.
                  ligger i sängen börjar precis komma till ro och klonk KLIIIIIIIIIIIRRRRR hör jag från badrummet.
                  då har hon gått in i duschen kört ner klorna i avloppet och ryckt upp metalllocket.
                  ska silikoniseras fast om ja orkar de ida och inte har för ont i käften.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Gummiankan
                    • October 2005
                    • 407

                    #10
                    Har du inte gått till tandläkaren än????? Jag har tillgänglig rörtång och ev. 4-hjulsdrift vid behov...

                    Badrumsmatta...? LYX! om jag skulle komma upp en morgon utan att den mattan hade varit utsatt för diverse övergrepp under natten hade jag varit överlycklig...

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      haha har de mesta i verktygsväg sen har ju polarn ett helt dubbelgarage med verktug ja kan använda vid behov
                      grejen är att tanden togs ut ida men dom fick ta fram stora slaktarkniven å skära bort köttslamsorna som va i vägen haha
                      sen sydde dom ihop de så de känns inte direkt....nice

                      kan inte ens lägga en spottloska utan att de gör ont och börjar blöda igen och imrgon och övermorgon ska tydligen bli ännuvärre enligt informationsbladet ja fick sen ska det bli bättre.
                      om ja nu inte för en infektion för då blir de bara värre runt 10% råkar ut för de.
                      kattan va väldigt intresserad av min andedräkt när ja kom hem lukta gott

                      skämt osidå va inte ens hälften så skrämmande som ja trodde de skulle va men för omväxlingskull tog jag bedövning...2 ggr

                      märkt nu när badrumsmattan varit borta en vecka att den gör mycke skillnad.
                      kattan är mycket väluppfostrad.
                      vält 3-4krukor sen ja fick henne och får anses acceptabelt.
                      hållt sej till lådan alldeles utmärkt.
                      det enda hon gör som jag blir sur på är att hon är på en spann som står bredvid akvariet är växter i den.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Gummiankan
                        • October 2005
                        • 407

                        #12
                        Så trevligt....... det är sådanna berättelser som får mig att borsta i 10 minuter åt gången, tandtråd, flour mm. Det är inte jobbigt att gå till tandläkaren eller nåt men just räkningsdelen retar mig lite. Finns ju betydligt roligar sätt att sätta sprätt på pengar

                        De har en tendens att alltid pilla på saker de inte får! När jag målade en husvägg i somras så skulle de självklart vara med, blåfläckiga katter... Även om jag gärna skule vilja måla om trappan så får det nog vänta... har ingen dörr att stänga just där och även om jag hade det så hade de suttit på andra sidan och gnällt hjärtskärande...

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gummiankan
                          men just räkningsdelen retar mig lite. Finns ju betydligt roligar sätt att sätta sprätt på pengar
                          vadå bara gått 5000 denna månaden nästan hela min inkomst
                          pengar ja skulle använt för å starta upp ett 375liters
                          men det va bara en tidsfråga va prat om bl.a den tanden för 15år sen.
                          irriterat på att folktandvården inte tog hand om visdomständerna i underkäken för dom låg ner båda 2 och va bara en tidsfråga innan det skulle bli problem med dom.

                          ska iallafall köpa en eltandborste så fort ja får loss pengar men blir väl till sommarn nån gång
                          kattan ska ju kastreras
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Frågvis
                            • October 2005
                            • 1204

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            Ursprungligen postat av Gummiankan
                            men just räkningsdelen retar mig lite. Finns ju betydligt roligar sätt att sätta sprätt på pengar
                            vadå bara gått 5000 denna månaden nästan hela min inkomst
                            pengar ja skulle använt för å starta upp ett 375liters
                            men det va bara en tidsfråga va prat om bl.a den tanden för 15år sen.
                            irriterat på att folktandvården inte tog hand om visdomständerna i underkäken för dom låg ner båda 2 och va bara en tidsfråga innan det skulle bli problem med dom.

                            ska iallafall köpa en eltandborste så fort ja får loss pengar men blir väl till sommarn nån gång
                            kattan ska ju kastreras
                            Ska du avreagera dig på katten?
                            Den som frågar får veta

                            Kommentar

                            • Gummiankan
                              • October 2005
                              • 407

                              #15
                              [

                              jo när man väl har gratis tandvård så är inget galet, men så fort man måste betala för den så är allt skevt och vint och behöver bytas/spacklas/slipas/dras/borras... Eltandborstar lär slita en hel del på tänderna har jag hört, men det är ju smidigt...

                              det är ju tyvärr dyrare att kastrera honor än hanar... mina brakade loss på 802, 54 kr för båda och det var ju långt ifrån överpris. Fast pengar är inte pengar när det handlar om mina bebisar... det här är lite hemligt i de här kretsarna men akvariet köpte jag i första hand för att katterna skulle ha något att titta på när de var ensamma. Självklart är det inte så längre, men det var så det började...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...