Duisburg 2007, årets akvariehändelse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Duisburg 2007, årets akvariehändelse!

    Nu börjar årets akvariehändelse närma sig. Missa den inte!

    Jag syftar naturligtvis på Malmö Akvarieförenings traditionella resa till Tyskland och Belgien 3-7 oktober 2007.

    Vi besöker precis som förra året till den stora Zierfische & Aquarium mässan i Duisburg samt åker runt till några av världens största och bästa akvarieaffärer.

    Detta är resan där chansen är stor att du finner drömfisken du letat i åratal efter eller som du inte ens visste fanns. Dessutom kan du fynda akvarietillbehör till löjligt låga priser. Utbudet på mässan och i de stora tyska butikerna överträffar allt du sett i Sverige många gånger om!

    Utan tvekan kommer du få massor av idéer till nya spännande akvarieprojekt.

    Under några intensiva dagar kommer du inspireras att ta din hobby till nya höjder och i sällskap med andra glada och akvarietokiga entusiaster att ha riktigt, riktigt trevligt!!

    Alla akvarieintresserade är välkomna!

    Dröj inte för länge med din anmälan, antalet platser är begränsat och många har redan anmält sig. Absolut sista anmälningsdag är den 30 augusti 2007.

    Mer information, program, kostnad etc kommer inom kort!

    Har du några frågor? Ställ dem här eller kontakta Anders Hinton, tel: 0709-737003.

    Vi ses den 3 oktober!
    Daniel/Malmö Akvarieförening

    PS. Här kan du låta dig inspireras av diskussionen inför och efter förra årets resa till Duisburg:
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Mer information, detaljerat program, kostnad, anmälningsinformation, länkar till butikerna vi ska besöka etc finner du i detta informationsblad:

    Tysklandsresa 2007 (pdf)

    Väl mött!!
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Här diskuteras årets resa på www.ciklid.se:

      Ämnen om föreningsverksamhet, evenemang och möten i NCS och andra föreningar.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Program

        Så här ser programmet ut för MAFs Duisburgresa 3-7 oktober. Det finns fortfarande några platser kvar på bussen så änmäl dig innan det blir för sent!

        Alla akvarieintresserade är välkomna!

        Onsdag, 3 oktober 2007
        21.45 Samling på Drottningtorget i Malmö
        22.00 Avresa
        Kväll/natt: Busstransport

        Torsdag, 4 oktober 2007
        Morgon Frukoststopp längs vägen (egen regi). Beräknad ankomst till Duisburg kl 10.00.

        Förmiddag: Första dagen på den stora mässan Zierfische & Aquarium i Duisburg. Vi kommer tillbaka till mässan igen på söndag.

        Eftermiddag: Vi besöker världens största akvarieaffär, Zoo Zajac i Duisburg. 8000 kvadratmeter, 1000 akvarium. 100 saltvattensakvarium, 500 terrarium, en tillbehörskatalog som är större och tjockare än IKEA-katalogen. Här kan man tillbringa många timmar, oavsett om man shoppar loss och fyller sin kundvagn eller bara låter sig inspireras.
        Online Zoogeschäft: Tierbedarf für Hunde, Katzen, Vögel, Nagetiere, Fische bestellen Sie günstig im bei Zoo Zajac.


        Inkvartering på hotellet i Duisburg. Hotellet har pool och bastu så glöm inte badkläderna!
        Kvällen fri.

        Fredag, 5 oktober 2007
        Under fredagen besöker vi följande affärer:
        Aquarium Wilhelmi, Dortmund Detta är nog den affär där MAFs akvarister inhandlat mest fisk på de senaste årens resor. Här finns det alltid riktigt spännande rariteter och fantastisk fin fisk i utmärkt kondition. http://www.aquarium-wilhelmi.de

        Discus-Zierfisch-Center Royal
        , Witten-Stockum Familjen Blechas akvarieaffär ligger mitt ute på en åker och är en klassiker på MAFs Tysklandsresor. Genom åren är det utan tvekan många sydsvenska akvarister som har funnit sin eftertraktade drömfisk här, men att vi återkommer år efter år beror kanske också lite på att det antagligen är världens enda akvarieaffär som har en bar där det serveras skummande tysk fatöl.


        Aqua-Haus, Dülmen Av lagerlistan på deras hemsida att döma verkar detta vara en butik som har en hel del rariteter, i skrivande stund annonserar de bland annat ut den så hett eftertraktade Hypancistrus zebra, L46. http://www.aqua-haus.de

        Hobby-Zoo Tillmann, Duisburg Denna förhållandevis lilla affär var förra årets stora överraskning och utnämndes av flera av de svenska akvarister som besökte Duisburg förra året till resans höjdpunkt. Ett paradis för de som gillar Syd- och Mellanamerikanska ciklider!


        Kvällen fri

        Lördag, 6 oktober 2007
        På lördagen besöker vi två riktigt stora affärer vi hört mycket gott om. Dagens utflykt tar oss också över gränsen till Belgien.

        Aquatop, Würselen Med en lokal på över 5000 kvadratmeter och fler än 30 anställda är detta en av Europas största akvarieaffärer. Ingår i den stora ZOO & CO-kedjan.


