Vad säger lagen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Du kanske inte är någon erfaren fiskodlare men ofta använder man mindre burkar till små yngel och flyttar dem vidare när dom växt till sej. Ganska få skaffar direkt ett 160-liters eller så till en kull guppies som ett exempel.
    Det står faktiskt inte skrivet i annonsen att svärdbärarna skall stanna i burken till evigheters evighet. Ofta för man ju tillbaka ungfisken till storburken när man tror att de skall klara sej utan att bli uppätna där.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Haj
      • September 2009
      • 49

      #17
      Ursprungligen postat av erikthur
      Du kanske inte är någon erfaren fiskodlare men ofta använder man mindre burkar till små yngel och flyttar dem vidare när dom växt till sej. Ganska få skaffar direkt ett 160-liters eller så till en kull guppies som ett exempel.
      Det står faktiskt inte skrivet i annonsen att svärdbärarna skall stanna i burken till evigheters evighet. Ofta för man ju tillbaka ungfisken till storburken när man tror att de skall klara sej utan att bli uppätna där.
      okok hehe men då citerar jag vidare "uppväxt" Står inget om när dem ska flytta =) Garanterat många som ej kommer fixa större plats till dem som köper. För dem som köper dessa är förmodligen inga fisk proffs och har en massa 200 plus liters akvarium hemma. Det kommer sluta med att dem dör i burken eller åker i toaletten tragiskt men sant

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #18
        Ursprungligen postat av Haj
        okok hehe men då citerar jag vidare "uppväxt" Står inget om när dem ska flytta =) Garanterat många som ej kommer fixa större plats till dem som köper. För dem som köper dessa är förmodligen inga fisk proffs och har en massa 200 plus liters akvarium hemma. Det kommer sluta med att dem dör i burken eller åker i toaletten tragiskt men sant
        Jo tryvärr är det nog så....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Jag skulle nog tro att de flesta fiskar som säljs i Sverige "tar slut" och får en sk sjöbegravning. Säljaren behöver väl inte specificera när ungfiskarna skall flytta i sin annons. Det är köparen (som alltid) som måste ta sitt eget ansvar här.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #20
            Jag skulle gissa på att det är bristen på ytcirkulation samt cirkulation i allmänhet som blir ett bekymmer i detta fall hellre än storleken på behållaren. När luftpumpen till min räkvas stannat blir vattnet grisigt på någon/några dag(ar). När jag har cirkulation på vattnet är det helt ok i ca en vecka. Då tar jag iofs vatten från stora akvariet att byta med och slipper ta kranvatten.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            Arbetssätt...