Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fevermania
    • April 2005
    • 2

    Hjälp!

    Min katt har börjat kissa lite överallt.
    Igår kissade hon på mitt täcke och min madrass, på köksmattan och badrumsmattan.
    Vad är det som är fel?
    Hon är 1,5 år ungefär.
    Jag har precis flyttat in hos min pojkvän som har 2 andra katter, men där har hon varit massor av gånger förut så jag tror inte att det är pga vår flytt.
    Det är väldigt jobbigt att behöva kolla vad hon gör hela tiden för att slippa tvätta mattor och sängkläder hela tiden!

    Tacksam för svar!
    /Marie
  • fashion
    • February 2005
    • 85

    #2
    Jag har precis samma problem med min katt fast hon är bara 9mån. Känns jättejobbigt! Vet verkligeni nte vad det kan bero på, kanske är dom stressade?


    hälsningar Stephanie
    Fina Fisken

    Kommentar

    • fevermania
      • April 2005
      • 2

      #3
      Det är verkligen frustrerande...
      Man kan ju inte lämna henne ensam...

      ///Marie

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Antagligen kissar hon "på sig". Vissa katter kan göra så vid förändringar. Oftast av stress. Katter vill heller oftast inte dela kattlåda och kan därför kissa lite här och var. Kan även bli så om katten inte tycker att lådan är tillräckligt ren. Hade själv en katt som jag lämnade kvar hos Xet när jag flyttade. (Hade inte tillräckligt med tid att ha katten själv). Den började kissa överallt och jag blev tillslut tvungen att ta bort honom.
        Hoppas att detta inte händer nån av er. Tillbringa mycket med era katter och visa dem att ni finns där för dem.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Hemma
          • October 2003
          • 141

          #5
          Jag hade också en katt som gjorde så. Det blev aldrig bättre.....
          Hade henne i ett par år.
          Hon visste så väl att hon gjorde "fel" men ändå. För hennes del tror jag det var otrivsel.

          Hade sådan himla tur så hon fick flytta ut till ett stall. Där trivdes hon!
          Hon hade möjlighet att gå in till familjen men vägrade. Bodde i stallet med hästen. Hon var världens härligaste katt! Eller ÄR hoppas jag förståss!
          som gillar fiskar !

          Kommentar

          • mibu
            • May 2005
            • 1

            #6
            Hej du!
            Jag tror att din katt kan ha fått en urinvägsinfektion, sk cystit. Ring din veterinär för vidare undersökning och behandling, för det krävs antibiotika!
            MVH, mibu fd djursjukvårdare

            Ursprungligen postat av fevermania
            Min katt har börjat kissa lite överallt.
            Igår kissade hon på mitt täcke och min madrass, på köksmattan och badrumsmattan.
            Vad är det som är fel?
            Hon är 1,5 år ungefär.
            Jag har precis flyttat in hos min pojkvän som har 2 andra katter, men där har hon varit massor av gånger förut så jag tror inte att det är pga vår flytt.
            Det är väldigt jobbigt att behöva kolla vad hon gör hela tiden för att slippa tvätta mattor och sängkläder hela tiden!

            Tacksam för svar!
            /Marie

            Kommentar

            • leon
              • April 2005
              • 10

              #7
              vet din katt var lådan fins? är dom andra katterna snälla mot din katt? men ett råd ifall du ser att din katt förbereder sig för att kissa så ta upp hene sätt hene i lådan och visa att här skal du sitta när du bajsar och kissar sedan går du men sen så fortsätter du med att sätta hene i lådan och till slut så kanche hon har lärt sig! Men har inte testat det stjälv läst detta!

              Kommentar

              • Ohlsson
                • April 2005
                • 176

                #8
                Ett tips är även att berömma kissen när hon gör rätt! Får hon någon åtråvärd godisbit varje gång hon går på lådan så lär hon sig förhoppningsvis vad hon ska göra var...
                Syrrans kisse fick för sig att kissa i lägenheten förr, i syrrans "ärtkudde", i en pappers hög... Detta slutade när dessa möjligheter för honom plockades bort i kombination med beröm när han gjorde rätt.
                (Hundar som rumsrentränas kissar inte om man vänder dem på rygg på vägen ut ur huset/lgh, de vill inte gärna kissa på sig själva. Vet ej om detta funkar även på katter...)
                "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                Besök gärna min zoon...

