"Storauktion i Malmö"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #46
    Ursprungligen postat av rödtoppen
    .....är det bara jag som tycker att det ska bli spännande
    Undra om jag har närmast till auktionen, om jag promenerar dit så tar det ca 4min.

    Hur ofta anordnas det auktioner kring Malmö eller i grannkomunerna?
    Hej
    Detta var första gången vi i MAF anordnade en auktion av den här storleken, och i närområdet har jag inte hört talas om någon annan auktion. Vi planerar att genomföra en storauktion per år, så nu dröjer det tills nästa gång.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #47
      Stort tack till alla som dök upp på vår auktion, sålde och bjöd!

      Detta var första gången som MAF anordnade en storauktion, och efter lite kort inledande strul med skrivare som inte ville fungera och excel-kolumner som hoppade runt flöt det på bra och vi som arrangörer upplevde det som ett lyckat arrangemang. Inte minst var det kul att se att så många nya ansikten, personer som inte varit på våra aktiviteter tidigare. Hoppas att ni som besökare också tyckte det var en givande tillställning!

      Sammanlagt var det 254 utrop vilket var precis lagom med tanke på att det var första gången. Auktionen kom igång strax före ett och avslutades vid fyratiden.

      Vi tar med oss erfarenheterna från årets arrangemang och återkommer om ett år med en ny storauktion.

      Men innan dess hinner MAF anordna många andra intressanta och kul aktiviteter. Förutom våra månadsmöten med spännande föredragshållare kommer vi i år att anordna resa till Ciklidstämman i Linköping, en Tysklandsresa i höst där vi besöker världens bästa och största akvarieaffärer med ett utbud som slår allt här hemma många gånger om, Köpenshamnsturer och andra roliga akvaristiska aktiviteter.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #48
        Ville bara säga att det vart trevligt att träffa Tummen, mötte upp Magic och Marie i Ängelholm för att byta lite saker, ut ramla en Tumme med som Magic nog baxat in med en kofot i sin sketfulla bil...

        Efter syd/väst träffen tryckte de in Tummen igen i blå kanon kulan "Magicbullet" och drog i väg ner mot Malmö... Hoppas ni fann trevliga grejer där ner och att Tummen har mer plats hem igen mot vad han hade ner hehe..
        Senast redigerad av peterhaack; 03 March 2007, 16:22.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #49
          I det stora hela så var jag jättenöjd med auktionen.
          Lite surt var det när jag upptäckte att fiskmaten som jag köpt var daterad bäst före 05.02 (hade varit kul att veta i vilken jävel det var som auktionerade ut det ) så det kanske bör uppmanas att kolla datumen på fiskmaten.
          Nåväl alla räkor som jag köpte var jättefina, ett stort plus till odlarna , även växterna såg fina ut
          Killen brevid mig som fick bråttom vann en liten ask choklad och en liten burk fiskmat, jag fick sitta och kolla hans lotter , han fick mitt nr , så det är bara att hoppas att han ringer och kommer och hämtar det (speciellt chokladen ser god ut )
          / dtoppen /

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #50
            Jag är också nöjd, kul att ha varit på sin första auktion. Jag råkade impuls köpa 2st Tanganyika ciklider. Hmm kommer inte nu ihåg namnet men det är uppskrivet . Jag är glad men mina multisar blev lite mindre glada för sällskapet i karet. De vänjer sig väll och nykomlingarna får hitta en egen plats.
            En del kände man igen.. andra inte. Alla borde ha en stor skylt på sig vad de heter här på zoopet
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #51
              Verkligen lyckat fast man nästan skänkte bort fiskarna men det gick till den yngre generationen så det är helt ok köpte lita växter som är nu planterat mycket fina och framför allt dem var billiga.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #52
                Jag måste ju erkänna att jag efter en timmes inkoppande är super-duper nöjd med mina inrop idag
                Har länge lekt med tanken att ha en grupp med tapajos red head simmandes i mitt 720 och nu ropade man in 8 st för 160:- som nästan är gratis ju !
                Att jag sen började starkt med att gå lös på 4 microrasbosa sp. galaxie för 50:- st gjorde inte någe alls.
                Det blev också 2 par dvärgciklider, ett par borelli "opal" och ett par "viejita" som jag saknat i min fisksamling sedan mitt förra lekpar dog av ålderskäl förra året.

                Kul var oxå att se så många zoopetare på plats men visst saknade vi en del västare och Kjelle framförallt men även en del utrop som jag visste skulle komma men som inte kom för att han som skulle ta med dom blev sjuk .

                Satt länge och funderade på vilka man träffat innan för det var massor av bekanta ansikten som varit hos mig här och köpt fisk,räkor el. växter men det tog lång tid innan polletten trilla ner ibland.

