Kamphundar? vad är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Kamphundar? vad är det?

    Snälla va håller våra politiker på med. Detta fick mig riktigt att höja på ögonbrynen, rasism på hög nivå. Säger han så om människor också?

    Kolla själv vad han skriver

    Är han dum eller? Inför licens för alla hundar istället för att hålla på med förbjuda raser?


    Rolig lista men långt från verkligheten. Känns lite som han kom på det efter en afterwork.

    Om ni inte håller med han skriv på här, det har jag gjort iaf. Vägra rasism
    namninsamling.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, namninsamling.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
  • Freddan!
    • January 2008
    • 163

    #2
    Nu har jag skrivit på!

    Är själv ägare till en "kamphund"
    Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

    Kommentar

    • garjzla
      • June 2007
      • 273

      #3
      Vissa människor är verkligen dumma...
      Som sagt licens på alla hundar hade varit underbart! man kan ju alltid hoppas!
      Något som annars gör mig allmänt förbannad är alla (självklart menar jag inte alla, men de flesta jag mött då :P ) som har en sk "kamphund" som hela tiden envisas med att säga o han är inte farlig när jag är ute med morsans två mindre hundar (en cairnterrier och en cocopu) och cairnterriern verkligen hatar andra hundar och skulle gärna ta en tugga av vilken hund som än kommer för nära.
      (Hon blev biten av en hund när hon var yngre och tror definitivt att hon är en blandning mellan grand danois och piraya)
      Och det första de gör efter att de sagt att deras amstaff eller vad det nu är inte är farligt är att släppa efter på kopplet och låta de rusa fram för att hälsa.
      Samma sak gäller väl barn antar jag, bara för att någon säger att deras hund är snäll släpper man inte fram sitt lilla barn för att hälsa...sen kvittar det väl om personen i fråga har en sk "kamphund" eller en annan ras?
      Jag hade i alla fall inte gjort det...
      Nej sätt licens på alla hundar och tvinga alla ägare att gå en kurs i hundlära!

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Licens låter nog bra. Men oj vad poliserna hade fått att göra, redan nu har de inte kapacitet till alla brott som begås. Ska de sedan kolla om man har licens på sin hund också. Någon måtta får det vara.

        Jag tycker inte man ska förbjuda raser. Vi har en ny lag, som av egen erfarenhet många är okunniga om. Den är bra och hade den följts bättre så hade problemen varit mindre.

        Igen det här med licens hur ska det funka, när inte ens lagen om koppeltvång funkar?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Inför skatt på att ha hund tex. 1000:- om året då kommer många oseriösa hundägare bort.
          Pengarna kan användas till "djurpoliser" som kollar att skatten är betald,.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Har bidragit med mitt namn på listan....

            Tycker det är självklart att man inte kan förbjuda en hel ras
            Vad händer med alla snälla sällskapshundar som lever helt vanliga familjeliv då
            Ska de avlivas.... Ska då alla familjer behöva skiljas från sina familjemedlemmar
            Vad sägar man till sina barn? "Jag är ledsen men staten anser att **** är farlig" ??

            Nej, detta är för mig ett stort skämt. Kom över er rädsla ni som sitter och bestämmer och ge er ist. ut och hälsa på snälla hundar som omväxling!
            Låt inte er hundrädsla gå ut över oskyldiga
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • miluhe
              • June 2006
              • 2090

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Inför skatt på att ha hund tex. 1000:- om året då kommer många oseriösa hundägare bort.
              Pengarna kan användas till "djurpoliser" som kollar att skatten är betald,.
              Sen inför vi skatt på fel sorts mat så blir det mindre "tjockisar" sen inför vi skatt på oklippta gräsmattor så har vi fler snygga trädgårdar. Sen höjer vi skatten på alkoholen så är det färre alkisar. mm Obs detta är ironiskt för jag tror inte på att högre skatt löser problem.
              Senast redigerad av miluhe; 23 August 2009, 10:20.

              Kommentar

              • garjzla
                • June 2007
                • 273

                #8
                Något som istället borde göras tycker jag är att införa ngnsorts straff avgift på alla dessa miljoner blandraser som föds varje dag... Missförstå mig inte, en del blandraser blir faktiskt riktigt bra, som tex amerikansk cocerspaniel och pudel som idag är en egen ras (dock bara godkänd i USA än så länge) men jag brukar kolla igen blocket med jämna mellanrum och det blandas hej friskt för att kunna få ut pengar.