                Kommentar

                • Anna_84
                  • May 2005
                  • 86

                  #9
                  Katten protesterar helt enkelt. Visa var lådan finns och ta bort allt som katten kissar på på en gång, så slipper du förhoppningsvis olyckor på samma ställe flera ggr.
                  Är katten kastrerad?
                  // Anna
                  AnnaAndersson84@hotmail.com
                  http://hem.bredband.net/anna_84/
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

                  Kommentar

                  • gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

                    #10
                    Är din katt kastrerad eller får hon p-piller? Annars kanske hon löper, eller så har hon urinvägsinfektion.

                    Kommentar

                    • Glenn
                      • April 2002
                      • 3904

                      #11
                      Min katt han kissade och bajsade överallt i lägenheten innan han var kastrerad och efter att vi kastrerade honom så har han varit en duktig kisse som går på lådan
                      Mvh /Glenn

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Mymlan
                        • May 2005
                        • 30

                        #12
                        Ursprungligen postat av fevermania
                        Min katt har börjat kissa lite överallt.
                        Igår kissade hon på mitt täcke och min madrass, på köksmattan och badrumsmattan.
                        Vad är det som är fel?
                        Hon är 1,5 år ungefär.
                        Jag har precis flyttat in hos min pojkvän som har 2 andra katter, men där har hon varit massor av gånger förut så jag tror inte att det är pga vår flytt.
                        Det är väldigt jobbigt att behöva kolla vad hon gör hela tiden för att slippa tvätta mattor och sängkläder hela tiden!

                        Tacksam för svar!
                        /Marie

                        Är hon kastrerad? fertila honkatter kan bete sig likadant som hanar gå markera. Jag har 2 st fertila honkatter som kissmarkerar då de löper.

                        Sedan kan detta även bero på flytten, nya katter även kan det bero på urinvägsinfektion eller ngn annan sjukdom.

                        Om hon är fertil och hon ej är sjuk så kastrera henne.

                        Kommentar

                        • Mymlan
                          • May 2005
                          • 30

                          #13
                          Ursprungligen postat av gickan_87
                          Är din katt kastrerad eller får hon p-piller? Annars kanske hon löper, eller så har hon urinvägsinfektion.
                          Långvarigt bruk av P-piller ökar riskerna för juvertumörer samt livmoderinflamation. Ska man inte ha kattungar så är kastrering det allra bästa för katten.

                          Kommentar

                          • gickan_87
                            • November 2003
                            • 1873

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mymlan
                            Ursprungligen postat av gickan_87
                            Är din katt kastrerad eller får hon p-piller? Annars kanske hon löper, eller så har hon urinvägsinfektion.
                            Långvarigt bruk av P-piller ökar riskerna för juvertumörer samt livmoderinflamation. Ska man inte ha kattungar så är kastrering det allra bästa för katten.
                            Det visste jag redan! Min morbrors katt fick p-piller ett år och sedan kastrerade de henne och redan då hade livmodern förändrat sig kraftigt och det fanns en hel del cystor.

                            Kommentar

                            • sukito
                              • April 2005
                              • 383

                              #15
                              Jag hade en kisse en gång som oxå betedde sig på det viset. Dette uppstod efter en flytt och den belv tyvärr aldrig bättre. Innan flytten var den 'husren' och eftersom vi bodde i villa i landliga omgivnader, var detta en 'utekatt'. Vi tog henne med till vetrinär, där kissen fick diagnosen 'sinnessjuk' Vi fick reda på att katten mådde sannoligt bra ändå, så vi bestämde oss för att låta henne leva och heller torka kiss & bajs. Tyvärr hittade vi henne död en månad senare


                              Jag personligen tror att din kisse har börjat kissa överallt pga flytten. Kanske en egen låda bara för henne är lösningen? Det kan juh vara så att hon inte 'vågar' använda de två andras låda...
                              ~meta~

                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...