Tips på netbook

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Tips på netbook

    Hej!

    Jag är ute efter en netbook men vet inte vilka som är bra och vilka man skall undvika. Skulle vilja ha en som iaf klarar 8h utan att behöva laddas.
    Sen undrar jag lite om batterier, fattar nada vad som menas med 6 cell eller 9 cell.
    Har ni någon bra netbook och vad är fördelarna och vad är nackdelarna med eran netbook.

    Tacksam för svar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag köpte en Samsung NC10 som jag använde när jag bloggade från Singapore. Jag är helt klart nöjd med denna apparat.

    Sedan kan jag inte ge någon teknisk info eftersom också jag fattar nada om sånt
    Jag frågade Christian om en bra liten lap top och fick tips om denna - den har också fått väldigt bra betyg i olika tester.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Själv funderar ja på att köpa denna till semestern: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=...ctionRow1Right
      Den ska tydligen vara läskigt bra, och prisvärd. Fast den har inte 8h batteritid...

      Jag orkar inte ta me mig min gamla tott från 2005, den har typ bara 5min batteritid kvar


      http://www.netonnet.se/item.asp?iid=...ectionRow3Left denna ska oxo vara bra. 6H batteritid. 6-cells batteri.
      Senast redigerad av Gäst; 10 June 2009, 21:48.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Okej tack kjell, skall kolla upp den. Har du någon uppfattning om hur lång batteritiden är?

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av Narii
          Själv funderar ja på att köpa denna till semestern: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=...ctionRow1Right
          Den ska tydligen vara läskigt bra, och prisvärd.
          Jag orkar inte ta me mig min gamla tott från 2005, den har typ bara 5min batteritid kvar
          Allt såg fint ut tills jag såg batteritiden (2,5h)

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Jo, jag har uppdaterat me en till

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Handlar inte antalet celler om volttal odyl?

              Vet i alla fall att inom r/c så (radioseglar) kan man använda sig av olika stora batteripack som då benämns efter antalet celler(batterier), man kör ex som i min båt dom stora servona på antingen träning med 4 x 1.5 V = 6 Volt, 6 x 1.2 V = 7.2 Volt eller tävling/hårdvind med 8 x 1.2 V = 9.6 Volt

              6 uppladdningsbara celler = 7.2 Volt
              9 uppladdningsbara celler = 10.8 Volt

              Normalt så kräver ju snabbare processorer och hdd ett högre volttal men man får ju samtidigt räkna på den totala energiförbrukningen hos netbooken
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Asså celler är väl själva kammrarna i batteriet? 1 kammare har typ 500mah lr nåtsånt har för mig att ja såg de på youtube.

                http://www.youtube.com/watch?v=WeWq6rWzChw har kan man se hur en cell i taget pajjar.
                Senast redigerad av Gäst; 10 June 2009, 22:56.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Om du seriekopplar 2 st 12 V bilbatterier(lastbil) och ett av dessa batterier helt pajar så har du rent tekniskt förloret en cell och går från 24 V till 12 V

                  I mitt förra optima brann en av cellerna(spiral nät) och jag tappade då 2 Volt.

                  Dessutom är mAh kapacitet och det som du ser på filmen är battericeller med 3.6 Volts litium-Ion/Polymer med laddelektronik som kopplas parallelt samt i serie, dom batterierna är rent farliga om laddningselektroniken fallerar.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Kolla denna U-Tube istället!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Fan ja skulle ju kunna göra de dära.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Tat lugnt med dom batterierna bara, dom är allt annat än leksaker, r/c flygarna kör ju med litium batterier och det smäller hela tiden pga kortslutning eller vid laddning.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Okej tack kjell, skall kolla upp den. Har du någon uppfattning om hur lång batteritiden är?
                          Fabrikanten anger 8 timmar, men det är säkert som alltid bluffsiffror.

                          Så står det i en test

                          Rejält batteri
                          En riktigt stor fördel med NC10 är det rejäla batteriet. Rejält som i hög kapacitet, inte storlek. Batteritiden är imponerande trots att datorn är hyfsat kraftfull. Vid standardanvändning får du ut kring fem timmars batteritid utan att ändra speciellt mycket i energisparinställningarna.
                          Själv vet jag inte - för jag har inte testat hur länge den funkar utan att behöva laddas.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Annars så är den nya eepc bäst i test. Enl tillverkare så har den 9,5h batteritid.

                            Senast redigerad av Gäst; 11 June 2009, 10:03.

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Fabrikanten anger 8 timmar, men det är säkert som alltid bluffsiffror.

                              Så står det i en test



                              Själv vet jag inte - för jag har inte testat hur länge den funkar utan att behöva laddas.
                              Intressant, det finns iofs även NC20 numera. Ja jag får grunna vidare men en Dell blir det aldrig iaf.
                              Senast redigerad av Gäst; 11 June 2009, 18:48.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...