Varning för Marmorkräftan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Varning för Marmorkräftan

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det förstår jag inte riktigt. Visst än så länge har väl inte myndigheterna gjort husransakan hemma hos folk som haft kräftor, men att de inte skulle kunna detta ställer jag mig frågande till. Brottet att inneha kräftor har ju en straffsats på maximalt 2 års fängelse och då kan väl myndigheterna göra husransakan.



    Men visst detta är ju knappast något som fram tills nu har prioriterats av myndigheterna, men kanske prioriterar de om efter detta!!!!!!!!!!!

    Okunnigheten är dock som sagt stor hos myndigheter, men även hos press om dessa frågor och det är synd eftersom det vore bra om det vore kunniga människor som beslutade.
    Länkade ovan till det okunniga uttalandet från SVA. Har ett annat exempel - tidningen Göteborgs Posten hade för en tid sedan en artikel över lämpliga husdjur och där hamnade kräftor på 3:e plats (minns inte exakt, men de var högt upp på listan i alla fall) och där klagade de i artikeln på att utbudet på kräftor var så dåligt i Zooaffärerna!!!!!!!!! Jag mailade dom och talade om för dom att det var en straffsats på upp till 2 års fängesle för innehav av kräftor - de svarade ungefär med - Oj då, det visste vi inte. Men de satte ändå inte in en dementi om vad de hade skrivit i tidningen.

    Sedan om det finns affärer i Sverige som säljer kräftor det vet jag inte, men det är i alla fall idag ganska ovanligt och som Bygert skriver så måste man vara sanslöst korkad som affärsinnehavare om man gör det. Information om förbudet har de också fått - dels så har Zoorf (branschorganisationen) flera gånger informerat affärerna om detta och dels har de fått info om detta när de gått akvaristikkursen (alla som ansvarar för en affär som säljer vattendjur måste ha gått en sådan kurs).
    Men som någon skrev i en annan tråd - den siste idioten är inte född.......
    Humor om en åklagare beslutar om att polisen skall kliva in i huset på grund av kräftor. Det skall finnas ett beslut om händertagande av person eller olagligt förekommande fysisk vara. Det här sker inte vid anonyma tips på generell basis..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Humor om en åklagare beslutar om att polisen skall kliva in i huset på grund av kräftor. Det skall finnas ett beslut om händertagande av person eller olagligt förekommande fysisk vara. Det här sker inte vid anonyma tips på generell basis..
      Det TROR inte jag heller - men om man annonserar på Blocket så!!!!!
      Det har ju trots allt tydligen gjorts husrannsakningar när någon har annonserat om att de sålt en uppstoppad A-listad fågel, det gjordes en husransakan när någon anmälde en privatperson för djurplågeri av fiskar (det var EN mal som inte hade fått mat) etc.

      Sedan är ju en kräfta en "olagligt förekommande fysisk vara". Så visst - möjligt är det.
      Oavsett vilket att hålla kräftor (nu också äppelsnäckor) i Sverige ger akvarister ett dåligt rykte hos myndigheterna och leder till att de lyssnar ännu mindre på oss när de beslutar om nya lagar och restriktioner.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Varning för Marmorkräftan

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det TROR inte jag heller - men om man annonserar på Blocket så!!!!!
        Det har ju trots allt tydligen gjorts husrannsakningar när någon har annonserat om att de sålt en uppstoppad A-listad fågel, det gjordes en husransakan när någon anmälde en privatperson för djurplågeri av fiskar (det var EN mal som inte hade fått mat) etc.

        Sedan är ju en kräfta en "olagligt förekommande fysisk vara". Så visst - möjligt är det.
        Oavsett vilket att hålla kräftor (nu också äppelsnäckor) i Sverige ger akvarister ett dåligt rykte hos myndigheterna och leder till att de lyssnar ännu mindre på oss när de beslutar om nya lagar och restriktioner.
        Man kan faktiskt tycka vad man vill, det är ju som sagt tyckeri på bred basis.