                Små hundraser blandas med alla småhundar de kan hitta eftersom det fortfarande är på "modet" att ha en liten söt hund på armen. Så alla med en liten hund försöker para den, sen kvittar de med vilken ras de hittar..bara den är liten och söt...

                Och sen för stora hundar... tittar man på blocket är 90% av alla stora hundar blandraser...oftast tom medvetna korsningar... och mellan antingen amstaff, schäfer eller rottweiler...och sen oftast en hel uppsjö av andra raser...
                Dessa 3 hundraserna är även de på modet, och väldigt trevliga i sig, men de är idag väldigt sönderavlade och när folk sen korsar hej vilt så vet man aldrig vilka sidor av en hund man får ut... Hälften av valparna i en kull kan bli väldigt trevliga och resten kan bli hur som helst...

                Ja, jag vet att det skulle vara väldigt svårt att kontrollera men idag har alla hästar i Sverige ett hästpass och är chipmärkta och deras DNA är även inskickat och sparat i en databas, det tog ett par år att genomföra men idag är det gjort.
                Man kanske hade kunnat införa ngt liknande för alla hundar?

                Kommentar

                • johnny9900
                  • April 2008
                  • 69

                  #9
                  i Danmark ær det en stor debat omkring kamphundar hær ær det två raser som man vil førbjuda enligt lag nu Amstaff och amerikansk bulldog,Redan nu har två stora salu sidor (typ blocket ) gul og gratis och den blå avis raderat alla annoncer med hundar av denna typ,orsaken ær att det har varit en våg av våld från dessa typer av hund mot mænniskor och andra hundar,Det har varit vældigt lætt att få tag på dessa hundar før en billig penning typ 1500 kr pr. valp och det har orsakat att fel mænniskor har fått tag i hundarna.
                  Hadde sjælv en amstaff tik i 12 år som aldrig gjorde en fluga nått i dom åren,så stå på er
                  mvh johnny
                  www.poecilia.org
                  http://www.danishshowguppy.dk/
                  http://www.dglz.de/

                  Kommentar

                  • Grothras
                    • July 2009
                    • 401

                    #10
                    Samtidigt bor ju även ni hundägare som har dessa raser och det fungerar underbart bra förstå varför de vill införa licenskrav? Alla är ju inte lika kapabla och normalt funtade som ni är. Det är ju inte bara en idiot som köper just dessa främst amstaff just för att de är farliga och är bra att ha med sig ute när de känner att de behöver använda sig av detta vapen som de faktiskt är i fel händer. Jag sköt med AK5a i lumpen och den dödade inte heller någon människa eftersom det inte var syftet när jag sköt med den. Men i fel händer så skulle ju det vapnet kunna döda en människa utan problem. en hund i fel händer är ett okontrollerbart vapen. Jag tycker inte att det är fel med lite bättre kontroller på vilka som ha dessa djur. Jag orkade dock inte läsa igenom mer än vilka raser och så det handlade om och så men jag utgår ju ifrn att han inte vill att alla sorters människor ska kunna springa runt med dessa farliga hundar. Förstå mig inte fel jag älskar hundar och har haft hundar i familjen. Man behöver kunna lite om hundar och förstå vad det är innan man skaffar dem(oftast normalt sunt förnuft) Och det kan ju vara bra om de som får sakffa dessa hundar har ett sådant kunnande. Fel människor ska inte ha farliga hundar. De ska inte ha djur alls men det blir ju lite svårare att kontrollera. Jag tycker att amstaff är väldigt trevliga hundar så det är inte heller så att jag har något emot hundrasen heller.

                    Hund och hund är inet samma sak. Mellan en Chiuaua och en Irländsk Varghund så är det inte bara namnet som skiljer.

                    Kommentar

                    • chainy
                      • February 2007
                      • 405

                      #11
                      Ursprungligen postat av garjzla
                      Något som istället borde göras tycker jag är att införa ngnsorts straff avgift på alla dessa miljoner blandraser som föds varje dag... Missförstå mig inte, en del blandraser blir faktiskt riktigt bra, som tex amerikansk cocerspaniel och pudel som idag är en egen ras (dock bara godkänd i USA än så länge) men jag brukar kolla igen blocket med jämna mellanrum och det blandas hej friskt för att kunna få ut pengar.