        Hustinx Aquaristiek, Hasselt Belgien Den enda affären på resan som ligger utanför Tyskland. Vi har hört mycket positivt om affären och lagerlistorna på deras hemsida lovar nästan ännu mer. Sammanlagt har affären 144 000 liter vatten i sin anläggning. Extra välsorterade verkar de vara på discus och saltvattensfisk. http://www.hustinx-discus.com/index.php?newlang=english

        Kvällen fri

        Söndag, 7 oktober 2007
        På förmiddagen besöker vi mässan Zierfische & Aquarium igen. Söndagen är mässan sista dag och då brukar mycket av det som inte blivit sålt tidigare under mässan, allt från akvarieväxter till stora möbelakvarier, säljas ut till löjligt låga priser. Stora chanser att fynda för den som har is i magen att vänta till sista dagen!

        12.00 Avresa från Duisburg.
        ca 24.00 Åter i Malmö.

        Dagsutflykterna med vår buss till de olika affärerna runt om i Tyskland och Belgien är naturligtvis frivilliga. Det går bra att stanna kvar över dagen i Duisburg om man vill tillbringa mer tid på Zierfische & Aquarium-mässan eller Zoo-Zajac eller göra något helt annat.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Låter som ett riktigt trevligt program och jag kommer säkert att träffa en del därnere på torsdagen då.
          Själv är jag nog där på onsdag-fredag.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Låter som ett riktigt trevligt program och jag kommer säkert att träffa en del därnere på torsdagen då.
            Själv är jag nog där på onsdag-fredag.
            Vi ses säkert där nere precis som förra året. Jag passar förresten på att länka till din artikel från förra årets mässa:



            Som du skriver var det 35000 besökare på mässan förra året. En minst sagt imponerande siffra för en akvarietillställning som bara vara några dagar. När MAF arrangerade sin stora utställning i Malmö i höstas, en av de största i Sverige någonsin, hade vi några tusen besökare... Nu har vi något att sträva efter på nästa utställning. (Kjells artikel om vår utställning: http://www.zoopet.com/index.php?opti...408&Itemid=206 )

            Förutom mässan kommer som sagt var MAF besöka några av världens bästa akvarieaffärer på resan.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #7
              För att fresta ytterligare kommer här en länk till en artikeln om Ciklidvännernas resa till Duisburg-mässan förra året:



              Ciklidvännerna åker ner i år igen, om än på en kortare tur än MAFs resa (dvs färre dagar och akvarieaffärer). Deras buss är redan fullbokad.

              I Malmö Akvarieförenings buss finns det fortfarande några platser kvar! Häng med!
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                #8
                Påminnelse!

                Sista inbetalningsdatum börjar närma sig.

                Om du tidigare reserverat plats med en delbetalning så se till att resterande belopp betalas in så att du inte riskerar missa din plats!

                Än finns det några platser kvar. Häng med du också! Årets program slår det mesta!
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #9
                  Resfebern börjar infinna sig.

                  Ni som missar resan kan trösta er med att man kan beställa Zoo-Zajacs katalog graits. Zoo-Zajac är en av de stora butikerna vi ska besöka på resan. Deras katalog är på 550 sidor i A4 format, varav 300 sidor akvarietillbehör. Sug på den! ;-)
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • Annika
                    • January 2002
                    • 2518

                    #10
                    Tack för tipset! Har nu beställt katalogen.

                    Skulle så gärna vilja åka med på resan men kan inte åka nu. Vi har köpt ett hus som ska renoveras och jag har alldeles för mycket att göra på jobbet. Hoppas på att kunna åka en annan gång.

                    Kommentar

                    • landstrykeren
                      • July 2006
                      • 440

                      #11
                      Låter skitkul faktiskt, synd att man bor en bit från Skåne då.

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        #12
                        Bara en påminnelse, än finns det några platser kvar! Programmet för årets resa slår det mesta.

                        På MAFs kräftskiva i lördags hörde jag förresten att det fanns planer på samkväm med nedresta medlemmar från Bollmora Akvarieförening någon av kvällarna. Någon här från Bollmora som ska ner dit?
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • nille
                          • March 2002
                          • 323

                          #13
                          Fem veckor kvar tills MAF äntrar Tyskland.

                          ÄN finns det platser kvar till denna trevliga akvarietripp till Tyskland.
                          Massor med butiker kommer att besökas så även en i Belgien.
                          Cichliden tag i Duisburg är också ett av huvudmålen på resan.
                          Vi kommer att bo på gångavstånd från mässan ,så om man hellre vill spendera sin tid där än att åka runt till butiker går det lika bra.

                          Obs sista anmälningsdag är på fredag och det skall göras till Anders på 0709737003.

                          MISSA INTE DENNA CHANS.

                          Endast ett fåtal butiker i Sverige kan mäta sig med dessa tyska butiker.
                          niclas

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av nille
                            Endast ett fåtal butiker i Sverige kan mäta sig med dessa tyska butiker.
                            Hehe jag skule vilja påstå att inga affärer i Sverige kan mäta sig med Zoo-Zajac och dess likar i Tyskland...
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Ja då hade jag anmält mig till denna resa också! Det skall bli väldigt trevligt och jag ser verkligen fram emot detta.

                              Jag kommer att åka ner till Skåne på onsdagseftermiddagen och har den fördelen att jag kan sova över hos min dotter på söndagsnatten och åka hem till Götet på måndagen. Är det någon som funderar på resan här uppe så finns plats i min bil och övernattningsmöjligheter i Skåne. Kontakta mig i så fall.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...