Bästa inställningarna vid fotografering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nja jag håller inte riktigt med - visst bleks lite av färgerna om man har blixt framifrån men faktiskt inte så farligt tycker jag. I alla fall inte om man har jättehöga anspråk på att få proffskvalité på fotona - kolla t.ex. det senaste av mina foton som hamnade i artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1688
    Av rent praktiska skäl (finns ofta ingen annan möjlighet på mässor etc. där jag fotar mest) så tar jag de flesta av mina foton med blixten på kameran.
    Dock lite beroende av objektiv och fiskstorlek (om man hamnar med kameran långt från glaset) så blir det dock en del reflexer i rutan - så visst jag håller med. Det är bättre om man kan ha blixten ovanför akvariet än på kameran.
    Jo, men att du tar bilder framifrån med blixt på mässor osv beror det ju som du säger på praktiska skäl. Om man har möjlighet till att ha en extern blixt så underlättar detta mycket, och man kan få helt andra färger i bilderna.
    Nu har jag ingen aning om ts har en extern blixt eller ej. men att ha en, tillsammans med ett bra objektiv är de två saker som kan göra störst skillnad när man fotar fisk.
    Vissa fiskar går bra att fota framifrån med blixt, andra inte. Har tex testat att fota neonregnbågar fråmifrån. De blir helt vita. Allt neon försvinner. Det syns bara om man fotar med ljus från annat håll, så de reflekteras rätt.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Stew du får komma på nästa Västmöte för då skall vi ju prata lite om foto. Tyvärr blir det dock lite för långt för limaan att komma ner till Göteborg för ett fotomöte annars hade du så klart också varit välkommen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Stew du får komma på nästa Västmöte för då skall vi ju prata lite om foto. Tyvärr blir det dock lite för långt för limaan att komma ner till Göteborg för ett fotomöte annars hade du så klart också varit välkommen
        Annars så är jag i jonsered var och varanann dag

        Har fotat väldigt mycket. Rest runt i halva europa och fotat fågel. Ett stort intresse. Men nu när jag är sjuk så orkar jag inte längre. Men gud vad jag saknar det. Friheten att ligga ute i ett gömsle i skogen en hel dag och bara vara ett med naturen. Det är underbart. Foto handlar för så många om teknik, för mig handlar det om känslan av det man förevigar, om det är fågel, fisk eller blommor. Att se de vackra man har framför sig så intensivt som man gör när man fotar det. Aldrig annars inspekterar man något i dess detalj på samma sätt.
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Stew
          Annars så är jag i jonsered var och varanann dag
          Fast där hinner jag knappt aldrig vara

          Idag var jag dock hemma - fast sedan dröjer det nära 2 veckor innan det blir en hel dag hemma igen. Håller med om att det är trevligt att komma ut i naturen - även om jag hellre promenerer än fotar när jag är ute - skönt också att solen tittar fram igen (tog för några dagar sedan en promenad i skogen uppe vid herrgården i Jonsered - men överskattade min förmåga och stöp som en klubbad säl (eller snarre valross i en isbacke).

          Nåväl - nu skall vi kanske inte drömma oss iväg - fotografering var det som tråden skulle handla om ja
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • limaan
            • December 2011
            • 212

            #20
            Tack alla snälla för era svar!! Jag får helt enkelt fortsätta testa mig fram Jag tycker ju det är väldigt kul att försöka få fina foton på våra djur. Lite mer förstår jag nu med slutare m.m. Gäller bara att ta fram instruktionboken för att veta vad som är vad på just min kamera (är bara så tråkigt med instruktionböcker).
            Bifogade filer
            Senast redigerad av limaan; 05 April 2013, 13:46.
            Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
            Följ mig i projekttråden Akvarievrån
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #21
              Måste revidera mitt svar lite.

              Jag har fotat länge, och fotat fisk i c:a 10 år, men så har jag haft ett uppehåll nu i 2-3 år. Senast gången jag fotade så hade jag rejält bra grejer. Canon 1d mk3. 100 2/8. Extern blixt osv. Fick ok bilder.

              Sålde allt för att jag behövde pengarna och har köpt mig en helt ok kompaktkamera.
              Första bilden är tagen med denna.

              Så kom svärfar med sin nya sony alpha a77 igår, med ett 16-50/2.8. OJ det har hänt en del på 3 år... Den hade massa roliga funktioner och vilka bilder den kunde ta. Hade inte förberett akvariet alls. Det var smutsigt, grumligt vatten, otvättad framruta. Och jag hade inte tid att ta många bilder. Men förut för 3-5 år sedan så fick jag kanske 1 bra bild av 100. Nu blev alla bilder bra, tekniskt, problemet var bara att fisken inte ville visa sin bästa sida. Körde inte med någon blixt, inga speciella inställningar. Bara auto rakt igenom.
              Nu kostar svärfars kamera en hel del, en bra bit över 10.000:-, men utrustningen jag hade senast för att fota fisk gick på mycket mer än så.

              Båda bilderna är tagna på samma fisk. Min olympus kompaktkamera klarar inte alls av att visa det röda / blåa på fisken. Det försvinner helt. Sonyn lyckas hyffsat. Fisken är mer färggrann i verkligeheten, men så är det väl alltid Fisken kommer från malawijanne i mölnlycke förresten. Helt underbara färger.

              Så det har hänt en hel del, och har man en hyffsad kamera idag så verkar det fungera kalasbra!

              Mvh

              Stefan
              Bifogade filer
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              Arbetssätt...