        Jag är inte speciellt juridiskt kunnig men det går att läsa sig till vad som krävs, det är i princip omöjligt. Du måste ertappa någon för att få en grund, håller man som person ordning på sig själv så finns inte denna grund..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          De flesta fiskar jag har hemma är troligen förbjudna i Australien. Jag fick ju en gång faktiskt ett förslag om att smuggla in ägg dit (ingenting hände dock). Hermafroditer och partenogenes har alltid fascinerat mej - har ju några Kryptolebias marmoratus på gång efter tre införskaffningsförsök i höstas. Vart vill jag komma? Jo jag måste erkänna att jag börjar tycka den där marmorkräftan låter intressant pga biologin deras. I Zoopet finns förresten en bild med förälder med avkomma - som tydligen deltagit i fototävlingen tror jag. Det var det ena.

          Det andra då? Jo - vi förfasar oss över alla "invasiva" arter som invaderar vårat rike men det borde väl finns motsatsen - inhemska arter hos oss som betraktas som invasiva i andra länder? Eller är Sverige oskyldigast på planeten?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #20
            Svenska älgar simmar över sundet ibland....
            Skämt åsido, Gråsparven kom väl till USA med emigranter på 1800-talet. Det är nog inte helt otänkbart att Kristina och Karl-Oskar bidrog med en och annan sparv..
            Senast redigerad av stefanr72; 02 December 2012, 14:21.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              Varning för Marmorkräftan

              Det här gapandet om att akvarister får kasst rykte är väl sådär också med tanke på hur det kan se ut inom andra områden..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Jo - "gråsparvar" har jag ju sett på Filippinerna...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Det andra då? Jo - vi förfasar oss över alla "invasiva" arter som invaderar vårat rike men det borde väl finns motsatsen - inhemska arter hos oss som betraktas som invasiva i andra länder? Eller är Sverige oskyldigast på planeten?
                  Om vi förfasas över det är väl inte så intressant om nu de som har makten förfasas över det. Sedan om orsaken till deras förfasande mest är politiskt hyckleri spelar kanske inte så stor roll när det är de som bestämmer och de är tacksamma över att det finns några att skylla på.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    Varning för Marmorkräftan

                    Det är väl bättre att uppmana till att folk gör rätt istället för att sitta och säga att hobbyn blir lidande.

                    Forumen attraherar en liten del av alla akvarister, något som lätt kan glömmas när vi sitter i vår insnöade värld.

                    Vi kan ju plocka in vapen som exempel, polisen kör ju ett väss ibland för att få in allt skrot som finns hos folk, så borde det gå att lösa den här frågan också om än i en annan form naturligtvis..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Det här gapandet om att akvarister får kasst rykte är väl sådär också med tanke på hur det kan se ut inom andra områden..
                      Det är absolut så att det finns många som är bra mycket värre - men även om de är värre är de i alla fall inte så korkade att de inte ser till att skylla på andra.
                      Läste för några år sedan en engelsk rapport om invasiva arter i England och i stort sett samtliga invasiva arter var sådana som inplanterats för fiske och inte alls förekom inom akvariehobbyn. Vem fick skulden i rapporten - jo såklart så pekades akvaristerna ensidigt ut. Så kan det bli för att fiskeorgansiationerna har en mycket starkare lobbyverksamhet som politiker och myndigheter inte gärna ger sig på - medan akvaristerna inte klarar av att försvara sig.

                      Så jag håller med dig - men jag har inte ett dugg inflytande på vad myndigheterna skall tycka
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det är absolut så att det finns många som är bra mycket värre - men även om de är värre är de i alla fall inte så korkade att de inte ser till att skylla på andra.
                        Läste för några år sedan en engelsk rapport om invasiva arter i England och i stort sett samtliga invasiva arter var sådana som inplanterats för fiske och inte alls förekom inom akvariehobbyn. Vem fick skulden i rapporten - jo såklart så pekades akvaristerna ensidigt ut. Så kan det bli för att fiskeorgansiationerna har en mycket starkare lobbyverksamhet som politiker och myndigheter inte gärna ger sig på - medan akvaristerna inte klarar av att försvara sig.

