Miljöpartist vill förbjuda akvariefiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Miljöpartist vill förbjuda akvariefiskar

    Ja hela rubriken på första sidan i tidningen "Skaraborgsbygden" den 20 februari löd egentligen "Miljöpartist vill förbjuda undulater och akvariefiskar".
    Den stort uppslagna artikeln handlar om att den miljöpartistiske riksdagsledamoten Leif Björnlod nu har lämnat in en motion i riksdagen med kravet på ett totalt förbud för hållande av exotiska djur, enligt artikeln så inkluderar det t.ex. undulater, zebrafinkar, sköldpaddor, marsvin och akvariefiskar. Som Björnlod skriver - Burfåglarna vill jag självklart släppa fria.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är en ganska vanlig åsikt bland "extremfalangen" bland djurrättsaktivister. Den tämligen kända organisationen PETA anser också att husdjur skall förbjudas (inklusive hundar & katter) eftersom ett liv i fångenskap är ovärdigt och förnedrande.

    Jag har dock ett vagt minne av att motioner om att släppa lös burfåglar har förekommit nästan årligen i åtminstone tio års tid. Det är möjligt det är Björnlod som legat bakom dem allihop, vet ej.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Enskilda motioner 2003-10-03

      Djur i bur

      SAMMANFATTNING:

      Förslag till riksdagsbeslut
      Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförts.

      Motiv till mitt förslag
      Den svenska djurskyddslagen tillhör världens mest stränga på området. Lagen stadgar bland annat att djur endast får hållas i fångenskap ifall de hålls och sköts på ett sådant sätt att de kan bete sig naturligt och så att det främjar deras hälsa.

      På pappret är den svenska djurskyddslagen mycket bra, men när man granskar verkligheten för många av de djur som hålls i fångenskap i Sverige så verkar det som om lagens paragrafer just fastnat på pappret och inte nått djuren.

      Jag avser att i den här motionen stanna vid verkligheten för vissa sällskapsdjur, bur-fåglarna och de övriga exotiska djuren.





      Författare:
      Leif Björnlod (mp)
      Har Leif Björnlod skickat in en ny motion eller är "Skaraborgsbygden" sen med sin nyhet.

      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Har Leif Björnlod skickat in en ny motion eller är "Skaraborgsbygden" sen med sin nyhet.
        Nej, det är samma motion som jag har nämnt och länkat till vid något tidigare tillfälle. Den har väl ännu inte behandlats antar jag.

        Jag har dock ett vagt minne av att motioner om att släppa lös burfåglar har förekommit nästan årligen i åtminstone tio års tid. Det är möjligt det är Björnlod som legat bakom dem allihop, vet ej.
        Vet jag inget om - däremot motionerade en skånsk centerpartist (tror jag han var) om detta för rätt länge sen.

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • anli
          • October 2002
          • 654

          #5
          Vilket skämtparti! Man får sig ofta ett gott skratt när de visar framfötterna i media...
          Anders Lindersson
          Anders Akvariesida

          Kommentar

          • salo
            • January 2002
            • 108

            #6
            Kan inte så mycket om undulater osv. Men finns det några som helst belägg egentligen att fiskarna som en hyfsat kunnig akvarist håller skulle lida?

            Att det hålls fiskar felaktigt till ganska stor del är ju ett faktum. Det räcker ju med alla gånger man sett en förälder med barn inne i en zoobutik som låter barnet välja ut fiskar på samma sätt som lösgodis :-)

            /Jonas

            Kommentar

            • Festae
              • November 2003
              • 41

              #7
              Det gäller att göra sina val här i livet.
              720 Sydamerika
              375 Victoria
              160 Sällskap
              40 Tomt

              Kommentar

              • kia
                • August 2003
                • 366

                #8
                Marsvin åt jag när jag var i Peru.... Så de är väl inte sällskapsdjur?

                Jag skulle inte vilja dra hela MP eller miljörörelsen över en kam. De gör förbaskat mycket vettigt arbete och får upp ögonen för viktiga miljöfrågor som annars skulle förbises. Men ibland kan man ju undra om vissa personer bara försöker skaffa publicitet kring sig själva snarare än att de ens tror på vad de "slåss" för.

