Köp inte VF rockor från Brasilien eller VF L46

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Köp inte VF rockor från Brasilien eller VF L46

    Som ni kan se av nedanstående meddelande från OFI (branschorganisation för de som jobbar med akvariefisk) så är det av yttersta vikt att också vi privatpersoner inte handlar med dessa djur. Visserligen är denna info främst riktad gentemot importörer men jag tycker att den även kan gälla för konsumenter
    Hittar ni dessa djur i någon akvarieaffär så tala om för dem att det är smuggelgods de handlar med och att de förstör för sig själva, hela branschen, miljön samt hobbyn genom att sälja dessa djur.



    STINGRAYS FROM BRAZIL
    Our Brazilian member Turkys Aquarium (Asher Benzaken) would like to point the OFI members to the situation with Stingrays in Brazil:

    "At this time the export of stingrays from Brazil is prohibited due to the fact that the quota system for it has not yet been renewed. We are aware of the fact that some companies insist on the activity and illegally export stingrays. Some companies have been caught by the Brazilian Federal Police, giving the government further reason not to renew the quota system and thus harming the reaming companies that are committed, hard-working, and legal. The illegal exports are also harmful to seven years of research that have been extremely useful to the scientific knowledge that has allowed the quota system for stingray export itself.

    We ask all OFI members to NOT import stingrays from Brazil until the day the government renews the quota system. At each apprehension of illegal stingrays in Brazil we move further away from the legalization of their export.

    We would like to take advantage of this opportunity to also inform that Hypancistrus zebra L046 is a fish under a regime of protection and its export is strictly forbidden. So we also request OFI members not to purchase this fish for the same reason that more apprehension will give the Brazilian government reason to regard ornamental fish exporters as smugglers. As a consequence, each day it becomes harder to negotiate with the government the list of species that are allowed to be exported. As we all know, there are over 1500 known species of ornamental fish in the Amazon and the government only allows for the export of 180 of those species."

    OFI strongly supports this request!
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • bohrna
    • March 2005
    • 5

    #2
    Kan man inte be att få se om dom har någon typ av papper som intygar om det gått till på rätt sätt!?
    Hörde för något år sen att det finns någon som köpte ett större parti av VF L046 i skåne som har fått yngel på dessa.
    Nått som känns igen av någon!?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av bohrna
      Kan man inte be att få se om dom har någon typ av papper som intygar om det gått till på rätt sätt!?
      Hörde för något år sen att det finns någon som köpte ett större parti av VF L046 i skåne som har fått yngel på dessa.
      Nått som känns igen av någon!?
      Nej papper lär det inte finnas - men rör det sig om en VF rocka som bara finns i Brasilien så är det ganska klart (kolla på Fishbase).
      L46 finns bara i Brasilien, men det handlar självklart bara om nyimporterade eftersom de varit tilåtna tidigare - odlade är självklart också alltid OK.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        Såg att discus.ms hade L046 inne (enligt hemsidan). Får hoppas att de inte är olagliga då...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av TastY
          Såg att discus.ms hade L046 inne (enligt hemsidan). Får hoppas att de inte är olagliga då...
          nepp har snackat med dom om det och dom tar inte in dom längre

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            På center syd i Lödde så säljer dem sötvatten rocka men om den är ifrån brasilien det vet jag inte?den är i samma kar som diskusfiskar ca 10 st 1 stor rocka på 100 liter lyckat men det är inte för evigt får man hoppas
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              På center syd i Lödde så säljer dem sötvatten rocka men om den är ifrån brasilien det vet jag inte?den är i samma kar som diskusfiskar ca 10 st 1 stor rocka på 100 liter lyckat men det är inte för evigt får man hoppas
              det finns sötvattensrockor från massor av ställen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                #8
                har inte varit i lödde på ett tag men enligt en polare är det en P.motoro.
                Så om jag har fattat fishbase rätt så är det lugnt.

                Det är ju inte meningen att den ska gå i ett 100 liters resten av sitt liv, Den ska ju säljas.
                Förhoppningsvis till någon som sköter den rätt och har utrymme till den.
                Men största nackdelen med djuraffärer i köpcentran är att dom inte informerar kunden tillräckligt. Typ att den är liten och söt nu men utelämnar att den blir ett stort monster.
                Dock vet jag inte hur dom i lödde är för jag har aldrig handlat fisk av dom bara filter och tester samt mat.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                Arbetssätt...