Allmäna hundtråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mumin
    svarade
    Oj, vilket sammanträffande, men tur för er om det blir så. Kanske bra då att ni inte hade hunnit få hem den blinda valpen och fäst er vid den på allvar.
    Namnet är toppen!!

    Lämna en kommentar:


  • miluhe
    svarade
    Ursprungligen postat av Solid
    Nu har vi lite tur i oturen, idag fick vi höra från en annan kennel att de hade återbud på en av deras tikvalpar. Så vi ska förhoppningsvis hämta denna valp om en vecka!

    Blir ju lite längre att åka än det skulle varit egentligen (Göteborg - Stockholm - Göteborg), men vad spelar det för roll?

    Hon ska heta Vinna, om det nu inte är så att hon ser ut att heta något helt annat när vi hämtar henne...

    Vad bra att det ser ut att ordna sig! Härligt namn

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Nu har vi lite tur i oturen, idag fick vi höra från en annan kennel att de hade återbud på en av deras tikvalpar. Så vi ska förhoppningsvis hämta denna valp om en vecka!

    Blir ju lite längre att åka än det skulle varit egentligen (Göteborg - Stockholm - Göteborg), men vad spelar det för roll?

    Hon ska heta Vinna, om det nu inte är så att hon ser ut att heta något helt annat när vi hämtar henne...


    Jag hade ingen aning om att det var fler valpar än våran i kullen som var blinda, vad hemskt . Tycker så synd om uppfödaren, och "chezzays" också...
    Hoppas att de andra valparna i kullen är, och håller sig friska!

    Lämna en kommentar:


  • Guest
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
    Ska hämta min Alaskan malamute nu på lörda =)
    En helg att se fram emot då!
    Fina bilder på din lilla "varg" unge.

    Lämna en kommentar:


  • Verbal-slaughter
    svarade
    Ska hämta min Alaskan malamute nu på lörda =)

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Lämna en kommentar:


  • Dysnomia
    svarade
    Ursprungligen postat av chezzays
    Jag svarar gärna på frågor, ingen fara alls. Tiken har haft en kull tidigare med min andra hane. Kullen med denna hane som är pappa till kullen med blinda valpar är hans första, hans mamma som jag äger är ögonlyst utan anmärkning, man brukar inte ögonlysa jappar men jag har gjort det i alla fall. Han har även för 2 veckor sedan parat en annan tik. Så är det ärftligt från hans sida borde det dyka upp igen (hoppas verkligen inte det). Dock är båda mina hanar släkt med varandra. Om man ska gå på vad rasen har för tidigare historia så lutar det åt att det inte är några ärftliga sjukdommar, bara ren otur, men det vet vi förhoppningsvis på måndag.

    Pratade med en veterinär på jobbet idag och han berättade för mig att det kan vara en infektion på ögonen som kom innan ögonen öppnats, detta gör valpar blinda om man inte behandlar dem mycket tidigt (man måste öppna ögonen på valparna innan de gör det själva)... Det syns tydligen inte så lätt om de fått infektion eller inte, han föreslog att ögonen skulle gå till obduktion om ögonlysningen inte visar något.

    Nej, de två som är avlivade är inte ögonlysta eller skickade på obduktion, tyvärr. Nej något annat beslut en avlivning finns inte för en blind valp enligt mig, trist som bara den, men valpen ska inte lida.
    Har aldrig hört talas om sådan infektion! Vad hemskt! Just att det är så svårt att upptäcka och att man måste öppna upp ögat för att behandla.
    Får hoppas att ögonlysningen ger er mer fakta och att ni kan få veta vad som hände. Håller även tummarna för att det inte ska vara nåt genetiskt och att den andra kullen utvecklas normalt!

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    En tanke.

    På lunchen pratade vi om att det finns människor som bildat par och skaffat barn, där det visat sig att det blir fel på barnen (oftast dör de) pga att paret är för lika genetiskt. Så lika att de kunde vara syskon fast de inte är det.

    Kan det inte vara lika med hundar. Att kombinationen mellan just de 2 hundarna inte gick?!
    Vore jag uppfödaren så skulle jag inte använda brodern heller utan välja en helt annan hanhund nästa gång till den tiken.

