Anmäla ett dåligt skött akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #46
    Plockade med hela kalaset, för din skull
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #47
      Många zoo-butiker borde anmälas med tanke på all fisk de har i inte alltför stora tankar.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #48
        fast då går det under en annan lag har jag för mig, för temporär "förvaring" typ

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
          Många zoo-butiker borde anmälas med tanke på all fisk de har i inte alltför stora tankar.
          Det är en lite konstig inställning. Man måste skilja mellan den tilfälliga tiden som fisken hålls i en affär, hos en grossist, eller en uppfödare är den slutgiltiga placeringren som fiskarna får hemma hos någon. Lämpliga akvarier (dvs lämpliga för fiskarna) ställer helt olika krav i de olika miljöerna och dessutom är ju de fiskar som säljs ungdjur (dvs inte vuxna).

          Däremot håller jag med om att om det står utställningsakvarier i affären så skall de fiskar som är i dessa självklart hållas på samma sätt som i ett hemmaakvarium
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #50
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Plockade med hela kalaset, för din skull
            Tackar =), du har hittat en författning medans jag tittade i lagboken.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #51
              Kaol, har du bestämt dig för att anmäla så behöver du ju inte fråga om du skall göra det. När det sen gäller om andra här tycker du skall anmäla eller inte så är det faktiskt rätt oförskämt att göra om det att vi är några som är tveksamma till att anmäla till att vi struntar i fisk. Struntade vi i fisk så hade vi väl ingen anledning till att bry oss om vilket du anmäler eller inte, i så fall kvittar det.

              Anledningen till att jag och fler är skeptiska till en anmälan är som jag redan sagt flera gånger inte att vi struntar i hur fisken har det utan att det är högst tveksamt om det kommer att leda nån vart. Till att börja med då så är reglerna luddiga. Det räcker alltså inte med att det är lite tveksamt, det skall vara illa för att det skall gå att göra nåt. Sen är det så att även om få som är på ett fiskforum struntar i fisk så är risken stor att de som är på Länsstyrelsen mer eller mindre gör det. Akvarier är inte direkt högprioriterat. Men det värsta är att när väl Länsstyrelsena gör nåt så blir det allt för ofta så in i attan fel. Det blir stolligt när det gäller sånt som de borde kunna som kor och grisar ibland så när de hamnar bland djur som de inget vet om så är det som gjort för att det går galet. Jag jobbar med en del såna här ärenden och felaktiga eller rent av skadliga krav är inget som är det minsta ovanligt.

              Länsstyrelsen kan tvinga sig in och de kan titta till ett akvarium, inget tvivel så långt. Att ha nån ide om vad som händer sen däremot, det skulle jag säga att det ligger utom mänsklig förmåga att förutsäga vad som händer. Nåt slags brottsanmälan eller avlivning ser jag som osannolikt, det troliga utfallet är endera av två delar, antingen så gör de ingenting eller också så lägger de ett föreläggande. Vad de i så fall förelägger om, det skall ingen tro att man skall förutsätta att det blir vettiga saker. Det kan bli att ta bort algerna även om alger i och för sig knappast är ett djurskyddsproblem, det kan bli rena stolligheter, att ge fiskarna mer mat eller vad som helst. Det kan bli att skaffa större akvarium eller göra sig av med fisken men det skall man inte förutsätta. Det man kan förutsätta är att det kommer ut nån som har i bästa fall fått nån timmes information om akvarier och har en rätt orealistisk bild av hur ett akvarium ser ut och noll kunskap om hur man sköter det. Upplagt för katastrof alltså.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #52
                haha pratade med min kille om det här inlägget som kortast och hans svar på det hela va; att om nu kaol har problem med att det är överbefolkat i karet varför köper han inte ett större till dom med tanke på att dom kände varandra

                vist det löser inte alla problem, men som ingrodda akvarie ägare säjer "det är lättare att sköta ett stort kar än ett litet "

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #53
                  Ursprungligen postat av rudy
                  haha pratade med min kille om det här inlägget som kortast och hans svar på det hela va; att om nu kaol har problem med att det är överbefolkat i karet varför köper han inte ett större till dom med tanke på att dom kände varandra
                  Jo men samtidigt så kan man väl inte lösa alla problem själv.
                  Den som skaffar ett djur - oavsett vilket - har faktiskt ett ansvar för att ta hand om det och bara för att man upptäcker att djur vanvårdas och reagerar mot det så skall man väl inte straffas ekonomiskt för det genom att man då måste belöna vanvårdarna genom att ge dom ett akvarium (fiskar), en ny fågelbur (fåglar), eller en större ladugård (kossor).

                  Så jag håller inte alls med din sambo i inställning att vanvårdarna skall premieras och dom som reagerar mot vanården skall straffas.


                  Självklart är det rätt och sunt att reagera och agera mot vanvård och det har Kaol helt rätt i att göra och har all heder av.
                  Vad diskussionen handlar om är istället - vilket är det mest bästa sättet att agera på för att få stopp på vanvården.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Johanadhoc
                    • April 2011
                    • 377

                    #54
                    Jag tycker du ska visa dem att det inte är okej att göra som de gör.
                    Visa lagen, som Mathias postade (#44). Visa arbetsbeskrivningarna för fiskarna de har. Berätta vad de gör för fel och viktigast av allt, berätta hur de ska ordna upp det hela.

                    Nu vet ju inte jag exakt vad du redan har sagt till dem men jag tycker det verkar som att du mest har sagt vad de gör för fel utan att berätta hur det ska fixas.
                    MVH//
                    Johan

                    Projekt 300 liter diskus»
                    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                    Kommentar

                    Arbetssätt...