Idag minkar imorgon våra husdjur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Idag minkar imorgon våra husdjur

    De allra flesta av oss tycker nog att den odling av minkar för pälsdjursuppförning som idag sker i trånga burar är minst sagt olustig och vi blev väl inte speciellt ledsna igår när det lades fram ett förslag som i praktiken innebär att det blir slut på minkuppfödning i Sverige - trots att det är tillåtet i alla andra EU-länder.
    Nu har jag inte läst själva lagförslaget, men när jag hörde det refereras i radion blev jag minst sagt betänksam över delar av innehållet. Bl.a. ställs det krav att djuren för att få hållas i fångenskap skall ges möjlighet att fullt ut tillgodose alla sin instinkter - t.ex. att jaga andra djur och att de bara skulle få hållas om de gavs möjlighet att hålla naturliga revir.

    Översätt dessa förhållanden till våra akvariefiskar och det skulle i ett slag bli omöjligt att hålla de flesta fiskar - detta till trots att den genomsnittliga livslängden för en fisk i ett akvarium är bra mycket längre än den är för deras "släktingar" som återfinns i naturen. Detta till trots att den kost de erbjuds i våra akvarier är bra mycket mer näringsrikare än vad de får i naturen. Detta till trots att fiskar i likhet med många andra djur ganska snabbt anpassar sig till den artificiella miljön som ett akvarie erbjuder och därmed t.ex. håller ett betydligt mindre revir (om de är revirhävdande) än vad deras vilda "släktingar" gör.

    Så även om jag personligen tycker att minkförbudet i sig är positivt (får dock erkänna att jag inte är speciellt insatt i ämnet) så är de krav som ställs av sådan art att man ändå blir fundersam när man vet att det både finns myndighetspersoner och politiker (t.ex. genom riskdagsmotioner) som aktivt verkar för att helt stoppa hållandet av tropiska djur.
    De är dock inte ensamma om denna linje utan har också uppenbarligen delar av pressen med sig - i dagens ledare i Expressen/GT/Kvällsposten http://expressen.se/index.jsp?a=426294 så drivs t.ex. linjen att man helt skall förbjuda hållandet av tropiska djur som husdjur. Även om det där inte direkt nämns något om akvariefiskar så är ju andemeningen ändå att alla tropiska husdjur skall stoppas.
    Visst artikeln är grovt snedvriden och de värsta avvarterna av husdjurshobbyn dras fram och att t.ex. skriva
    Hur många svenska familjer har inte hysteriskt darrande, fnoskiga kaniner i en bur i ett hörn av trädgården för att barnen har tjatat.
    är ju grova lögner eftersom de allra flesta kaniner faktiskt har det mycket bra och under mina år har jag hållit många kaniner och även sett hur kaniner har det hemma hos andra och jag har faktiskt aldrig träffat på någon kanin som stämmer in på denna beskrivning.
    Och att t.ex. påstå
    Att försöka göra husdjur av varelser vars naturliga miljö är i det fria utan någon som helst symbios med människan är inget annat än djurplågeri.
    blir ju rätt märkligt eftersom de allra flesta djur som hålls som husdjur faktiskt är domesticerade (odlade och hållna som husdjur i många generationer) vilket innebär att de har mycket få gener gemensamma med deras vilda "släktingar".

    Inte desto mindre så finns det naturligtvis en hel del som håller djur som i väldigt liten grad överhuvudtaget faktsikt lämpar sig att hållas som husdjur - närmast tänker jag då på t.ex. stora papegojor samt jätteormar och giftormar. Vad vi kanske inte heller tänker på är att åtskilliga av de akvariefiskar som idag säljs i handeln överhuvudtaget inte borde säljas där som t.ex. hajmalar, paroonhajar, red tail-malar etc.
    En del har kanske i och för sig fiskar som mycket väl passar i akvariemiljö och kan få ett bra liv men genom att akvariet är för litet eller fel inrett erbjuds de inte en värdig livsmiljö.

    Om vi i fortsättningen skall kunna få fortsatta med vår trevliga hobby (trevlig både för djur och människan) så vill det nog till att vi alla dra vårt strå till stacken och t.ex. aldrig håller våra fiskar i för små akvarier (se Zoopets artbeskrivningar), aldrig införskaffar fiskar som inte hör hemma i akvariemiljö blir för stora, aggressiva eller är för känsliga, att vi införskaffar tillräckligt med information (här på Zoopet, på andra hemsidor, i böcker, i föreningar etc.) innan vi köper in en ny art så att de kommer till en bra miljö.