    Lämna en kommentar:


  • chezzays
    svarade
    Ursprungligen postat av Dysnomia
    Förstår att du är ledsen! Var det första kullen på din hanhund? Har tiken valpar sedan tidigare?
    De två som togs bort, ögonlystes de?
    Du behöver bara svara om du tycker att det känns ok. Jag tycker att det i all hemskhet är intressant..
    Det är jättesvårt att skapa ett bra liv för en blind hund och jag tycker beslutet att ta bort dem var helt rätt. Även om det såklart känns förj*kligt! Tråkigt för alla inblandade!
    Jag svarar gärna på frågor, ingen fara alls. Tiken har haft en kull tidigare med min andra hane. Kullen med denna hane som är pappa till kullen med blinda valpar är hans första, hans mamma som jag äger är ögonlyst utan anmärkning, man brukar inte ögonlysa jappar men jag har gjort det i alla fall. Han har även för 2 veckor sedan parat en annan tik. Så är det ärftligt från hans sida borde det dyka upp igen (hoppas verkligen inte det). Dock är båda mina hanar släkt med varandra. Om man ska gå på vad rasen har för tidigare historia så lutar det åt att det inte är några ärftliga sjukdommar, bara ren otur, men det vet vi förhoppningsvis på måndag.

    Pratade med en veterinär på jobbet idag och han berättade för mig att det kan vara en infektion på ögonen som kom innan ögonen öppnats, detta gör valpar blinda om man inte behandlar dem mycket tidigt (man måste öppna ögonen på valparna innan de gör det själva)... Det syns tydligen inte så lätt om de fått infektion eller inte, han föreslog att ögonen skulle gå till obduktion om ögonlysningen inte visar något.

    Nej, de två som är avlivade är inte ögonlysta eller skickade på obduktion, tyvärr. Nej något annat beslut en avlivning finns inte för en blind valp enligt mig, trist som bara den, men valpen ska inte lida.

    Lämna en kommentar:


  • Dysnomia
    svarade
    Ursprungligen postat av chezzays
    mmm hela 3 valpar *suck*... Men vi vet inte vad det är ännu, hundar kan drabbas av mängder med olika ögonfel, både ärftliga och icke ärftliga dock finns så gott som inga kända problem med ögonsjukdomar på japansk spets (vad jag vet), absolut inte på valpar. Hunden kommer att ögonlysas om en vecka och om den är helt blind avlivas han om jag förstod uppfödaren rätt. En blind valp får inget meningsfullt liv. Är så ledsen jag med, de var helt undebara hela bunten...
    Förstår att du är ledsen! Var det första kullen på din hanhund? Har tiken valpar sedan tidigare?
    De två som togs bort, ögonlystes de?
    Du behöver bara svara om du tycker att det känns ok. Jag tycker att det i all hemskhet är intressant..
    Det är jättesvårt att skapa ett bra liv för en blind hund och jag tycker beslutet att ta bort dem var helt rätt. Även om det såklart känns förj*kligt! Tråkigt för alla inblandade!

    Lämna en kommentar:


  • chezzays
    svarade
    Ursprungligen postat av Dysnomia
    Menar du att 3 (!!!) av 6 valpar föddes blinda?? Jösses... I det läget är det inte roligt att vara kennelägare (eller hanhundsägare eller valpköpare för den delen). Hoppas du hittar in hit igen och kan berätta vidare hur det går och om ni kommer fram till nåt.
    Ska det göras fler tester om en vecka (mer än ögonlysning)? Anar det av din sista mening.

    Har hört några gånger om kullar med blinda valpar. Dock inte på spets och inte i den mängd på en kull!
    mmm hela 3 valpar *suck*... Men vi vet inte vad det är ännu, hundar kan drabbas av mängder med olika ögonfel, både ärftliga och icke ärftliga dock finns så gott som inga kända problem med ögonsjukdomar på japansk spets (vad jag vet), absolut inte på valpar. Hunden kommer att ögonlysas om en vecka och om den är helt blind avlivas han om jag förstod uppfödaren rätt. En blind valp får inget meningsfullt liv. Är så ledsen jag med, de var helt undebara hela bunten...

    Lämna en kommentar:


  • Inka
    svarade
    Men så konstigt med de blinda valparna och hemskt tråkigt! Ibland dyker ju såna saker bara upp. En vän till mig har en långhårig tax från en kull där alla fyra valparna hade nån typ av fel, alla hade konstig päls, en bettfel, en fick cancer i magen redan som valp osv... Medan andra kullen från samma föräldrar var fullt normala allihop!
    Sen kan det ju vara lite skumt ibland när det dyker upp ett sånt där specialfall på många valpar, men kanske lite mer begripligt. Som när sammanlagt 16 avkommor från samma föräldrar har felfria höfter och en har grad d med ordentliga pålagringar redan vid ettårsåldern...