                Frågan om burfåglar var uppe för många, många år sedan (Jag tro det var runt 1977. Då var det en centerpartist som motionerade om att förbjuda burfåglar).

                Nybörjare, Nivå II .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Hmm.. många akvariefiskar och andra djur lever ju mycket bättre och längre som husdjur än de hade gjort vilt.. Kanske borde släppa ut Leif Björnlod i naturen och se hur länge han klarar sig...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Vilket skämtparti! Man får sig ofta ett gott skratt när de visar framfötterna i media...
                    Det är viktigt att miljöfrågorna förs fram och jag tycker definitivt inte att Miljöpartiet är ett större skämt parti än andra, snarare tycker jag att de hör till de minst dåliga i riksdagen.
                    Detta förhindrar dock inte att detta förslag är synnerligen oegenomtänkt och korkat.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • kia
                      • August 2003
                      • 366

                      #11
                      "andra djur lever ju mycket bättre och längre som husdjur än de hade gjort vilt.. "

                      Just den argumentationen köper jag inte. Om man som människa inte utsätter sig för faror och får bra kost kommer våran genomsnittsålder säkert också att höjas. Men vilket liv skulle du själv välja: Fri men fattig gatupojke med en medellivslängd på ca 30 år, eller 90 år i på en herrgård där du aldrig för röra dig utanför parken?
                      Nybörjare, Nivå II .
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                      "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Hur stor är parken kia?
                        Nej skämt åsido, självklart skall djuren hållas på ett vettigt sätt och jag tycker även att det finns djur som idag säljs som inte borde få säljas eller innehas. T.ex. de största papegojorna, giftormar, jätteormar, jättestora fiskar. Jag skulle t.ex. tycka att det bara vore bra om det blev ett förbud (eller krävas tillstånd för) på hållande av tropiska fiskar som blir större än 50 cm.
                        Detta har dock inget att göra med att Björnlod vill förbjuda hållande av alla exotiska djur.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen skickat av kiaJag skulle inte vilja dra hela MP eller miljörörelsen över en kam.
                          Jag har den största respekt för vissa miljöorganiskationer, t.ex. WWF, men personligen anser jag att MP är ett rent vänsterparti som inte har något med miljö att göra över huvud taget, och att de inte skulle känna igen en miljöfråga om den så försökte para sig med deras fjällräven-kånken.
                          Jag röstade faktiskt på MP i början, men det har inte varit mitt parti sen vänsterfalangen tog makten i partiet.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            [i]Men vilket liv skulle du själv välja: Fri men fattig gatupojke med en medellivslängd på ca 30 år, eller 90 år i på en herrgård där du aldrig för röra dig utanför parken?
                            Jag har sett hur gatubarn lever, så jag väljer herrgården med park, tack.
                            Nu är ju inte gatubarn det naturliga livssättet för människa, och om alternativet vore jägare i en neolitisk kultur, då blir valet definitivt svårare. Vore lite tråkigt att två av tre barn jag fick skulle dö innan 13 års ålder, men lite får man offra.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • bjurstrom
                              • March 2003
                              • 233

                              #15
                              "Fri men fattig gatupojke med en medellivslängd på ca 30 år, eller 90 år i på en herrgård där du aldrig för röra dig utanför parken?"

                              Ingen som helst tvekan. Givetvis väljer jag att leva glassigt på en herrgård. Finns få liv som är så tragiska som de liv fattiga gatubarn lever i stora delar av världen. De tvingas att utsätta sig för flera av följande saker: stjäla, förnedra sig, tigga, svälta, frysa, bli misshandlad, sniffa lim, prostitution, vara ständigt rädd och ensam, osv.

                              Den frihet man har utan några som helst möjligheter är inte heller mycket värd. vad ska man göra med sin frihet? Känna sig fri där man ligger svältande på en gata?

                              Andreas
                              min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                              Kommentar

                              Arbetssätt...