    Även på handeln kan det ställas stora krav om framförallt information innan försäljningen - det finns visserligen idag en lag om detta men den struntar väldigt många affärer i att följa och det med myndigheternas goda minne.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Tänkvärt.

    Nån som läste i DN förra veckan hur "djurrättsterroristerna" gör i England? Det var en hemsk läsning. Vad man än tycker om minkfarmare, så önskar man inte att det går så här.
    Svea

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Tangoman
      • March 2005
      • 177

      #3
      Sista stycket i expressens artikel är dock intressant.
      Men vi kommer aldrig att få läsa en debattartikel där jordbruksministern kräver att papegojor ska hållas i burar så stora att de kan ta en flygtur per dag.
      Vi kommer aldrig att höra miljöpartiet kräva förbud mot att barn ska få ha marsvin som kramdjur.
      Det finns inga politiska pluspoäng i det.
      ... och gäller nog dom flesta akvariefiskar med, förutom just fiskar som hålls ovanligt trångt pga storlek, speciella beteende mm. Så någon direkt fara är det nog inte ännu.

      Själv gillar jag inte att ha för många fiskar i ett akvarium. Just nu har jag ett 200 liters med 2 fjärilsciklidyngel, ca 1,5 cm långa, och en siamensisk algätare. Det förhållandet tycker jag liknar något.
      PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
      www.akvariefiskar.se

      Kommentar

      • Tangoman
        • March 2005
        • 177

        #4
        Tankenöt: Vilken yta och omgivning skulle ni själva acceptera att vara inspärrade på?

        Hm, då blir nog mitt 200 l för litet ändå, om jag var en 1,5 cm lång människa!
        Senast redigerad av Tangoman; 25 August 2005, 23:07.
        PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
        www.akvariefiskar.se

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          spontant tyckte ja de lilla ja hört å läst om minkarna och deras livsutrymme va bra.
          min första tanke om att förbjuda exotiska djur också va rätt.
          det första ja tänkte på där va giftiga ormar då det varit uppe en del på sistone men tänkte sen lite mer ingående och det finns ju många exotiska djur som lever ett bra och trivsamt liv ibland oss som jag personligen anser ska få fortsätta med det.
          fiskar är ju en del sen finns ju fåglar råttor medmera.

          men däremiot kan delar av lagstiftningen behöva skärpas som att slöjstjärt inte ska få hållas i en liten guldfiskskål.
          såg förresten detta häromdan.




          Ursprungligen postat av Tangoman
          Själv gillar jag inte att ha för många fiskar i ett akvarium. Just nu har jag ett 200 liters med 2 fjärilsciklidyngel, ca 1,5 cm långa, och en siamensisk algätare. Det förhållandet tycker jag liknar något.
          kan fiskar få agorafobi
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Det mesta av detta mynnar ut till de däringa jäkla extremist gräsätarna som äter upp djurens mat istället för att äta djuren ...undrar vem som plågar vem mest... skulle inte få för mig att äta fryst fiskfoder och maltabletter eller för den delen flingfoder, min djur svälter inte ihjäl för att jag äter upp deras mat =O)

            Tycker att om det nu är så att vi skall vara med i det här förbannade EU (som vi själva sätter reglerna för) så skall vi följa EUs regler inte sätta upp egna eller jag har fattat detta fel... förbannade politiker helveten de lever i en glasskål (ja jag vet det är förbjudet) där ser man de har för lite syre och plats för att tänka rakt fram =O)

            Nä det skall finnas regler för hur man skall ha dem ja, men inom rimliga gränser, de flesta är så funtade att man håller det antalet djur som det funtade sinnet säger att man kan.