                        Så jag håller med dig - men jag har inte ett dugg inflytande på vad myndigheterna skall tycka
                        Något som jag ofta funderar över är vart SARF håller hus, de är i mångt osynliga förutom att Erik dyker upp ibland och är med i samtalen.

                        De borde synas mer och verka för en mer enad front, just Du kanske är med men det finns ju garanterat fler som är villiga att arbeta med en mängd olika frågor. På det här forumet så finns det ju mängder med namn som sitter på overkligt höga kunskaper. Du, Lasse, Bosse, Janne, Azur, Bygert och mängder utöver dessa. Det är inte svårt att verka på en gemensam front med NCS, Zoonen, Zoopet och Plantswap för att bara nämna några aktörer på marknaden. (det tillkommer ju mängder med föreningar också) Vi kanske ska jobba för att uppnå en enighet först för att öka slagkraften, som det är nu så är allt ganska otydligt om vem som gör vad.

                        Det kanske finns en enighet redan, då bör detta tydliggöras så att vi kan följa alla remisser och annat sköj..
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          SARF går väl kräftgång (sorry kunde inte låta bli) för tillfället och har gjort så under några år. Dock är ju SARF summan av föreningarna och föreningsverksamheten är väl inte helller något vidare. Detta är säkert en av anledningarna till att akvaristiekn har svårt att göra sin stämma hörd.

                          Dock så svarade i alla fall SARF, NCS och NDS av akvarieorganisationerna på den senaste remissrundan och det var en bra bit bättre (eller i alla fall, bra mycket mindre dåligt) än vad andra husdjursorganisationer (för terrariedjur, fåglar och smådjur) orkade med. Dessutom svarade Tropicföreningen Amazonas samt Zoorf (branschföreningen).
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            SARF går väl kräftgång (sorry kunde inte låta bli) för tillfället och har gjort så under några år. Dock är ju SARF summan av föreningarna och föreningsverksamheten är väl inte helller något vidare. Detta är säkert en av anledningarna till att akvaristiekn har svårt att göra sin stämma hörd.

                            Dock så svarade i alla fall SARF, NCS och NDS av akvarieorganisationerna på den senaste remissrundan och det var en bra bit bättre (eller i alla fall, bra mycket mindre dåligt) än vad andra husdjursorganisationer (för terrariedjur, fåglar och smådjur) orkade med. Dessutom svarade Tropicföreningen Amazonas samt Zoorf (branschföreningen).
                            Det är nog läge att finna folket igen, det gör man nog inte genom ett lokalt föreningsliv i dagsläget. Jag hade ju ordförandeposten i Hyresgästföreningen Karlstad förut, 7500 medlemmar och det kom kanske 45-60 på våra årsmöten. Anledningen att jag tar upp det är ju naturligtvis för att visa att folk inte har samma intresse idag när det gäller föreningsliv vilket är jäkligt synd.

                            Jag tror att forum som dessa är direkt nödvändiga i dagsläget, här når vi folket som sitter hemma i soffan.

                            Gör vi inte något så kommer det gå att köra hobbyn i botten, utan en tendens till motstånd. Hur tänker du i frågan förutom att det kanske finns en viss trötthet inför problemet..

                            Nu kommer vi långt ifrån kräftorna men det är viktigt att ett frö gror snart..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Det är nog läge att finna folket igen, det gör man nog inte genom ett lokalt föreningsliv i dagsläget. Jag hade ju ordförandeposten i Hyresgästföreningen Karlstad förut, 7500 medlemmar och det kom kanske 45-60 på våra årsmöten. Anledningen att jag tar upp det är ju naturligtvis för att visa att folk inte har samma intresse idag när det gäller föreningsliv vilket är jäkligt synd.

                              Jag tror att forum som dessa är direkt nödvändiga i dagsläget, här når vi folket som sitter hemma i soffan.

