Vad göra med skällande hund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Margit
    • November 2003
    • 94

    Vad göra med skällande hund

    Min kompis har en am.cockerhane på 9 mån. Hon bor i villa med inhägnad tomt, så fort hon släpper ut denna lilla hund så springer han runt & tokskäller. Han springer även & ställer sej mot gatan & skäller. Ibland skäller han på folk som går förbi, men ibland har vi ingen aning om vad han skäller på.
    Grannarna klagar & nu undrar vi om det finns någon med några bra råd.
    Har provat antiskällhalsbandet,3 flaskor spray har han skällt upp!!!!!!

    Snälla hjälp!
    Marie
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    hmm.. tja.. svårt att ge råd.. en god sak är ju att lära en hund att skälla på kommando för att sedan lära den att sluta skälla.. det går inte att läsa den sluta skälla innan man lärt den ett kommando för skall...

    fast.. jag vet ju inte så mycket.. och eftersom den skäller när den är ute är det svårt att ge kommandon..

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Trianas svar är den metod som ger bäst resultat och är det råd vi ger hundägare. Det kanske låter lite konstigt men det fungerar bra.

      Skäller hunden när hon går ut med hunden i koppel med? Jag förmodar att den inte gör det och i så fall inte så mycket. Tyvärr så rastar många sina hundar genom att öppna dörren rätt ut i tomten och de hunden då gör är att rusa runt som en tok för att vakta sitt revir och jaga bort alla. Och det är inte bara dom den ser utan dom han hör och framför allt dom som han känner lukten av.

      Så be din vän att rasta sin hund i koppel, helst då inte på tomten så mildras nog besväret betydligt. Kanske hon borde anmäla sig på en lydnadskurs för att få en god grund-disiplin med.

      En lydig hund är en lycklig hund och en glädje för alla.

      Lycka till!
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Margit
        • November 2003
        • 94

        #4
        Jo han skäller när hon går ut med honom i koppel också.
        Jag ska berätta vad ni har sagt, så hoppas jag att det funkar.
        För det är ju olidligt för grannarna.
        Marie

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #5
          Kurs - alltid bra

          Om han skäller när hon går ut med honom också låter det som en väldigt stressad hund. Håller med om att en lydnadskurs eller motiveringskurs inte vore någon dum idé. Det skulle bygga upp så mycket mellan ägare och hund och dessutom skulle hon få en lugnare hund om han var mentalt uttröttad då och då. Det som dessutom är bra med kurser är att där träffar man massa annat hundfolk som kan hjälpa en med att träna (gå förbi huset etc) och ge en råd och stöd.
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • Wrongprincess
            • July 2002
            • 186

            #6
            Hunden har starkt revirtänkande. Vi människor tänker likadant bara det att hunden har valt ett större revir än tomtgränsen. Om okända människor kommer in på er tomt och sätter sig och har picknick och börjar grilla osv. så kommer ni nog resa på er och gå o köra iväg dem.Därför skäller den på förbigående/åkande. Och sen när de går/åker sin väg så tror han att han jagat bort dem. Samma sak när det gäller promenader. Hunden är osäker och litar inte på sin ägare/förare därför skäller den på andra människor och djur. Skällandet beror på att hunden är osäker/otrygg. För att den ska sluta med det måste ägaren/föraren inge mer förtroende. Vara mer bestämd. Köp ett stryphalsband och lär hunden att sitta och titta på det som ska passera. Gå inte en meter utan att hunden är tyst. Första gången sätt hunden. Låt den inte resa på sig utan upplösande kommando. Gör den det sätt den tillbaka på samma plats. Varje gång den skäller ge den ett ryck med strypen och säg tyst med bestämd röst. När hunden är tyst belöna med klapp och ev. godis. Samma sak på tomten. Sätt hunden med kopplet på och öva sitt. Den får inte resa på sig eller lägga sig. Utan det är sitt som gäller. Skäller den säg tyst. Andra gången ryck till samtidigt kommandot tyst. Tredje gången ryck till. Fjärde gången gå in igen och låt hunden bli tyst inne. Träna skall på kommando inomhus först. Sedan utomhus. En hundkurs är att rekommendera så får man bukt med otrevligt beteende och hunden känner att den får jobba.
            Lycka till!
            /En discustoka!

            Kommentar

            • mckvinnan
              • December 2004
              • 760

              #7
              Hmm... kan vara okej om man är vän av stryphalsband (är det själv av den anledningen att när jag har det på min hund så behöver jag aldrig använda det ). Men om man känner sig osäker på att använda stryp och aldrig har gjort det förut så är kurs att rekommendera. Det kan bli så fel med stryphalsband och en förare som inte vet hur man hanterar ett sådant, har sett hemska exempel. Men jag håller helt med föregående om vad skällandet beror på och att det krävs ett stabilare, tydligare och tryggare ledarskap.
              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Tyvärr så är det så att vissa använder kopplet som bestraffning genom ryck vilket är något som jag ogillar. Ryck i koppel är något man ska använda sig av i extremfall, tex att den vill attackera någon annan hund. Hunden ska känna sig trygg i sitt koppel! Annars är man snart inne i en ond cirkel. Ordet fy är bättre att hojta till vid behov. Men framför allt så ska man man använda sig beröm för att nå sitt mål.

