Akvariehobbyn i Sverige eller i ett större perspektiv, växer den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    • October 2008
    • 36

    Akvariehobbyn i Sverige eller i ett större perspektiv, växer den?

    Akvariehobbyn i Sverige eller även i ett större perspektiv, växer den? Vad har skett under de senaste 10 åren?
    zoopet, har medlemmar ständigt ökat? Jag är bara nyfiken.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det beror lite på hur man definierar hobbyn?
    Antalet sålda akvarier?
    Antalet som har akvarier?
    Antalet akvarieföreningar?
    Utbudet av fiskar?
    Antalet hemsidor och antalet besökare på dessa?
    Akvariehobbyns storlek i Sverige satt i relation till andra länder?

    Jag har ju hållit ett föredrag om Akvariehobbyn igår, idag och imorgon i några föreningar och detta är just sådana frågor som jag tar upp där.

    Men innan jag ger "svaret" så kan andra få spekulera lite.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Jag tror att det är betydligt mer tjejer som håller på med akvarium nu än då.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ingas andra som har synpunkter - vad tror du själv Havs
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det beror lite på hur man definierar hobbyn?
          Antalet sålda akvarier?
          Antalet som har akvarier?
          Antalet akvarieföreningar?
          Utbudet av fiskar?
          Antalet hemsidor och antalet besökare på dessa?
          Akvariehobbyns storlek i Sverige satt i relation till andra länder?

          Jag har ju hållit ett föredrag om Akvariehobbyn igår, idag och imorgon i några föreningar och detta är just sådana frågor som jag tar upp där.

          Men innan jag ger "svaret" så kan andra få spekulera lite.
          Jag gissar på att akvariehobbyn minskat de senaste 10 åren, oavsett hur man mäter. Jag tror att folk inte anser sig ha tid med akvarium. Utbudet av fiskar kanske dock har ökat?

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det beror lite på hur man definierar hobbyn?
            Antalet sålda akvarier?
            Antalet som har akvarier?
            Antalet akvarieföreningar?
            Utbudet av fiskar?
            Antalet hemsidor och antalet besökare på dessa?
            Akvariehobbyns storlek i Sverige satt i relation till andra länder?

            Jag har ju hållit ett föredrag om Akvariehobbyn igår, idag och imorgon i några föreningar och detta är just sådana frågor som jag tar upp där.

            Men innan jag ger "svaret" så kan andra få spekulera lite.
            Jag tror att antalet sålda akvarier ökat, detta i takt med den ökade slit och släng mentaliteten, resterande punkter har nog tyvärr backat.
            Det hade även varit intressant att titta längre bakåt i tiden än tio år.

            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Havs
              • October 2008
              • 36

              #7
              Jag tror att hobbyn har minskat. Dock grundar jag det på närområdet där jag bor, Gävle med omnejd, där tycker jag mig märka att det finns färre butiker och mindre annonser från privatpersoner om försäljning av akvarium och fisk.
              Områden där jag spanar in butiker, utbud, är mest i Gävle, Uppsala, Sala och Västerås.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Jag har haft akvarium länge. Ingen i min ganska stora vänkrets/arbetskamrater har akvarium. Flera har dock haft en gång i tiden. Så i min lilla icke vetenskapliga reflektion så har akvarieinnehavet minskat. Även butiker tycker jag är färre.
                Internet har ju gjort att informationen man kan hitta gett nya ideer, kunskaper och ahaupplevelser och på så sätt ändrat mitt sätt att se på/förstå mina akvarium. Jag tror att det är så för fler. Men jag gillar fortfarande mina böcker .
                Senast redigerad av Rufus; 05 November 2016, 20:06.
                // Annicka

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Kan väl då sammanfatta lite av vad jag tror. Jag vet definitivt inte allt men är trots allt bra mycket mer insatt än de flesta andra i Sverige.

                  Antalet sålda akvarier? Antalet som har akvarier?
                  Om vi då ser till Sverige (tendensen här stämmer dock hyfsat väl med den som gäller för övriga norra Europa) så säljs det nog ungefär lika många akvarier idag som för 10-20 år sedan. Dock en sak som skiljer är att det inte längre säljs så många stora akvarier och i och med detta så har väl literantalet minskat även om antalet akvarier inte har minskat.

                  Antalet akvarieaffärer?
                  Här har minskningen varit rejäl i hela norra Europa. Skulle tro antalet affärer som säljer fisk har halverats de senaste 10 åren och samma gäller för t.ex. Tyskland. Det är helt enkelt som så att det blivit krångligare att sälja fisk (lagar och regler) och att lönsamheten på det levande inte är så stor. Däremot har säkert den genomsnittliga omsättningen ökat för de affärer som finns kvar.

                  Antalet akvarieföreningar?
                  Här har det skett en enorm minskning - skulle tro att antalet personer i Sverige som är med i en akvarieförening har minskat med minst 80% de senaste 10-20 åren. Intresset för att engagera sig bland de som är kvar är också mindre - hur många långväga akvarister var det t.ex. som orkade ta sig ner till Malmös akvarieutställning nu i helgen? Det var ytterst få och då är det ändå många år sedan en sådan aktivitet arrangerades någonstans i Sverige

                  Utbudet av fiskar?
                  Idag gnälls det ofta över att utbudet är dåligt i Sverige men det är lögn och de som gnäller är lata gnällspikar som inte kan ge sig till tåls. Utbudet av fiskar är idag mångdubbelt större än det någonsin har varit tidigare i Sverige. Främst har också utbudet ökat vad gäller antalet naturformer.

                  Antalet hemsidor och antalet besökare på dessa?
                  Antalet bra hemsidor med information har minskat rejält och antalet besökare på de hemsidor som finns kvar har också minskat rejält. Detta gäller för de senaste 5 åren. Och apropå det så har också antalet akvarieböcker som ges ut minskat oerhört mycket.

                  Akvariehobbyns storlek i Sverige satt i relation till andra länder?
                  Akvariehobbyn i Europa är på tillbakagång - idag är det i Asien (kanske främst Kina) som hobbyn ökar och därmed kompenserar tillbakagången i Europa och USA. Så ur ett globalt perspektiv så är det nog +- 0.
                  Inom Europa så är det främst i länder som t.ex. Ryssland, Ukraina och Turkiet som akvariehobbyn ökar. Det land i Europa som har flesta antal akvarier idag (både totalt sett och per capita) är faktiskt Turkiet.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 November 2016, 21:21.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Havs
                    • October 2008
                    • 36

                    #10
                    Tack för ett mkt utförligt svar.

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      #11
                      Tack för svar. Tråkig utveckling, oroande att bra hemsidor minskar och att de bra sidor som finns kvar tappar besökare.
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...