viltfångat?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sylvia
    • February 2003
    • 82

    viltfångat?!

    Varför är det så "poppulärt" att ha viltfångade fiskar i akvarieburken hemma?
    Är det inte målet att kunna försörja alla akvarister med uppfödd fisk? Jag kan förstå om man håller på med så udda arter att det är svårt att få tag på dessa på annat vis. Men många gånger är det ju tex. vanliga ciklider som inte alls är märkvärdiga att driva fram själv?!

    Om man ser till de flesta andra hobbygrenar med djur så är ju målet klart uttalat att kunna försörja sig själv på djur och i möjligaste mån undvika import av viltfångat.

    Någon???
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    För att kunna hålla en stam i bra skick kan det vara nödvändigt att få in viltfångat då och då. Vissa vanligt förekommande akvariefiskar härstammar från en lång linje med linjeavlade (inavlade) fiskar, detta kan leda till genetiska defekter. Samma fenomen uppstår hos bland annat hundar (Höftdefekter mm.) Att sedan vissa ser det som lite "status" är konstigt, men det får man räkna med.

    // Magnus
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • hansg
      • February 2002
      • 444

      #3
      Även dina sk odlade fiskar är vildfångade en gång i tiden och förnyas ständigt genom vild-fångst.
      Dessa odlade fiskar manipuleras på olika sätt för att få fram "vackra" färger, och manipuleras också för att snabbt nå försäljnings storlek.
      Ett fåtal vildformer fångas per år och bevaras som naturformer utan en massa inkorsningar och dessutom bevaras en del arter som i naturen står inför akut hot att utrotas pga miljö förstöring etc.
      Därför har en del av oss naturformen av fisk
      mvh
      hans-göran

      hgl
      hgl

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Håller i princip med. Dock bör väl påpekas att mer än 95% av alla sötvattensfiskar som säljs i handeln faktiskt är odlade.
        Av de vildfångade som säljs så är de allra flesta fiskar som ännu inte odlats (nya arter eller mycket svårodlade arter).
        Sedan kan man ju inte vara emot vildfångat i sig eftersom det kan vara en viktig inkomstkälla för fattiga länder.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sylvia
          • February 2003
          • 82

          #5
          Jag förstår att man tar in olika grupper som det inte finns att få tag i osv.

          Men att det är stor linjeavel på vanliga ciklider är ju också någon som jag funderat över.... Ni som håller på i lite större skala, ser ni till att ha "obesläktade" par som ynglar av sig?

          Jag har inte sett någon annons eller så där man vill byta en hanne mot en annan obesläktad tex.?! Men det vore väll rätt bra ibland?

          Det är bra att de flesta fiskar som är till försäljning är odlad fisk! Är det det uttalade målet även hos akvarister?

          Kommentar

          • hansg
            • February 2002
            • 444

            #6
            Beror på vad du lägger in i odlad fisk.
            Odlas de som de arter de är ,bra.
            Men som det görs med tex de flästa ungfödare ,nej!!
            mvh
            hans-göran

            hgl
            hgl

            Kommentar

            • olof
              • July 2002
              • 445

              #7
              Hej!

              Själv försöker jag köpa vildfångad fisk om det är möjligt (ekonomiskt eller om det finns att få av de arter jag är intresserad av). Om jag köper en vildfångad fisk vet jag att jag får en fisk av högsta kvalite. Köper jag en odlad kan jag aldrig veta hur inavlad eller artblandad den är. Jag har inte heller någon större möjlighet att bedömma om den har fått ett bra foder som yngel eller inte. Jag ser inte något självändamål med att köpa odlad fisk, jag stödjer mycket hellre dem som fångar fisk lokalt än storodlarna i asien.

              Mvh

              olof

              Kommentar

              • Sylvia
                • February 2003
                • 82

                #8
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                Beror på vad du lägger in i odlad fisk.
                Odlas de som de arter de är ,bra.
                Men som det görs med tex de flästa ungfödare ,nej!!
                mvh
                hans-göran

                hgl
                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Utveckla det lite är du snäll. =)

                Vad jag lägger in i odlad fisk?! Tja, igentligen så menar jag det som föds upp här hemma under bra förhållanden och som jag "vet" har haft en "trevlig" uppväxt.

