Lagar o regler för djuraffärer/butiker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Ursprungligen postat av slusken
    Jag kan väl i grund och botten hålla med dig där Kjell men hur ska en sådan lag se ut? Hur ska man kunna ålägga tex en djuraffär som säljer fisk av olika slag att tillhandahålla information om varje fisk innan kunden i fråga genomför köpet? På vilket sätt? Faktablad i butiken eller ska man dra det så långt som att säga att kunden måste vara utbildad för att få köpa djur??
    Nja, det finns flera företag som säljer artbeskrivningar att sätta upp om nu inte affären själv känner för att göra det.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • slusken
      • March 2006
      • 149

      #47
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nja, det finns flera företag som säljer artbeskrivningar att sätta upp om nu inte affären själv känner för att göra det.
      OK!
      Men då förtstår jag absolut inte varför man inte kan få den informationen i butiken om det finns så pass lätt tillgängligt??
      Fear no fish!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #48
        Ursprungligen postat av slusken
        OK!
        Men då förtstår jag absolut inte varför man inte kan få den informationen i butiken om det finns så pass lätt tillgängligt??
        Beror i huvudsak på 3 saker
        1/ Lagen säger att kunden skall informeras efter köpet med en faktalapp som de skall ha med hem och inte att infon skall anslås i affären. Det finns bara ett företag som säljer faktalappar som kunden skall ta med sig, medan det finns flera som säljer lappar att sätta på akvarier
        2/ Affärerna är slöa och trycker att systemet är krångligt (vilket det också är, men det är inte något försvar som jag ser det)
        3/ Myndighterna struntar i om affärerna följer denna lag eller inte. Eller alternativt så bluffar affärerna och säger att de delar ut lappar - det går ju alltid att ha några liggande under disken om någon "kontrollant" skulle dyka upp. Hade det istället varit krav på att infon skall finnas på eller vid akvariet vore det omöjligt att bluffa.

        Och sedan oavsett om det finns lappar eller inte så kan dessa ju vara rätt meningslösa om det som står på dom inte är korrekt och någon kontroll av innehållet sker överhuvudtaget inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #49
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Som sagt jag utgår ifrån att det är Djurens Rätts åsikter som framförs på deras egen hemsida och inte någon annans.
          Givetvis. Men det står faktiskt ingenting om fiskar. DET är din tolkning.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Och sedan oavsett om det finns lappar eller inte så kan dessa ju vara rätt meningslösa om det som står på dom inte är korrekt och någon kontroll av innehållet sker överhuvudtaget inte.
            Mycket viktig poäng!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #51
              Ursprungligen postat av batski
              Givetvis. Men det står faktiskt ingenting om fiskar. DET är din tolkning.
              Det står "exotiska djur" och några djurgrupper är överhuvudtaget inte nämnda - jag antar att fiskar räknas som djur
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #52
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det står "exotiska djur" och några djurgrupper är överhuvudtaget inte nämnda - jag antar att fiskar räknas som djur
                Varför är det då så många "vegetarianer" som ändock äter fisk.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det står "exotiska djur" och några djurgrupper är överhuvudtaget inte nämnda - jag antar att fiskar räknas som djur
                  Hehe, javisst gör de det. Men utifrån diskussionen på årsmötet var det inte fiskar man tänkte på. En mindre genomtänkt generalisering kanske? Men jag ska kolla upp det.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #54
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Varför är det då så många "vegetarianer" som ändock äter fisk.
                    Men det gör de väl inte! Säger man att man är vegetarian fast man äter fiskar, så kan man inte definitionen på vegetarian. Demi-vegetarian har jag hört det kallas, men det blir ungefär som att säga "jag är nykterist fast jag dricker öl"

                    Definitioner på 3 olika sorters vegetarianer:

                    Helvegetarian/vegan - äter inga djur eller andra animaliska produkter
                    Lakto-vegetarian - äter inga djur eller ägg. Äter dock mjölkprodukter
                    Lakto-ovo-vegetarian - äter inga djur. Men äter mjölk-och äggprodukter

                    Oj vad OT detta blev
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • cattus
                      • August 2007
                      • 167

                      #55
                      I "min" butik sitter det iallafall information om fiskarna på akvarierna. Det är tom Zoopets beskrivningar med bilder fast förkortade med det viktigaste kvar.(Butiken betalar och har fått godkännt att använda informationen). Alla fiskar finns inte information om, eftersom det hela tiden hinner dyka upp nya arter där de inte hunnit med att fixa infot, på dom så sitter lite kortfattad beskrivning & pris. Sedan finns det informationsbroschyrer om foder, skötsel mm som man får ta gratis. På kvittot står också vad det är för fiskart man har köpt. Bara att hålla rätt på kvittot så vet även den oerfarne vad han har i karet. Lätt när man kommer tillbaka och skall komma ihåg vad det är, så att man inte blandar ihop fel fiskar.
                      Allt går om man vill...

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #56
                        Låter som en seriös affär!

