kattfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    kattfrågor

    mors.
    har 2 frågor gällande katt.

    1.
    fick en 12v katt i torsdags och undrar hur små hål kommer den igenom ?
    tänker på v-rum och köksfönstren som oftast är uppe dygnet runt.
    ska på nät men blir till våren.

    2.
    katten gillar å jaga pricken från en laserpekare och då jag har en avlång lägenhet (mer än 7 meter från ände till ände) och undrar om det är bra eller dåligt å låta katten jaga pricken från ände till ände.
    ger ju lite motion men vet att en hund som får jaga en boll om å om igen blir stressad rätt snabbt.

    Tjabo hälsar
    ööööööööööööööööööpååååååååååååååååååååååååååååååå åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå åååååååååååååååååtyyyyyyyyyyyyyyyy
    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    En katt kommer igenom överallt där den får igenom huvudet. Du kan låta den springa från ena änden till den andra utan problem vad jag vet, katter blir inte stressade och "blockerade" så som hundar!
    Min zoon

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      med andra ord är det mindre än min tumme så är det lugnt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Anna_84
        • May 2005
        • 86

        #4
        Tror inte det är något problem att ha fönstern öppna, det har jag haft till min kisse hela tiden...Men det beror klart på hur mycket öppet man har också =)

        Låt kissen leka, det är bra motion =)
        // Anna
        AnnaAndersson84@hotmail.com
        http://hem.bredband.net/anna_84/
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          efter va ja läst är de inget direkt ovanligt att katter hoppar/ramlar ut å ja bor ju på bottenvåningen så det är juinte så långt ner.

          har ett par frågor till.

          3.
          hur hårt ska en sele sitta ?

          4.
          om man låter bli att klippa klorna innebär det problem för katten ?
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • mange993
            • April 2004
            • 372

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            efter va ja läst är de inget direkt ovanligt att katter hoppar/ramlar ut å ja bor ju på bottenvåningen så det är juinte så långt ner.

            min katt ramlade ut från 3dje våningen när vi precis hade fått den den klarade sig men var livrädd när vi hittade den. katten kan ju försvinna eller bli påkörd

            har ett par frågor till.

            3.
            hur hårt ska en sele sitta ?

            så att katten inte kan krångla sig ur

            4.
            om man låter bli att klippa klorna innebär det problem för katten ?

            på en innekatt måste dom klippas annarsblir dom förlånga och kan växa in i trampdynan. utekatt kanske klarar sig utan klippning
            tips använd en nagelsax och vänj katten tidigt vid att man håller fast tassarna och klipper dom. akta pulpan om du klipper förlångt in så blöder det


            MVH
            Mange

            Kommentar

            • Anna_84
              • May 2005
              • 86

              #7
              En sele ska sitta såpass löst/hårt så du kan få in runt en finger mellan selen och katten.

              Klorna är nog bra om du klipper lite då och då, har iofs aldrig varit med om att dom blivit för långe eftersom alla mina katter kloar på ställning och även ute när jag tar ut dom i sele...

              Om du tycker det är svårt att klippa själv kan man beställa tid i en del djuraffärer och kanske även på djursjukhus för att klippa klorna så kanske du får tips och råd för hur du ska gå tillväga om du vill prova själv sen =)
              // Anna
              AnnaAndersson84@hotmail.com
              http://hem.bredband.net/anna_84/
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                har provat att hålla en tass å "rycka" i klorna och inte fått nån direkt reaktion så den delen tror ja kommer gå smärtfritt.

                ska ju iväg nu i veckan för vaccination och tänkte passa på å fråga och be å få visat hur långt klorna kan klippas utan tråkighetern.

                sen har ja själv inte så ont av att hon kör klorna rätt i magen bena eller armarna utan blir mer för kattens skull dom klipps
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • svensdotter
                  • March 2005
                  • 247

