Statitstik sällskapsdjur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    Statitstik sällskapsdjur

    Sadistiska centralbyrån kollar lite av varje och nu har det kommit en rapport om sällskapsdjur:



    Det finns en del intressant, hundarna ökar något medan katterna blir färre men finns i fler hushåll, de som har katt har inte lika många nu alltså. Intressant är att det syns en minskning hos hushåll med barn medan det ökar hos hushåll utan barn.

    Än mer anmärkningsvärt är det hur det ser ut med andra djur. Marsvin har minskat med 2/3 på sex år, alltså bara 1/3 kvar, rejäl minskning. För fåglar och råtta/mus handlar det om en halvering medan kanin och hamster minskar men inte lika markant. För akvarier, reptiler och annat finns ingen statistik på ändring, man kan se att det jämfört med marsvin, fågel osv är väldigt många som har "annat" nu men det finns ingen tidigare statistik att jämför med så man skulle kunna se en förändring.

    Det går alltså både att se att vissa djur blir mindre vanliga hos barnfamiljer och att typiska barndjur som marsvin minskar radikalt. Jag tycker det här är oroande, dels är det som jag tror bra för barn att växa upp med djur, dels så kommer naturligtvis det bli mindre troligt att de som vuxit upp utan djur skaffar djur till varken sig själva eller sina barn.

    Vad man skulle kunna göra åt det här vet jag inte men det finns nog anledning till att fundera både i branschen och i föreningarna.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Intressant läsning - fast just vad det gäller akvarier säger den nog intye så mycket. Undrar om ens fiskar finns med bland andra sällskapsdjur.

    Att marsvin, möss/råttor och fåglar har minskat rejält är nog också något jag har haft på känn. Håller helt med dig om att siffrorna är alarmerande.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 March 2013, 10:59.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Det var tråkig läsning. Kan det helt enkelt vara så att folk inte har "tid" eller ork att ta hand om husdjur idag? Eller att de tillslut har insett att det faktiskt är föräldern själv som kommer att få rengöra buren varje vecka, och ge djuret mat varje dag. Och därför säger Nej till barnen när det tjatas om djur. Om det ens tjatas?

      Dock har vi skapat oss ett samhälle där folk skulle må mycket bra av att sitta ner, andas lite och klappa en kanin i lugn och ro. Framförallt barnen.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      Arbetssätt...