                        Nånting som jag saknar är info om vad som händer när man startar upp ett akvarium och hur man ska göra för att undvika nitritkatastrof. Det alltför vanligt på det här forumet med tråd som startas av förtvivlade nybörjare som undrar varför de 20 fiskarna som de har i sitt nystartade 65 liters har börjat dö som flugor på hösten.

                        Utifrån det jag läst/hört under de åren som jag varit här på forumet kan jag konstatera att det är ganska vanligt att affärer säger att det går bra att köpa en massa fiskar när man precis startat upp sitt akvarium, att det är helt ok att stoppa ner nästan vilken fisk som helst i alldeles för små akvarier och att det går bra att ha stimfiskar ensamma
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #57
                          Ursprungligen postat av batski
                          Låter som en seriös affär!

                          Nånting som jag saknar är info om vad som händer när man startar upp ett akvarium och hur man ska göra för att undvika nitritkatastrof. Det alltför vanligt på det här forumet med tråd som startas av förtvivlade nybörjare som undrar varför de 20 fiskarna som de har i sitt nystartade 65 liters har börjat dö som flugor på hösten.

                          Utifrån det jag läst/hört under de åren som jag varit här på forumet kan jag konstatera att det är ganska vanligt att affärer säger att det går bra att köpa en massa fiskar när man precis startat upp sitt akvarium, att det är helt ok att stoppa ner nästan vilken fisk som helst i alldeles för små akvarier och att det går bra att ha stimfiskar ensamma
                          På den tiden jag hade affär så var faktiskt det stora problemet att försöka bromsa kunderna eftersom de ofta ville köpa allt genast. Det hjälpte inte hur mycket man än tjatade på dom, när sedan fiskarna dog så kom de tillbaka till affären och klagade på dålig kvalitet. På den tiden fanns ju inte heller de kommersiella bakteriekulturer som existerar idag. Med dessa kan man faktikst köra igång akvarierna relativt snabbt.

                          Uppriktigt sagt så tror jag också att man skall ta mycket av den kritik som framförs här mot affärer med en nypa salt. Det är betydligt lättare att här skylla ifrån sig på en anonym affär som inte har en chans att försvara sig än att säga - jag gjorde en dundertabbe som inte lyssnade på affären, vad tycker ni att jag skall göra nu.
                          Visst finns det oseriösa affärer i Sverige - men så illa ställt som många vill göra det till det är det definitivt inte.

                          Jag tror också att synen på akvariefisk behöver förändras hos folk i gemen. Jag minns från den tiden då jag hade affär att ungefär 90% av de som köpte ett terrariedjur även köpte en bok om skötseln, 60-70% av de som köpte smådjur och fågel köpte en bok om skötseln, men högst 10% av de som köpte ett akvarie köpte en bok om skötseln.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #58
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            På den tiden jag hade affär så var faktiskt det stora problemet att försöka bromsa kunderna eftersom de ofta ville köpa allt genast. Det hjälpte inte hur mycket man än tjatade på dom, när sedan fiskarna dog så kom de tillbaka till affären och klagade på dålig kvalitet.
                            Jodå såna tendenser har jag också märkt av här ibland. Jag jag förstår att det kan vara riktigt frustrerande att ha med såna människor att göra Men på något sätt måste man kunna få folk att inse vikten av att starta upp akvariet på rätt sätt. Jag tycker fortfarande att saklig, tydlig och lättläst information om detta borde nästan vara det första folk kommer i kontakt med så fort de "tänker" akvarium.

                            Jag har faktiskt läst instruktionsblad som man kan ta i affären om hur man ska göra när man startar upp akvarium där det står en del felaktiheter, som t ex nånting i stil med att man ska låta akvariet gå tomt nån vecka för att vattnet ska mogna. Jag undrar förresten varför denna myt är så vida spridd att nästan varenda nybörjare tror att det är så. Det är uppenbart att nånting måste göras för att ändra på detta.

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag tror också att synen på akvariefisk behöver förändras hos folk i gemen. Jag minns från den tiden då jag hade affär att ungefär 90% av de som köpte ett terrariedjur även köpte en bok om skötseln, 60-70% av de som köpte smådjur och fågel köpte en bok om skötseln, men högst 10% av de som köpte ett akvarie köpte en bok om skötseln.
                            Ja tyvärr verkar skrämmande många människor ha den inställningen att fiskar inte är lika mycket levande och kännande varelser som andra ryggradsdjur Men det finns även många som verkligen bryr sig om sina fiskar, men som gör fel för att de inte vet hur man ska göra.

                            De vanligaste misstagen är:

                            - att man startar upp för snabbt och med för många fiskar
                            - att man stoppar ner för stora fiskar i för små akvarier
                            - att man har stimfiskar ensamma eller i alldeles för små grupper
                            - att man blandar fiskar som har helt olika krav på miljö eller äter upp varandra

                            Något måste göras för att ändra på detta och jag kan inte komma på något bättre än lättillgänglig (in your face), lättfattad, tydlig och inte minst gratis information om detta. Men även lagar kan vara ett effektivt redskap för att få människor att inse hur viktigt det är att man gör rätt.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...