                  #9
                  1: katten kommer igenom betydligt mindre hål än du nånsin kan tänka dig.. vill dom så lyckas dom offtast
                  2: Bra att du roar din katt, en uttråkad katt hittar bara på en massa jävulskap. I alla former. Motion och nöje och sysselsättning är rätt.
                  3: du märker när du är ute med katten och den blir rädd för nåt, om du har satt selen för löst. Ett fingers mellanrum kan nog vara en bra gissning... om inte katten blir skrämd ordentligt, fast då tappar man den nog iaf, hehe. Men jag skulle säjja så hårt du kan utan att vara elak med den lilla
                  4: har iaf aldrig klippt klorna på mina. Men dom har ju klösställning och går ute periodvis. Vet inte säkert med katter som alltid är inne. Skaffa hur som helst en klösbräda, det uppskattas säkert. Och att fråga veterinären verkar ju som ett mycket klokt förslag.

                  Lycka till med din lilla kisse
                  blondin!

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    sitter en dörrmatta i cocos på en väg hon klöser på ibland..

                    hon e ine så mycke för aktiviteter längre.
                    tygmössen rör hon inte längre och laserpekarn bara hon tittar på.
                    men hon springer ofta upp till sin plats i v-rumsfönstret och ibland upp i köksfönstret.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Rambo
                      • February 2004
                      • 672

                      #11
                      Börjar man när katten är liten så ska det inte vara några problem att klippa klorna själv. Man får bara se till att passa på när katten inte är alltför pigg och leksen och hellre klippa för lite än för mycket, man ska inte klippa ända in till pulpan (syns som en skugga inne i klon på vissa katter) för då gör det ont och blöder.
                      Ang. hål så kryper min 6månader gamla hona in i akvariebänken som står med ca6-7cm glipa från väggen, det jobbiga är att hon inte har riktigt lika lätt att ta sig ut igen.
                      575l Åleds
                      80l JAD
                      Tiffany - perser/norskskogskatt
                      Lizton - renrasig Bengal

                      Kommentar

                      • join4t
                        • October 2003
                        • 854

                        #12
                        Jag kan kloklippa mina katter (95% av gångerna) medan de ligger och vilar. Så skönt att inte behöva hålla fast dem. Anledningen att de sprattlar tror jag ofta är just för att många kissar inte gillar att bli fasthållna eller så är jag för van vid mina otroligt lugna kissar.
                        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          kloklippning tror jainte blir nåt problem.
                          då är isåfall duschning värre.
                          hon backar barajag är blöt om händerna.

                          oja mina kardinaltetror stimmar stundtals VÄLDIGT fint
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Det är jätteolika på innekatter om klorna blir för långa eller inte. Man behöver inte ta mycket, bara den allra yttersta spetsen, kanske 2 mm eller så. Då kan hon fortfarande klättra men fastnar inte i möblerna med klorna, om det är den "modellen" på katt
                            Jag brukade knycka ihop hårda, lätta bollar av aluminiumfolie. Det gillade katterna väldigt mycket. Dom är så lätta så det blir en väldans fart. Sen kan man "öva" katten att fånga pappersbollar med framtassarna som en handbollsmålvakt, om dom vill själva. Kasta tussen över huvudet på henne och kolla hur hon beter sig. Katten jag hade blev otroligt duktig på att fånga stora trollsländor i luften med framtassarna när hon fick gå ut. Det måste vara papperstussövningarna.
                            Väcker hon dig på nätterna
                            Senast redigerad av Sonja; 01 September 2005, 20:27. Anledning: felstavning... igen!
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              hon väcker mej inte när ja sover stör mej inte när ja ligger å tittar film på datorn.
                              väldigt diskret är hon.
                              välter inga blommer river inte sönder papper.
                              leksaken ja hängde upp igår va rolig 1minut har inte rört den sen dess.

                              känns svårt å hitta på aktiviteter till henne då så lite intresserar.

                              hon är inte vaccinerad så ja vill inte gå ut med henne utifall.

                              hon sätter sej gärna på köksbordet å tittar när ja lagar mat.
                              stänger ja inte toadörren sätter hon sej å tittar.

                              hon blir dock grinig när ja åker hemifrån för länge.
                              grejat med moppe nu i 2 dagar och båda gångerna har hon satt sej å kloat högerbenet när ja kommit hem
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...