Idag den 23 april - början till slutet på akvariehobbyn i USA och kanske i Europa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #16
    Finns det några exempel på akvarieinnevånare som spritt sig i den svenska naturen? Vattenpest kanske?

    Hur många olika arter har fått fotfäste på andra sätt? Signalkräftan (inplanterad för sportfiske), kröding (inplanterad för sportfiske), regnbågsöring?, de där grönlingarna som finns längs Östersjökusten som följt med fartyg som jag inte minns namnet på, ... några fler?

    Verkar ju hursomhelst inte vara husdjurshållning som ligger bakom "aliens" i Sverige...
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av Olivin
      Hur många olika arter har fått fotfäste på andra sätt?
      Ungefär halva sveriges flora och fauna är införda arter. De flesta kom förstås tidigt, munkarna var duktiga på att ta hit saker under medeltiden. Flodkräfta t.ex.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Tougaye
        • January 2008
        • 209

        #18
        Ursprungligen postat av Olivin
        Finns det några exempel på akvarieinnevånare som spritt sig i den svenska naturen? Vattenpest kanske?

        Hur många olika arter har fått fotfäste på andra sätt? Signalkräftan (inplanterad för sportfiske), kröding (inplanterad för sportfiske), regnbågsöring?, de där grönlingarna som finns längs Östersjökusten som följt med fartyg som jag inte minns namnet på, ... några fler?

        Verkar ju hursomhelst inte vara husdjurshållning som ligger bakom "aliens" i Sverige...
        ska inte säga det men vildsvinhar och kanadagäss . som vi dras med nu på gott eller ont.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          Amerikanerna verkar inte tro att det här förslaget kommer att gå igenom, men det är ju det här det är på väg mot, det är bara en tidsfråga innan vi kommer dit.
          Räddningen DENNA GÅNG kan väl vara den ekonomiska krisen - för en sådan lag skulle säkert innebära att mer än 100.000 människor i USA skulle bli arbetslösa och 10.000 tals ruinerade.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av Tougaye
            ska inte säga det men vildsvinhar och kanadagäss . som vi dras med nu på gott eller ont.
            Nja, vildsvinet utrotades under 1700-talet men återinfördes under senare år, så om det är en inplanterad art håller jag kanske inte riktigt med om...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av Olivin
              Verkar ju hursomhelst inte vara husdjurshållning som ligger bakom "aliens" i Sverige...
              Nej, det stämmer nog det. De "aliens" som gör störst väsen av sig i Sverige är mestadels såna som kommit in som fripassagerare - Spansk Skogssnigel med trädgårdsplantor, Kräftpest med importerade kräftor, Skeppsmask med träfartyg, Leydis Kam-manet och Rundmunnad Smörbult med ballastvatten i tankfartyg...

              Vad gäller förvildade fiskarter som Strupsnittsöring, Grönling, Kanadröding, så är de allihop med flit utsatta som matfisk, inte en enda är akvarierymling.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #22
                Någon som hört något om hur tongångarna gick i denna hearing?
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #23
                  Om du kollar länken så ser du var förslaget befinner sig just nu.
                  Här har du en länk till PIJAC's HR 669 forum
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ja hearingen har ju varit och jag tycker att M. Meyers föredragning var bra - nu får vi väl vänta och se vad som händer.
                    Vad som blir det slutliga resultatet får vi väl avvakta och se - men det lär nog dröja flera månader innan vi vet.
                    Kanske kan man få höra lite spådomar om vartåt det lutar på "aliens-seminariet" i Singapore i slutet av maj.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Nåt jag tycker är intressant är att olika grupper bedöms väldigt olika. Jag hittade en lista hos Svensk Botanisk Tidskrift med etthundrafyra icke-inhemska växtarter som hittats i Svensk natur mellan 1997 - 2003. Ett halvdussin bedöms vara "bofasta" i Sverige, dvs permanenta inslag i Svensk natur. Alla utom en är "utsläppta" av trädgårdsodlare.

                      Gör nu tankeexperimentet att 104 arter av akvariefisk hittats ute i Svenska vatten, och att ett halvdussin av dem permanent etablerat sig i Svenska vatten.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...