Någon som tävlar med hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Någon som tävlar med hund?

    Finns det någon som tävlar med hund här? Vad isåfall?
    Själv gör jag inte det just nu av olika orsaker men nästa hund som kommer in i familjen ska tävlas med. Om denna hund är en fågelhund är det jaktprov och utställning som gäller och är det belgaren som kommer först lutar det åt lydnad och kanske fler olika grenar typ spår, sök eller liknande, å så utställning.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Inte längre, men förhoppningvis med den nya hunden som kanske kommer nästa år. Då är det lydnad och mondioring + utställning jag satsar på
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Jag har precis just läst om mondioring. Hade aldrig hört talas om det innan jag ringde och hörde mig för om en omplacering vars syster skulle tävlas i det. Det blev dock inte något med den hunden eftersom han bara hade en testikel. Synd att det ska falla på en sån sak men i tävlingssammanhang är det ju rätt viktigt att de sitter där de ska. Åtminstone om man vill knipa nån titel. Dessutom skulle jag hemskt gärna få hunden korad och med ingen eller bara en testikel så går det ju inte. Jag skulle själv vilja testa någon typ av skydds så småningom men känner att jag ska jobba lite mer med annat innan.
      Vad blir det för ras på nya vovven? Samma som förut?
      Själv håller jag mig till belgarna, knäppare hund finns inte, det passar mig, haha!
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        För att tävla beh inte hunden ha båda kulorna nere, och ngn direkt titel finns ju inte heller inom Mondioring ännu... det finns inga tävlingar i sverige.

        Ny ras, ja herregud, jag vet inte.
        Står mellan rottis och amstaff men jag är såld för malle med och flera andra raser. Blir det en hund att tävla och träna aktivt med MR så blir det nog en malle... annars amstaff kanske. Ingen ny dobbis iaf.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Nä, jag vet att vovven inte behöver ha båda kulorna nere för att få tävla (även blandraser tävlar ju) men utställning går ju inte och för att få exempelvis ett lydnadschampionat så måste den ju ha en tvåa på utställning också... Det var så jag tänkte.
          Kollade på en liten grönisvalp idag och blev helt kollrig.
          En malle? Vad spännande det hade varit då! Jag var på brukshundsutställning idag och tittade och jag känner ju direkt var hjärtat sitter hos mig... Belgarna är underbara i vilken form den nu än dyker upp.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            va många år sen ja va på utställning senast med min första hund men va bäst i sverige inom sin ras

            här ligger han å vilar efter en låååång helg med mycke springande efter harar.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Tävlanade har det bara blivit i lydnad och spår. Men tränar gör vi även rapport, bevakning, sök och agility.

              Kommentar

              • Rogli
                • August 2005
                • 132

                #8
                Jag måste få slå ett slag för Vit Herdehund. På senare år har det dykt upp uppfödare som riktar in sig mot hundar och människor som vill jobba. Helt klart en ras som är på G.

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Jag har gått på några utställningar med min labbe (bild i infot) men förutom ett förstapris på valputstälning har det inte blivit fler. Hon är för vältränad och "mager" för domarnas smak.

                  Kommentar

                  • Rogli
                    • August 2005
                    • 132

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    Jag har gått på några utställningar med min labbe (bild i infot) men förutom ett förstapris på valputstälning har det inte blivit fler. Hon är för vältränad och "mager" för domarnas smak.
                    På utställning är det väl "fläsklabbe" som gäller. Heder åt dej att du trots "idealet" håller hunden i trim!

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Sjukt att hunden inte får vara "funktionell" alltid... Om jag själv hade haft labbe skulle det definitivt vara jaktvarianten som gällde. Fast jag vill ha ännu snäppet mer aktivitet på hundarna, därav rasvalen hemma hos oss, groenendael och pointer...
                      Jag har seriösa planer på att köpa valpen jag träffade igår. Har varit sugen på en ur den kullen nu i ett år, ända sen jag hörde att den planerades. Måste bara se om jag kan lösa hundvakt till hösten.
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Fanny girl
                        • June 2006
                        • 9

                        #12
                        jag har en siberian husky tik som jag tränar & tävlar med.
                        eftersom hon hatar allt som har med drag så testade jag både
                        skydds & bevakning & spår & sök med henne & hon tyckte det
                        var skoj så fortsatte vi med det. hon har vunnit flera gånger.

                        den som säger att en siberian husky inte kan skydda & vakta ( bevaka) & söka & spåra, den vet inget om hundar.
                        hon är väldigt duktig på det.

                        jag har även en APBT men han är ej så gammal än så att han kan tävla & så.
                        men tränaar honom lite nu i detta.
                        hundar med fart pitbull & siberian husky så klart !

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Jeg skulle gissa att man kan lära en husky det mesta. Otroligt fina hundar.

                          Kommentar

                          • Akka&Asta
                            • April 2006
                            • 34

                            #14
                            Japp... vi tävlar i agility (Goldenretrieverhundarna och jag) och så tränar vi även till viltspår och jaktprov (men det kan kanske inte kallas tävling )!

                            Miniatyrbullterriern är ännu för liten, men senare hoppas jag på agility även för hennes del! Än så länge kan vi bara ställa ut (det har vi gjort en gång och det gick bra... *matte stolt*)... Goldenvovvarna är det inte lönt att ställa *suck*.

                            /Akka

                            Kommentar

                            • Inka
                              • July 2005
                              • 1233

                              #15
                              Jaktprov är väl tävling?? Det heter ju bruksprov, lydnadsprov och viltspårprov också... Fast ja, man kan ju se det som att man inte alltid gör det som en tävlan utan som att få hunden bedömd snarare.
                              Mysigt att det finns en hel del här som är aktiva med sina hundar. Nå, ja, nu kan man ju vara aktiv utan att tävla också. Jag har tränat massor av lydnad med min belgartant men aldrig tävlat, trots att hon kunnat hela lydnadsklass två. Fast med nykomlingen, jo jag köpte valpen, blir det definitivt att hänga på brukshundklubben och överallt där det händer saker!
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                              www.kvitter.n.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...