            ja va fan nu när jag ändå e uppretad! SÄNK BENSINSKATTEN! HÖJ ERSÄTTNINIGAR! och GÖR ERA jävla VATTENBYTEN! glöm inte BOTTENFILTER E BÄST! ha en trevlig dag.
            Senast redigerad av peterhaack; 26 August 2005, 02:06. Anledning: stavfel som fan!
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Tangoman
              Sista stycket i expressens artikel är dock intressant.
              Men vi kommer aldrig att få läsa en debattartikel där jordbruksministern kräver att papegojor ska hållas i burar så stora att de kan ta en flygtur per dag.
              Vi kommer aldrig att höra miljöpartiet kräva förbud mot att barn ska få ha marsvin som kramdjur.
              Det finns inga politiska pluspoäng i det.
              ... och gäller nog dom flesta akvariefiskar med, förutom just fiskar som hålls ovanligt trångt pga storlek, speciella beteende mm. Så någon direkt fara är det nog inte ännu.
              Inte ännu kanske men det har faktiskt redan lagts motioner i riksdagen om förbud mot tropiska djur och det vissa myndighetspersoner som redan jobbar i den riktningen så om inte såväl vi som akvarister som de som säljer skärper till sig så är kanske inte den dagen alltför långt bort.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #8
                Jag har fått uppfattningen att det inte gick (varför?) att förbjuda minkuppfödning pga moraliska eller etiska skäl och därför utformades de nya reglerna för minkuppfödning så att det i praktiken skulle bli omöjligt att föda upp djuren i fångenskap och därmed tvinga branschen att lägga ner.

                Syftet med minkuppfödning har ju vad jag vet alltid varit att komma åt deras pälsar dvs att ha ihjäl dem så snart de är tillräckligt stora. Lite annorlunda mot de hobbys där man håller tropiska husdjur utan intresse av att ta livet av dem så snart som möjligt utan tvärtom vill ge dem så naturliga förutsättningar till ett långt och meningsfullt liv som det bara är möjligt. Därför målar jag inte fan på väggen och tror inte att akvariehobbyn kommer slås ut av regler som är omöjliga att uppfylla.
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Vilka bryr sig om hur fiskar har det, det är många som missköter sin fiskar, av okunnighet och/eller lathet.
                  Se hur det är först köper man fiskar sedan när de börjar dö då söker man orsaken.
                  Jag tycker det ska vara stränga regler för hållande av djur och förbud för att ha/saluföra vissa arter även fiskar.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hasse H
                    Jag har fått uppfattningen att det inte gick (varför?) att förbjuda minkuppfödning pga moraliska eller etiska skäl och därför utformades de nya reglerna för minkuppfödning så att det i praktiken skulle bli omöjligt att föda upp djuren i fångenskap och därmed tvinga branschen att lägga ner.

                    Syftet med minkuppfödning har ju vad jag vet alltid varit att komma åt deras pälsar dvs att ha ihjäl dem så snart de är tillräckligt stora. Lite annorlunda mot de hobbys där man håller tropiska husdjur utan intresse av att ta livet av dem så snart som möjligt utan tvärtom vill ge dem så naturliga förutsättningar till ett långt och meningsfullt liv som det bara är möjligt. Därför målar jag inte fan på väggen och tror inte att akvariehobbyn kommer slås ut av regler som är omöjliga att uppfylla.
                    Jag tycker inte heller man skall måla fan på väggen utan mitt syfte med mitt inlägg är snarare att det vill till en skärpning från oss alla (såväl konsumenter som handlare) innan det är för sent.
                    Trots allt är det ju så att pälsuppfödningsbranschen är en ekonomiskt betydligt starkare bransch än akvariebranschen så det kommer att bli betydligt lättare att ge sig på den än på pälsuppfödningen.
                    Du skriver att de inte kommer att ge sig på oss för att ambitionen med vår hobby är att "ge djuren ett långt och meninsgfullt liv" . Det stämmer kanske men många tycker ju inte så som du kan se i ledaren i sveriges näst största tidning där det anses vara mer motiverat att stoppa hållandet av tropiska djur än att stoppa pälsdjursuppfödningen.

                    Jag tror dock inte heller att de direkt kommer att förbjuda hållandet av tropiska djur utan de kommer säkert istället att använda samma taktik som för pälsdjur - dvs göra det svårt eller omöjligt att hålla akvariefisk.
                    Vi har väl alla i hyfsat gott minne det arbete vi lade ner för några år sedan för att stoppa det lagförslag som då var på tapeten. Hade detta förslag gått igenom så hade det idag varit nästintill omöjligt att odla fisk om man inte varit beredd att gå en kostsam utbildning samt att varje år betala tusentals kronor i avgift.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • mckvinnan
                      • December 2004
                      • 760

                      #11
                      Efter att själv ha varit på mink/räv-farm för att hämta foder till en djurpark (de mal ned köttet som "blir över" och fryser detta och säljer till bla djurparker) så jublar jag när jag ser lagförslaget. Detta är ju nåt som varit uppe i debatter på tv och i övrig media länge och som majoriteten av svenska folket tycker är fel. Just att man inte har dessa djur för någonting annat än att det ska bli päls som vi ändå klarar oss utan då det finns många artificiella alternativ som är mycket billigare att tillverka dessutom. Dessutom att avliva djuren med ström för att inte förstöra pälsen är ju rätt bisarrt.