                Solbacka nu kom jag ju på att du var där oxå och jag skulle bara meddela att gibbisen fortfarande lever och växer på som attans och verkar må superbra för den är handtam numera
                Han kommer upp och lägger sig vid ytan och vill ha mat ibland !

                Tack igen för en bra dag !
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #53
                  Jag har inte vågat fråga dig om gibbi, drd för jag saknar den fortfarande. Vill inte höra om den var död eller såld . Jag var också lite ute efter opal eller viejita men det blev inte så. De såg fina ut. Särskilt viejita nr 13.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #54
                    Så, då var vi hemkommna efter vår lilla 60mila tur. dax för inkoppning,T&R
                    kommer hem med MASSOR!,
                    2+4 caucana mollys (har sedan innan ett par) 55:-
                    Colombiatetror(vet ej antal ännu) men 40:- för en FYLLD påse..
                    Danio nigrofasciatus 10st tror jag gav 70:-
                    Danio Kyhathit "ozelot" 8st för 80:- (SKITSNYGGA)
                    Guppys, ormskin/tvestjärt 2+2 55:-
                    ¨Räkor, ... vill inte göra Lenmar ledsen så jag säger inte hur BILLIGT jag fick dessa 10st...
                    detta var på auktionen...
                    vi missade HB, men hittade iaf till Zoogiganten, plockade upp 6st dvärggurami för 93:- thats it folk..

                    ris för förfarandet: att springare och auktionsförrättare stog på skillda platser, =nackspärr, sedan var det inte mkt till variation på utropen, alla av en sort kom ju eftervarann. (okay att jag hade många utrop, men köparna tycker nog det é lite tråkigt).
                    ros för förfarandet: bra att man kan föranmäla sitt gods OCH om man inte orkar stanna kvar få det insatt på konto (även om det slutade tidigare än vi trott och därför tog dom med en gång.).....
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      #55
                      Ursprungligen postat av rödtoppen
                      I det stora hela så var jag jättenöjd med auktionen.
                      Lite surt var det när jag upptäckte att fiskmaten som jag köpt var daterad bäst före 05.02 (hade varit kul att veta i vilken jävel det var som auktionerade ut det ) så det kanske bör uppmanas att kolla datumen på fiskmaten.
                      Nåväl alla räkor som jag köpte var jättefina, ett stort plus till odlarna , även växterna såg fina ut
                      Killen brevid mig som fick bråttom vann en liten ask choklad och en liten burk fiskmat, jag fick sitta och kolla hans lotter , han fick mitt nr , så det är bara att hoppas att han ringer och kommer och hämtar det (speciellt chokladen ser god ut )
                      jag var inte säljare för dessa poster, men jag tror nog att det ansvaret ligger på den potensiella köparen att kolla gods som skall införskaffas och bjuda därefter.

                      som odlare av växter så tackar jag för det .....
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #56
                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        Så, då var vi hemkommna efter vår lilla 60mila tur. dax för inkoppning,T&R
                        kommer hem med MASSOR!,
                        2+4 caucana mollys (har sedan innan ett par) 55:-
                        Colombiatetror(vet ej antal ännu) men 40:- för en FYLLD påse..
                        Danio nigrofasciatus 10st tror jag gav 70:-
                        Danio Kyhathit "ozelot" 8st för 80:- (SKITSNYGGA)
                        Guppys, ormskin/tvestjärt 2+2 55:-
                        ¨Räkor, ... vill inte göra Lenmar ledsen så jag säger inte hur BILLIGT jag fick dessa 10st...
                        detta var på auktionen...
                        vi missade HB, men hittade iaf till Zoogiganten, plockade upp 6st dvärggurami för 93:- thats it folk..

                        ris för förfarandet: att springare och auktionsförrättare stog på skillda platser, =nackspärr, sedan var det inte mkt till variation på utropen, alla av en sort kom ju eftervarann. (okay att jag hade många utrop, men köparna tycker nog det é lite tråkigt).
                        ros för förfarandet: bra att man kan föranmäla sitt gods OCH om man inte orkar stanna kvar få det insatt på konto (även om det slutade tidigare än vi trott och därför tog dom med en gång.).....
                        Skönt att ni hittade till Zoogiganten så jag inte gav dig fel beskrivning
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          #57
                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          ris för förfarandet: att springare och auktionsförrättare stog på skillda platser, =nackspärr, sedan var det inte mkt till variation på utropen, alla av en sort kom ju eftervarann. (okay att jag hade många utrop, men köparna tycker nog det é lite tråkigt).
                          ros för förfarandet: bra att man kan föranmäla sitt gods OCH om man inte orkar stanna kvar få det insatt på konto (även om det slutade tidigare än vi trott och därför tog dom med en gång.).....
                          Vi är tacksamma för all feedback. Som sagt var, det var första gången vi anordnade en sån här auktion så vi tar med oss erfarenheterna och finslipar arrangemanget till nästa gång.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • amazonfarmen
                            • June 2006
                            • 508

                            #58
                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Vi är tacksamma för all feedback. Som sagt var, det var första gången vi anordnade en sån här auktion så vi tar med oss erfarenheterna och finslipar arrangemanget till nästa gång.
                            Tack för en trevlig träff!