                Låt säga att du går ut med din hund i koppel och promenerar och du ser en katt lite längre fram så går och strosar och du vet att din hund skäller på katter så kan du tex kommendera "sitt" och direkt beröma med att säga "bra" och sekunden efter ge en godisbit. Jag brukar komendera "slut" när övning är klar. Gå tex 3-4 meter och kommendera "sitt" igen osv så du får hunden fokuserad i dig. Godisbitarna ska vara mycket små så hunden inte blir proppmätt efter några godisbitar. Jag brukar tex ta med mig en skivad korv som jag brukar dela i 2 mm skivor och ha som beröm, och jag har en huskykorsn och en labbkorsn så du kan nog dela den biten i ytterligare i hälften då du har en liten hund.

                Man kan också ha med sig en leksak tex en trasa som man kan leka med sin hund som man efter kommenderingen "sitt" säger "bra" och "slut" leker med genom en liten dragkamp med sin hund. Allt för att få din hund fokuserad i dig. Denna leksak som du har med dig ska vara en leksak som hunden inte ska gå och leka med hemma utan som du bara har under dina promenader och lydnadspass. Vi brukar säga att denna leksak är din leksak som du leker med hunden med. Denna leksak brukar då bli extra spännande att leka med.

                Jag har ofta träffat på hundar på våran klubb, där jag hjälpt hundägare att nå god lydnad. Vi brukar säga till alla att man vinner inget på att skälla och dra och rycka i sin hund utan att man ska berömma sin hund för att må sina mål. Och framförallt alltid vara konsekvent.

                Tänk dig själv som barn om man hela tiden fick skäll för att man inte städat sitt rum som liten och då lesset städar rummet för att inte få mer otrevliga utskällningar. Detta gör att man blir rädd. Istället om man då får en påminelse att vi nu städar rummet och därefter får sin veckopeng/godis så ser man något posetivt framför sig vilket gör att man gör det med större glädje. På detta sätt får man en bra målbild jag gör något som min mamma gillar och får dessutom beröm för det. Detta är en bra liknelse tycker jag.

                Anmäl er nu till en lokal hundklubb där ni får lära er att få en bra lydnad på eran hund. Det är väldigt kul att lära känna andra hundägare och träna tillsammans med och man får små uppgifter med sig hem som man ska träna på vilket gör att det är roligare att träna sin hund då tränaren ser resultat vilket gör att du får beröm ( där ser man, positiv målbild igen). Vat du inte vart du kan få tag i en så hör av dig så ska jag försöka hjälpa dig att hitta en klubb i din närhet.

                Jag brukar träna mina hundar ca ½ timma om dagen för att bibehålla en god lydnad. Jag har bara 2 stycken äldre problemhundar som jag övertagit varav den ena inte haft ett koppel på sig och inte hade någon lydnad alls som var ca 6 år när jag fick honom. Jag har genom träning nått att det blivit en bra hund med god lydnad vilket är posetivt för alla.

                När man är instruktör i en träningsgrupp så möter man allt för ofta ägare som slarvat med grundlydnaden. En grundlydnad är mycket viktigt för att få en bra relation till sin hund och som jag brukar säga...en lydig hund är en glad hund och en glädje att ha, både för dig själv och dina grannar.

                Lycka till!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • mats m
                  • September 2002
                  • 515

                  #9
                  Hej.
                  Det är inte hunden som behöver lära sig utan matte som inte förstår sig på hundar och deras betende.Där av alla dessa otrevliga hundar som inte kan uppföra sig som en hund skall.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • mckvinnan
                    • December 2004
                    • 760

                    #10
                    Med risk för att låta tjatig :o så är det just det som en kurs skulle leda till. Nog för att hunden skulle lära sig ett och annat men framförallt skulle matte lära sig vad det innebär att ha en hund och att fostra den så som man bör. Kurserna går man ju just för att själv lära sig hur man ska göra, träna hunden så att den gör som den ska det kan man ju träna den till hemma.
                    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Både Mats och Mckvinnan har rätt.

                      På våran klubb, Tjörns brukshundsklubb http://www.tjornsbk.com/ , kallas första/ enklaste kursen för "Grundutbildning för hundägare." Den kursen är tilltänkt som grundkurs för hundägare med både valpar och vuxna hundar. Flera av de som deltager på dennna kurs har tränat i många år går på en sån kurs med sin nya hund ändå för att få igång sitt tränande och få stöd.