                      Jag tror faktiskt att många av blandraserna du ser på blocket inte är "framavlade". Eftersom väldigt få i Sverige kastrerar sina handhundar så finns risken alltid att de hoppar över till grannens tik. Min förra hund var en blandrashund som just kommit till på det sättet. Eftersomblandisen köpte vi en pitbullterrier, Vi kastrerade honom så fort han fyllde 1 år. Jag tycker alla hundar som inte ska gå till avel borde kastreras. Med hästar och de flesta katter är det ju en självklarhet så varför ska hundarna "slippa" det?
                      Bilder på mina fiskar finns på;
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                      Kommentar

                      • Cinapuff
                        • August 2006
                        • 120

                        #12
                        Ursprungligen postat av chainy
                        Jag tycker alla hundar som inte ska gå till avel borde kastreras. Med hästar och de flesta katter är det ju en självklarhet så varför ska hundarna "slippa" det?
                        Jag håller helt och hållet med dig där!
                        Jag kommer själv från "hästvärlden" och var helt inne på att kastrera min hund när jag köpte honom eftersom jag bara skulle ha honom till sällskap, men sen började han visa framfötterna i utställningsringen och jag började få förfrågningar från uppfödare som ville använda honom i avel så valde jag att inte kastrera honom. Nu är han i hundhimlen sen ett par år tillbaks, men han har många fina valpkullar efter sig!

                        Kommentar

                        • liljeros84
                          • September 2008
                          • 108

                          #13
                          Nja...
                          Skummade igenom era inlägg lite snabbt och drog slutsatsen att ni tycker karn som skrev "insändaren" är dum i huvet,
                          Jag tror jag håller med honom till viss mån,
                          För någon månad sen kom en rapport från malmö stad som visade att just träning av kamphundar förstör träd i parker och längs vägar för 100tusentals kronor, då ägarna lyfter upp hunden så den biter tag i en gren och får hänga där för att träna upp nackmusklelaturen...

                          Sen att "kamphundar" är framavlade till att döda är ju ett argument bara det, blanda rottweiler, pitbull, grandanoa... det blir inte bra i huvudet.... hur f*n skulle det se ut om jag fick barn med en guldhamster?
                          dumt argument kanske.

                          Men som sagt, kamphundar är inte friska i huvudet och det vore synd att se ett barn bli ihjälbitet av en sådan.


                          Citerar http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamphund
                          -"
                          Kamphund är en populär beteckning på flera hundraser, som har det gemensamt att de har ursprungligen avlats för bland annat organiserade hundslagsmål, hundhetsning.

                          Kriterierna som har belönats i aveln har framför allt varit så kallad gameness som innefattar kamplust, låg rädsla, smärttålighet. Tvärt emot gängse uppfattning har kamphundar i regel inte avlats fram för aggressivitet gentemot människor. Tvärt om, en hund som visar aggressivitet mot en människa har i regel inte varit föremål för vidare ave
                          http://www.liljeros.net
                          under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                          Kommentar

                          • liljeros84
                            • September 2008
                            • 108

                            #14
                            Umebor attackerades av hundar

                            Umebor attackerades av hundar

                            I måndagskväll attackerade sex hundar flera personer på Öland. Mitt i tumultet var Håkan Lindmark från Umeå.
                            - Det var det värsta jag varit med om. De var vilddjur, vi var ett byte de skulle hugga, säger han.
                            http://www.liljeros.net
                            under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                            Kommentar

                            • chainy
                              • February 2007
                              • 405

                              #15
                              Ursprungligen postat av liljeros84
                              Sen att "kamphundar" är framavlade till att döda är ju ett argument bara det, blanda rottweiler, pitbull, grandanoa... det blir inte bra i huvudet.... hur f*n skulle det se ut om jag fick barn med en guldhamster?
                              dumt argument kanske.
                              Till och börja med KAN du inte få barn med en guldhamster
                              Om du menar att "kamphundar" inte är bra för att de är framavlade för att döda andra hundar så måste jag fråga hur du ser på vakthundar? De är avlade för att ge sig på människor! Och vissa av jakthundarna tex. grytjakts hundar är ju framavlade för att de ska ju kunna slåss emot jaktbytet ifall det blir nödvändigt. Även "söta" hundar KAN döda.
                              Ska man förbjuda alla hundar som KAN vara farliga eller som har en dålig historia blir det inte många hundraser kvar.
                              Bilder på mina fiskar finns på;
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                              Kommentar

                              Arbetssätt...