                Nu vet jag ju att det är inte den fisken som till stor del hamnar i akvariebutiken. Att välja mellan vildfågnad fisk eller storodlare i Asien känns lite överdrivet som pest eller kolera.

                Vad är målet för akvarister? Att ha en bra fungerande tank med rätt sorts fisk i rätt miljö i rätt vatten, Ja! Men vilken fisk? Eller är det så att det kvittar? Det är ju ändå "bara" fisk??

                *funderar*

                Kommentar

                • Ulf P
                  • March 2002
                  • 1615

                  #9
                  Tunga diskussioner här...

                  Håller med de flesta här. Det är "viktigt" att få in nya gener i de stammar som redan finns i akvariehobbyn. Och som flera redan sagt, vi bidrar till ursprungsbefolkningens inkomster vilket är bra för välstånd och utveckling.

                  Det ställer dock krav på exportörer och importörer att inga hotade arter fångas och skickas till oss i den rika västvärlden. Det är väl den enda skepsis man skulle kunna ha och jag vet faktiskt inte hur detta sköts.

                  Å andra sidan så kan en viss fångst av arter som är hotade vara till nytta för just den arten om man lyckas med att odla och bevara denna och kanske på sikt återutsätta fiskar.

                  Svåra frågor, inga enkla svar. Men som hobbyist behöver man knappast oroa sig för att man bidrar till exploatering och utfiskning av hotade arter.

                  mvh
                  /Hasse

                  -- http://och.nu/ciklid --
                  //Uffe

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    • February 2002
                    • 2119

                    #10
                    Personligen tycker jag inte att det kvittar. Jag håller själv Discus av typen Red Pigeon, ett tydligt exempel på en "urvalsodlad" fisksort, och har själv upplevt problemen med en sådan framavlad typ. Vad gäller ungfödare kan jag inte så mycket, men man ser ju skillnaden på en stor kraftig Guppy som man hade när jag började med akvarie i början på 80-talet och de ömtåliga stackare som finns idag.
                    Efter att ha startat upp lite mer seriöst med akvarier igen för ett par år sedan har jag insett att jag huvudsakligen vill hålla vildformer (de behöver inte vara vildfångade), detta innebär i sin tur inte att jag gör mig av med mina nuvarande fiskar utan att när jag nästa gång köper discus blir det troligen Grön, Brun eller Heckel. För att kunna hålla dessa stammar "rena" krävs vildfångat och därför tycker jag det är bra. Lite svävande kanske men det får ni acceptera.

                    // Magnus
                    // Magnus
                    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                    Kommentar

                    • Sylvia
                      • February 2003
                      • 82

                      #11
                      "Men som hobbyist behöver man knappast oroa sig för att man bidrar till exploatering och utfiskning av hotade arter."

                      Nej då ska man vara en helsikes lobbyist om man skulle ta på sig skulden för en hel utfiskning

                      Fast jag tycker dock att man ska vara medveten om vad det är man gör och vad det är man har i akvarierna. Jag kan villigt erkänna att jag inte har speciellt bra koll på vilka fisk sorter som sällan eller aldrig odlas men som ändå är rätt vanliga i våra butiker. (alla olika malar, elefantnosfisk, öronål, fjärilsfisk och eldstjärten och många mer!)För visst är det så? Eller har utvecklingen gått framåt så att nästan all fisk numera odlas? (vilket jag betvivlar).

                      Det där med målet verkar vara knepigt *blink*.

                      Kommentar

                      • hansg
                        • February 2002
                        • 444

                        #12
                        Egentligen ska väl inga djur hållas i fångenskap, men nu är det så.
                        Därför föredrar jag Naturformen av fisk där du vet vad det är och vilka krav som fisken har.

                        Sedan finns det odlade naturformer ,det finns direkt vildfångade, och direkt vildfångade är väl idag ingen större marknad ,men visst kan det göra skada om hela stimm av Discus och skalarer, utrotningshotade ungfödare mm fångas.

                        De stora grossisterna och fiskfarmarna vill ju gärna föra fram att tack vara deras insatser är vildfångsten obetydlig, det är bara att titta på utförselhandlingar från fiskländerna så får man en annan bild.... men ok visst har vildfångsten minskat av "vanliga" arter men hur ser det ut bland sällsynta och mer eller mindre okända arter?