                      Man blir aldrig fulllärd!
                      Senast redigerad av Marie J; 27 January 2005, 11:15.
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • Uffe_R
                        • December 2002
                        • 2

                        #12
                        Det finns sk skällhalsband att köpa som sprutar ut citrusvatten eller ger i från sig en ton som hundar inte gillar när hunden börja skälla. Jag vet folk som fått sina hundar sluta skälla inomhus med hjälp av sådana band.

                        Kommentar

                        • sacha
                          • May 2005
                          • 1016

                          #13
                          Få smaka på ett redigt stackel är vad en skällande hund behöver göra
                          Tjopp...

                          Kommentar

                          • Patrik_växjö
                            • July 2002
                            • 2046

                            #14
                            Ursprungligen postat av sacha
                            Få smaka på ett redigt stackel är vad en skällande hund behöver göra
                            Det enda är väl en BESTÄMD ägare som visar vart skåpet ska stå.

                            Våga ryta.. Våga vara hård, men för den delen inte plågsam såklart.

                            När hunden tystnar på kommando ska den ha sitt favoritgodis och bli ompysslad.. Det funkade på våran lilla krake..
                            / Patrik /

                            Kommentar

                            • Caroline&Minna
                              • November 2009
                              • 2

                              #15
                              För guds skull..

                              Ursprungligen postat av mats m
                              Hej.
                              Det är inte hunden som behöver lära sig utan matte som inte förstår sig på hundar och deras betende.Där av alla dessa otrevliga hundar som inte kan uppföra sig som en hund skall.
                              MVH Mats

                              "Få smaka på ett redigt stackel är vad en skällande hund behöver göra"..

                              Jag hoppas INNERLIGEN att du som skrev detta försökte vara rolig.. Och ang antiskall-halsband, stryphalsband, koppelryck, munkorg och allt vad fan det nu kan vara.. Vad händer när vi tar bort all rekvisita? Är våra hundar lika lydiga då? För guds skull, vi ska väl eftersträva en glad och lydig hund och förutsätta att den skulle vara detsamma om den alltid fick följa med och gick lös? Hunden ska göra det för att den själv vill, inte för att den inte vågar göra något annat...

                              Om dom ska ta en kurs, valpkurs eller grundkurs, är väl självklart för alla nya hundägare! Om inte för sin egens skull så för hundens! I övrigt så verkar Mats vara hård men rättvis! Det säger väl sig själv, förstår du inte varför hunden gör som den gör så fråga någon som kan! Sen kan en hund vara jobbig, rent ut sagt förjävlig faktiskt om man har otur, men i 99% av fallen så handlar det om hur man som ägare tränar sin hund i alla tänkbara situationer som kan komma och engagerar sig i att förstå sin hund.. Själv tränar jag och min 8 mån schäfervalp på att gå förbi en leksak eller boll utan att dra i kopplet och titta på mig under tiden. Innan hon kan göra det med en leksak kan jag ju inte ställa krav på hur hon reagerar när vi möter en hund! Inte sant?! Men jag har också underbara kennelägare som vi är på besök hos säkert minst en gång i månaden, då jag får hemläxor, tips, men framförallt förklaringar till varför jag gör fel i vissa saker och varför hunden reagerar som den gör. Hedeforsens Kennel har hjärtan av guld, de bryr sig! Tror även Reino arbetar med just s.k. problemhundar, be dom ta kontakt med någon som honom! Fan vi hundägare MÅSTE bli bättre på att förstå våra hundar!

                              Det jag undrar är hur hundens första upplevelse av trädgården var, fick den lov att härja runt redan från början eller var den snäll och att man bara inte orkade bry sig efter några månader efter att den börjat skälla? Oavsett så är hunden 9 mån, den är valp och i könsmognad dessutom! Hunden är garanterat stressad mer eller mindre, be dom ta kontakt med en kunnig människa som kan läsa hund och förklara på vettigt språk för denna människan varför hunden är som den är och vad dom gör fel. För hunden gör inte fel, den bara visar med ljud hur den känner sig för guds skull! De kommer säkert få det jättejobbigt annars i framtiden. Kontakten och förståelsen mellan hund och ägare ska upprättas så fort som möjligt och är något alla kan jobba med varje dag, lydig eller olydig hund spelar ingen roll.

                              Har man en bra relation med sin hund kommer allt så mycket lättare.. Be dom göra det nu och inte om 2 år bara för att de först då verkligen tröttnat på beteendet.. Förlåt att det blev långt men det var skönt att skriva av sig.. Det är inte direkt första människan som inte förstår sin hund, eller bara ignorerar det faktum att det är vårt eget fel för vi inte förstår vad hunden försöker säga.

                              Mvh /Caroline & Minna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...