                      Förstår Kjells oro även om jag tror att just fiskar klarar sig längre ifrån debatten än andra tropiska djur. Iaf det som är sk sällskapsfiskar, alltså inte paroonhajar och redtailmal. Då kan jag tycka att det vore bra om dessa enbart såldes av personer med speciellt tillstånd till personer som i sin tur har tillstånd att handha dem. Djurplågeriet i stort kommer vi nog tyvärr aldrig åt även om vi inför licens etc, men man kan ju försöka minska chansen att fel personer köper fel djur.
                      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                      Kommentar

                      • cecilia
                        • January 2003
                        • 754

                        #12
                        Jag är inte för ett förbud mot hållande av tropiska djur, men håll med om att det åtminstone vore konsekvent! Som det är i dag är det förbjudet att hålla en svensk ekorre (eller aborre) som husdjur, men importerade vildfångade zebramöss (eller dito -ciklider) är OK.
                        Jag tror att man måste peka på den nytta som akvarister och andra -ister gör för att bevara arter vars livsrum försvinner i den "riktiga" världen. På labyrintfisksidan finns t.ex. IBC Species Maintenance Program, ciklidisterna har säkert någon motsvarighet och killimänniskor är väl outstanding i sammanhanget.

                        Mvh Cecilia

                        Kommentar

                        • Josefine
                          • June 2005
                          • 164

                          #13
                          Min stora fråga till det hela är vart kommer dom att göra av alla minkar? säljer till andra länder där dom kommer att fortsätta att plågas. eller kommer det att bli masslakt? ujuj .
                          Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Josefine
                            Min stora fråga till det hela är vart kommer dom att göra av alla minkar? säljer till andra länder där dom kommer att fortsätta att plågas. eller kommer det att bli masslakt? ujuj .
                            kan bli så att dom föder upp alla minkar tills dom vuxit upp och tar pälsen men föder inte upp nya.

                            sälja dom skulle nog inte va ekomoniskt rätt.
                            mycke möjligt att de blir hundmat också.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ny lag om husdjur

                              I dagens GP (del 1 / sid 12-13) redogörs för den nya lag som sägs gälla från årsskiftet och där det tas upp om att vissa nu måste ha "tillstånd". Enligt artiklen kostar ett tillstånd mellan 2.000-5.000 kronor. För att sedan bli godkänd så krävs det att "lokalen skall vara godkänd enligt djurskyddsbestämmelserna och dessutom skall personen som äger och sköter djuren vara lämplig och ha praktisk erfarenhet, utbildning eller kunna lämna referenser."
                              Var går då gränsen för när man måste söka tillstånd för akvariefisk - jo enligt tidningen om man "hyr ut akvariefiskar till företag och privatpersoner eller om man har fler än fem akvarier och syftet är att sälja fisken."
                              Om man struntar i att följa lagen så kan det enligt artikeln leda till böter eller fängelse i högst två år.

                              Nåväl tycker kanske någon att det där blir väl omöjligt för myndigheterna att hålla koll på detta men denna lag i likhet med många andra kommer säkert att till 99% bygga på anmälningar (som kan vara anonyma - de måste ändå följas upp) från allmänheten - dvs kanske någon granne som ogillar verksamheten, någon "arbetskompis" som du blivit ovän med, någon affär som ogillar "konkurrens", någon som du blivit osams med på ett forum etc.
                              Att räkna till fem akvarier lär väl inte vara så svårt men de kommer kanske att få svårt att bevisa att syftet är att sälja fisk. Men om antalet akvarier klart överstiger 5 eller om man har lagt in ett större antal fiskannonser på olika internethemsidor som t.ex. här på Zoopet - så ligger man nog pyrt till.

                              Kan för övrigt nämna att det fram till idag kommit in 90 ansökningar om tillstånd i Göteborg - bara 2 av dessa avser dock akvariefisk.

                              Själv har jag en godkänd utbildning men har självklart inte några tillstånd. Visserligen har jag inga akvarier igång nu efter flytten - men förhoppningsvis får jag igång ett 15-tal under hösten. En jäkla tur för mig är dock att jag främst tänkte satsa på räkor och krabbor - så för min del kommer det bara att bli exakt 5 akvarier med fisk
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...