    Lämna en kommentar:


  • Radioaktiva Räkor
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Örthalsbanden som säljs på Zooaffärer nu fungerar jättebra har jag hört?!!
    Tyvärr inte för oss, det blev en portion med Frontline på tre av fyra busar. Inte sett en enda fästing på 2 veckor nu, helt underbart. Och alla verkar tåla Frontlinet också, grymt skönt.

    //C

    Lämna en kommentar:


  • Dysnomia
    svarade
    Ursprungligen postat av chezzays
    Hittade hit när jag sökte fakta om blinda valpar, då jag har pappan till denna lilla underbara valp som "solid" skulle få hem... Har pratat med massivs med andra uppfödare och det är ingen som stött på detta tidigare, med blinda valpar! Tycker sååå synd om er, ni som väntat sååå länge på denna lilla tjej. Jag träffade alla valparna när de var 6 veckor och jag märkte inte att 3 av totalt 6 valpar var blinda. Nu vet vi inte vad det är för fel på dem ännu, en av valparna ska ögonlysas om en vecka. Om jag förstod allt rätt så är 2 valpar avlivade. Har verkligen ingen aning om vad det kan vara, så jag får gå och vara nervös i en vecka till...
    Menar du att 3 (!!!) av 6 valpar föddes blinda?? Jösses... I det läget är det inte roligt att vara kennelägare (eller hanhundsägare eller valpköpare för den delen). Hoppas du hittar in hit igen och kan berätta vidare hur det går och om ni kommer fram till nåt.
    Ska det göras fler tester om en vecka (mer än ögonlysning)? Anar det av din sista mening.

    Har hört några gånger om kullar med blinda valpar. Dock inte på spets och inte i den mängd på en kull!
    Senast redigerad av Dysnomia; 20 May 2008, 13:05.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Mumin
    Såg såklart en bostonterrier idag. Märkligt att det brukar bli så när man pratar om det tidigare på dagen. Söt var den i alla fall.
    Ja, jag såg också en Bostonterrier igår!!!! Konstigt att det är så

    Jag gillar inte om de inte kan födas normalt och jag tycker att det är bra att raserna minskar då men mentalt känns det som att det är en underbar hund.

    Ja, tänker också på er som sörjer de blinda valparna.. Stackars er alla, uppfödaren kanske i första hand som har haft hand om de små liven..

    Jessa. Jag gjorde en sak när jag hade förlorat min hund.
    Jag föreställde mig hur vi brukade träffas. Jag tänkte mig precis vår hälsningsprocedur, hur han snosade, hur han rörde sig, känslan, glädjen..
    Det gjorde att jag fällde några tårar till men det tröstade mig i sorgen.. Hoppas det kan göra det för dig med om du provar...

    Glädjen i minnena tröstade mig mest...
    Senast redigerad av Katharina; 20 May 2008, 13:07.

    Lämna en kommentar:


  • chezzays
    svarade
    Ursprungligen postat av Solid
    Nu har vi fått reda på vad det var med vår valp... Uppfödaren har ringt och meddelat att hon var blind och har varit det hela tiden
    Veterinären har missat detta vid besiktningen tidigare (!) och uppfödaren likaså fram tills valpen var nästan själv kvar i kullen och därmed lättare att iakta. Hon ska åka till en annan veterinär och ögonlysa sin andra valp som är kvar från samma kull för att vara säker på om den ser eller ej...

    Känns jättetråkigt, vi har verkligen letat och letat valp jättelänge och så händer det här. Nu gäller det att vi inte tar första bästa valp bara för att få någon till sommaren.

    Tur i oturen är ju ändå uppfödaren som varit så noggrann och märkt att något inte stod helt rätt till, något som även vet. missade.
    Hade det varit någon annan som inte varit lika duktig/seriös hade vi i värsta fall fått en blind hund...
    Hittade hit när jag sökte fakta om blinda valpar, då jag har pappan till denna lilla underbara valp som "solid" skulle få hem... Har pratat med massivs med andra uppfödare och det är ingen som stött på detta tidigare, med blinda valpar! Tycker sååå synd om er, ni som väntat sååå länge på denna lilla tjej. Jag träffade alla valparna när de var 6 veckor och jag märkte inte att 3 av totalt 6 valpar var blinda. Nu vet vi inte vad det är för fel på dem ännu, en av valparna ska ögonlysas om en vecka. Om jag förstod allt rätt så är 2 valpar avlivade. Har verkligen ingen aning om vad det kan vara, så jag får gå och vara nervös i en vecka till...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...