Värmerekord i Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    Värmerekord i Tanganyika

    Sjön är nu varmare än den varit på åtminstone 1500 år:

    Thomson Reuters empowers professionals with cutting-edge technology solutions informed by industry-leading content and expertise.


    Oroande nyheter, fiskarna i Tangnyika har ju inga möjligheter att flytta norröver när det blir varmare.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av Bygert
    Sjön är nu varmare än den varit på åtminstone 1500 år:

    Thomson Reuters empowers professionals with cutting-edge technology solutions informed by industry-leading content and expertise.


    Oroande nyheter, fiskarna i Tangnyika har ju inga möjligheter att flytta norröver när det blir varmare.

    Ajaj, inga bra nyheter ju!
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Nej det är rakt inga bra nyheter, riktigt ruttet faktiskt. Landdjur och havslevande djur har ju en möjlighet att flytta med när klimatet ändras - även om det verkar som klimatet just nu ändras fortare än vad t ex koraller hinner flytta - men för unik fauna i sötvattenssjöar så finns ju som regel inte den möjligheten. Det vore tragiskt om cikliderna i Tanganyika och även många andra fiskar bara skulle leva vidare i akvarium.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Usch, det var banne mig inte kul att höra!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Här finns originalartikeln om någon kommer åt den (man måste sitta på ett universitet). Det är alltså till stor del en paleontologisk studie (döda växter och djur) http://www.nature.com/ngeo/journal/v...l/ngeo865.html
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är härledda, och därmed osäkra data, som antyder en genomsnittlig ökning på 0.9 grader över 1500 år.
            Jag skulle vilja påstå att studien inte visar något alls annat än att klimat inte är absolut stabilt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              Jag har inte läst artikeln, men det viktigaste verkar inte vara att sjön blivit varmare de senaste 90 åren och att det verkar som om detta är det varmaste under 1500 år, utan att de finner en korrelation mellan produktivitet och temperatur. Sjön har tydligare skiktning mellan varmt och kallt vatten om ytvattnet är varmt, och då transporteras det upp mindre näring från botten. Som ni kanske vet finns det bara syre i de översta skiktet men inte på djupet av sjön. Detta leder till mindre produktion och därför mindre med fisk. Titeln känns lite missvisande men "säljande".

              På 60-talet diskuterades det om man skulle kunna "bubbla upp" näring från botten och få mer produktion och därmed bättre fiske (och en massutrotning av ciklider). En risk med detta är kanske alltså att människan hittar på något rejält dumt om fisket minskar.

              Jag ska ta och läsa igenom detta ordentligt och se om jag kan sammanfatta det i Ciklidbladet 3.
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Tanganyikasjön, som alla tropiska sjöar, är monomiktisk; det är inte nåt som ändrat sig med de här 0.9 graderna.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Det är härledda, och därmed osäkra data, som antyder en genomsnittlig ökning på 0.9 grader över 1500 år.
                  Jag skulle vilja påstå att studien inte visar något alls annat än att klimat inte är absolut stabilt.
                  Nej du har läst fel, tempen har

                  höjts nästan 1gr på mindre än hundra år! Fortsätter det alltså på detta vis kan inget leva i tanganyikasjön om några hundra år! SKRÄMMANDE Människan exploaterar och untyttjar allt som kommer i vår väg... Se bara senaste oljeläckaget
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Tanganyikasjön har större problem än en låg hypotetisk temperaturökning - vattennivån sjunker med 30 cm om året pga att tillflödena har dämts och vattnet används för jordbruk.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

                      #11
                      Nu tycker jag att du är förvånansvärt skeptisk om det är artikeln du kritiserar och inte medierapporteringen av den. Nu har jag bara skumläst den (och Nature-artiklar är tunglästa då de snarast är en sammanfattning med referenser och inte en fullständig rapport) men det verkar som om det intressanta snarast står i referens 1 och 2 i artikeln. Dessutom är mina kunskaper i ämnet begränsade. Självklart ändras inte skiktningens vara eller inte vara med en temperaturökning. Det som påstås är att transporten av näring påverkas av temperaturskillnaden, vilket konstigt nog inte har en referens. De drar på stora växlar över att högre temp ger lägre produktion vilket ger mindre mängd sardiner vilka är viktiga för lokalbefolkningen.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 19 May 2010, 10:37.
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        vattennivån sjunker med 30 cm om året pga att tillflödena har dämts och vattnet används för jordbruk.
                        Men även vattennivån har ju förändrats mycket under de senaste 30 åren - det har tidigare varit klart lägre än vad det är nu
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          • June 2002
                          • 1081

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Tanganyikasjön, som alla tropiska sjöar, är monomiktisk; det är inte nåt som ändrat sig med de här 0.9 graderna.
                          Öh, nej. Till skillnad från många andra tropiska sjöar mixas aldrig djupvattnet. Däremot mixas vattnet ovanför mer eller mindre och olika djup. Men för att gå på djupet i frågan lär man tvingas att läsa boken de refererar till samt referens 1 och 2.
                          Mvh. Ola
                          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Till skillnad från många andra tropiska sjöar mixas aldrig djupvattnet.
                            Har för mig att Ad har sagt att de olika vattenlagren inte mixas, men att detta har hänt någon gång (pga naturliga orsaker) i vissa mindre områden och att det då har lett till att massor av fiskar i just dessa områden har dött
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              • June 2002
                              • 1081

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Har för mig att Ad har sagt att de olika vattenlagren inte mixas, men att detta har hänt någon gång (pga naturliga orsaker) i vissa mindre områden och att det då har lett till att massor av fiskar i just dessa områden har dött
                              Jag antar att detta handlar om att "en klump" syrgasfritt vatten strax under det syrerika vattnet kommer upp till ytan, inte att det skett en regelrätt omblandning av vattenmassorna. Jag har även ett svagt minne av att djupet på det syrgasinnehållande skiktet varierar under och mellan åren. Tanganyika och Malawisjön (kanske någon mer djup sjö i området och kanske finns det någon djup tropisk sjö t ex på Sulawesi, vad vet jag) är ju helt unika i detta sammanhang och därför gissar jag att det forskats en hel del på detta (konstigt nog lär man sig mycket på att studera undantagen).
                              Mvh. Ola
                              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...