                        Du skriver:
                        "Vad jag lägger in i odlad fisk?! Tja, igentligen så menar jag det som föds upp här hemma under bra förhållanden och som jag "vet" har haft en "trevlig" uppväxt."


                        Hemma odlade svärdbärare och platy visst det är bra, men var kommer de ifrån är det hybrider från fiskfarmar eller naturformer?

                        Jag tycker det är huvudsaken att missfoster tillverkningen av fisk stoppas tex fiskar med manipulerade kroppsformer och utdragna fenverk.
                        Och det är det ovanstående som de sk fiskfarmarna ägnar sig åt pga den stora avsättnings marknaden i Asien och U.S.A., där man vill ha allt konstgjort, det värsta är att dessa fisktrender även börjar sprida sig i Sverige.
                        Och här finns inga större protester mot avarten ,man får inte komma med "pekpinnar och smaken är olika", akvarieföreningar, huvud organ och fiskfolk borde stå upp och stoppa dessa illdåd som utförs, men vi är så flata.
                        Så enl min mening är den stora hybrid odlingen och manipulerandet av fisk ett vida större problem än hållning av naturformerna.
                        mvh
                        hans-göran


                        hgl
                        hgl

                        Kommentar

                        • Sylvia
                          • February 2003
                          • 82

                          #13
                          Hemma odlade svärdbärare och platy visst det är bra, men var kommer de ifrån är det hybrider från fiskfarmar eller naturformer?

                          Nej, eftersom det inte finns och säkerligen heller aldrig kommer att finnas någon stambokförnign av fisk, (tycker inte heller det behövs!)
                          så kan man ju inte vet varifrån de kommer. Det är sant! Men då jag ska köpa nya individer till mitt malawikar tex. så kan jag ju välja vad jag vill ha.
                          Om jag ska köpa vildfångade, massproducerade eller från någon privatperson. Dessutom kan jag ju välja att byta mina honor mot andra så inaveln minskar mm.

                          "Jag tycker det är huvudsaken att missfoster tillverkningen av fisk stoppas tex fiskar med manipulerade kroppsformer och utdragna fenverk."
                          Håller helt och hållet med dig i den frågan!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Hej igen,
                            Vildfångat eller inte?
                            Nära nog all saltvattensfisk som vi har i våra akvarier är vildfångade och det kan därför kanske vara värt att se vad Bruce Bunting, Vice President i World Wildlife Fund U.S. har att säga i ämnet under ett föredrag med rubriken - Buy a Fish, Buy a Coral, Save a Reef - http://macweb.inets.com/docs/library/2/11-27-0Buntingspeech.htm

                            Till frågan om framavlade fiskar - så är det hela frågan om var man skall sätta gränsen.
                            Utan framavlade fiskar hade det knappast funnits någon akvariehobby - ni verkar acceptera en del men inte "fiskar med manipulerade kroppsformer och utdragna fenverk."
                            Varför då undrar jag. Varför är det OK med att man "färgar" fiskar men inte att de har en annorlunda kroppsform. Om man inte accepterar en annorlunda kroppsform så skulle t.ex. de flesta malawiciklider stoppas eftersom de genom felaktig kost får en kroppsform som inte alls översensstämmer med kroppsformen. En vildfångad Aulonocara blir knappast över 7-8 cm, medan odlade blir 10-12 cm osv.

                            Visst det finns fiskar som jag inte heller tycker hör hemma i akvariehandeln (som de värsta avvarterna av slöjstjärt), men var drar man då gränsen för när det blir oacceptabelt. ALLA koi, guldfiskar och slöjstjärtar är ju framavlade och har mycket lite gemensamt med deras naturliga ursprung.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ulf P
                              • March 2002
                              • 1615

                              #15
                              "Vad är målet för akvarister?"

                              Svaret på det är väl att det är högst personligt. Om man likställer mål = syfte så är mitt eget huvudsyfte med min hobby att få lugna stunder framför karen som kontrast till ett stressat yrkesliv och rollen som småbarnspappa.

                              Men det har inget med odlat eller vildfångat att göra...

                              mvh
                              /Hasse

                              -- http://och.nu/ciklid --
                              //Uffe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...