                              Gör vi inte något så kommer det gå att köra hobbyn i botten, utan en tendens till motstånd. Hur tänker du i frågan förutom att det kanske finns en viss trötthet inför problemet..

                              Nu kommer vi långt ifrån kräftorna men det är viktigt att ett frö gror snart..
                              På Zoopet och andra forum kan man diskutera och informera och det är i och för sig bra. Men minimum för att det skall hända något positivt är nog ändå att det finns akvarieföreningar/organsiationer som kan svara på remisser etc.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                #30
                                Vi får ta och reda ut det lagliga. När Länsstyrelsen som tillsynsmyndighet vill tvinga sig in för att kontrollera något är termen för det de vill ha tillträde, det är att tvinga sig in. När det gäller djurskydd så finns rätt till tillträda enligt 27 § Djurskyddslagen och det gäller för alla lokaler, även i bostäder. Misstänker Länsstyrelsen att djur far illa så kan de i yttersta fall slå in dörren med polis även till en bostad för att komma in och kontrollera läget.

                                Annorlunda är det med kräftförbudet, det ligger i Artskyddförordningen som är utfärdad med delegation under Miljöbalken, alltså är det där Miljöbalkens tillträdesregler som gäller. Det finns visserligen då regler för kontroller även där men i 28:6 finns en hänsynsregel som säger att tillträde till bostäder bara får ske när det är något som har anknytning till männsikors hälsa, det har inte artskydd. Länsstyrelsen har alltså ingen möjlighet att tvinga sig in för att kontrollera artskydd om det handlar om bostäder, det får vara hur klart som helst att något brottsligt pågår så kan man inte tvinga in sig ändå. Inte heller får man använda djurskyddsinspektion som någon slags förtäckt artskyddsinspektion.

                                Länsstyrelsen är alltså helt maktlös, däremot har polisen verktyget husrannsakan och det kan mycket väl användas även i bostäder. Husrannsakan är dock en mycket ingripande åtgärd och även om det då är korrekt att det skulle gå att husrannsaka efter olagliga kräftor så måste det till en rätt hög grad av mistanke för att ta till sådana medel. Det har då bedömts av någon slags central åklagare, minns ej vilken på rak arm, vilket en annons är en tillräckligt konkret misstanke för att få till en husrannsakan i sådana här fall. Svaret var nej, det behövs tydligare uppgifter om brott för att det skall motivera husrannsakan. Polisen är alltså också rätt bunden, en annons räcker inte för att gå in. Skriver man på nätet om sina kräftor och lägger ut bilder på dem kanske det räcker, det skall i alla fall vara tydligare än att man annonserar om att man säljer.

                                Man har alltså lyckats tota till regler som man i princip inte kan kontrollera och eftersom man använder samma regler för att jävlas med folk så gör det mig inte ett dugg att berätta om det här, det är korkat och verkar allmänt godtyckligt och då kan det gärna få spridas hur det ser ut med det här.

                                När det gäller regler för vilka djur man får ha allmänt så är de så korkade att de egentligen inte förtjänar att respekteras. Det talas ju här t ex om spridningsrisker, det kan ju då noteras att det är helt tillåtet att ha amerikansk kopparand som är införselförbjuden till EU och är ett klart hot mot den europeiska kopparanden, problemet finns helt klart. Däremot så får man inte enligt vvåra myndigheter i a f ha den europeiska kopparanden och det förbudet motiveras med spridningsrisk. Så korkade regler förtjänar ingen respekt. Det är dessutom så att man ofta haft en obehaglig vana att komma med plötsliga förbud utan övergångsregler, kräftorna var ett sånt exempel och det finns folk som har dem som har haft dem sen innan förbudet kom. Äppelsnäcksförbudet när det nu blir implementerat är ju bättre, där verkar inte innehav i sig bli förbjudet.

                                Det behövs absolut bättre samordning och kraftfullare aktioner när det gäller dumheter på hudjursområdet. Tyvärr känns deträtt motigt att komma nån vart, intresset är ofta magert. Och då får vi regler därefter också.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...