Protestbrev för regnskogen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #16
    Jag skickade också ett brev
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Skickat!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Raskens
        • April 2006
        • 933

        #18
        Done.
        Agneta
        Agneta

        Kommentar

        • Guest

          #19
          mm det som händer i brasilien fick inte så mycket uppmärksamhet. Usch för Brasilianska sojabönor som går till djurfoder och människor i västvärlden.
          Är det någon som vet hur vanlig brasiliansk soja är i den svenska handeln?

          Kommentar

          • qaoz
            • March 2008
            • 46

            #20
            Inskickat.
            Vilken tur att jag ledsnat på glass sedan några år!

            F d glassgalning

            Svårt malbiten...

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #21
              Jag har skickat in också, soja och palmolja är de 2 största hoten mot regnskogen. Problemet med soja är att all soja "blandas", i europa är det ett holländskt stort företag som står för den huvudsakliga importen från många producenter bla. från Brasilien och regnskogen så visst är det regnskogs-soja i den svenska handeln. Flera miljöorganisationer vill införa en certifiering på soja som gör den spårbar men får inte mycket gehör från politiker, Greenpeace har utfört flera protestaktioner mot det holländska företaget men det har inte uppmärksammats så mycket i media. 80% av all soja används till djurfoder och 20% till andra produkter som vi konsumenter konsumerar, tex. vegetariska hamburgare, Brasilien är världens näst största producent av soja efter USA.

              Greenpeace känner mycket väl till kraftverksutbyggnaden i Brasilien, de har protesterat mot den sedan 80 talet men med tiden har väl protesterna blivit lite vekare...Brasilien behöver utvecklas och till slut tröttnar de styrande i Brasilien på alla protester. Stora företag trycker på samtidigt som det dör flera tusen om dagen i Brasilien pga. av fattigdom, nu lär väl inte fattigdomen minska i samma proportion som de rika blir rikare men så är det väl i de flesta länder.

              Att 1/3 utav Amazonas skulle konverteras till sojabönsodlingar och vara sanktionerat utav den Brasilianska regeringen känner jag inte till, om man tar ett existerande exempel som delstaten Mato Grosso som betyder Tät Djungel vilket den var för 30 år sedan kan man få en tydligare uppfattning vad som sker i Brasilien. Mato Grosso utom i södra delen (Pantanal) är som ett stort sojabönsfält, jag har ingen siffra på yta men ungefär som halva europa. Inom 10-20 år räknar man med att regnskogen söder om Amazonasfloden kommer vara helt förlorad om utvecklingen går i samma takt som idag, små spridda öar av regnskog lämnas men den kanske inte klarar ändringarna i miljön.

              Kanske dags att införa importförbud på soja och palmolja tills de kan bevisa var den kommer ifrån och att den inte förstör vår natur.

              Mvh Janne

              Kommentar

              Arbetssätt...