                            Självklart är vi alla lite osäkra på hur allt ska läggas upp och så vidare.
                            Och de som arrangerar och hjälper till vid en sådan här tillställning är ofta ovana.

                            Men ett tips är att era springare hela tiden är "synliga" med sitt objekt, lämpligtvis då brevid utroparen.

                            Ett STORT + var att vi hade en lista via projektor på väggen, detta var verkligen super och är något som bör ges som tips till andra föreningar.
                            Mycket bra


                            Hoppas att vi ses snart igen!

                            Calle & C/O
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #59
                              Ursprungligen postat av amazonfarmen
                              Tack för en trevlig träff!

                              Självklart är vi alla lite osäkra på hur allt ska läggas upp och så vidare.
                              Och de som arrangerar och hjälper till vid en sådan här tillställning är ofta ovana.

                              Men ett tips är att era springare hela tiden är "synliga" med sitt objekt, lämpligtvis då brevid utroparen.

                              Ett STORT + var att vi hade en lista via projektor på väggen, detta var verkligen super och är något som bör ges som tips till andra föreningar.
                              Mycket bra


                              Hoppas att vi ses snart igen!

                              Calle & C/O
                              1)RIS & ROS Det blir ännu bättre när ni kommer håg att printa ut den blandade listan med INLÄMNINGSNUMREN synliga före varan, man vill ju helst inte bjuda på sina egna fiskar av misstag.... lite bättre blandad lista efterlyses också, många poster kom "i klump" fast den var "slumpad".
                              Sedan underlättar det säkert lite grann också om den som registrerar slutpriset håller sig i närheten av UTROPAREN så han/hon får lite lugn och ro att skriva rätt pris i "loggboken"...
                              En uppmaning till publiken är att försöka sitta så stilla som möjligt och att hålla sig lite tyst i auktionslokalen, jag tror att våran stackars utropare hade det lite/mycket svårt att se/höra alla bud idag (lite hes verkade han åxå mot slutet), vill man inte bjuda på auktionsgodset så kan man ju alltid gå lite avsides om man vill prata....stäng även gärna av mobiltelefoner, eller sätt den på "tyst" läge....men sammantaget så var det en väl genomförd auktion!!!!!! Kommer gärna tillbaka! Kul att jämföra olika auktioner avseende prisnivå: i GBG t.ex så kostar t.ex. levandefödare i allmänhet MYCKET mindre än i Malmö.(?) eller var det bara idag?...Det märks hur som helst att det är olika typer av föreningar som anordnar, jag tyckte att det idag var "bättre" blandning av auktionsgods, i GBG brukar det vara en övervikt för olika typer av ciklider, och då speciellt Malawi, men idag var det lite av varje, det är bra tycker jag, saknade bara lite fler Corydoras, var höll "Guardians"-folket hus?

                              2)peterhaack:NJA, det fanns plats, även om det var precis, någon kofot behövde inte Magicfingers använda....själv kom jag hem med en grupp superfina guppy, och ett Eheim-ytterfilter (som KANSKE/TROLIGEN har ett litet fel på låsmekaninsmen visade det sig..., men det får man väl fixa till, 260:- för ett beg.2233 är väl hyfsat ändå?)

                              3)När Kjell är med så får alla Z-pet goldisar namnlappar, bara han VET att man skall dit.....nu var han visst på semester...

                              4)Själv skulle jag aldrig lämna in utgånget foder till försäljning.....

                              5)MagicFingers: Tack för skjutsen! Hoppas "mina"/dina WP klarar sig bra hemma hos dig nu, och dina andra andra inköp också för den delen.
                              CITAT: "Guppys, ormskin/tvestjärt 2+2 55:-" -jag har för mig att de kallas Ormskinn/DUBBELSVÄRD, låter lite bättre eller hur?
                              jag satte mina fina rödrosa dubbelsvärdsguppy separat, skall (ren)odla dem riktigt fina tänkte jag....
                              Senast redigerad av tummen; 05 March 2007, 11:56.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #60
                                GUY? Var tog du vägen? Trodde du skulle dyka upp också....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...