Grattis Christian som fått både en Oscar och en Oscaria!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Ursprungligen postat av SPQR
    Ett tydligt bevis på SARF som en klubb för inbördesbeundran.
    Att hylla sig själva i stället för att göra något utåtriktat är typskt "gubbmaffian" i "akvarieföreningssverige".
    Årets mest obegripliga inlägg - tvärtom så är ju valet av Christian till årets Oscar ett bevis på motsatsen av vad du skriver
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SPQR
      • September 2005
      • 14

      #32
      Ursprungligen postat av erikthur
      Ursprungligen postat av SPQR
      Ett tydligt bevis på SARF som en klubb för inbördesbeundran.
      Att hylla sig själva i stället för att göra något utåtriktat är typskt "gubbmaffian" i "akvarieföreningssverige".
      Hur får du ihop SARF med NCS och Zoopet förutom det faktum att många som är med i en akvarieförening också är antingen intresserade av ciklider eller kanske allmänakvaristik på nätet (vilket är lika med zoopet i Sverige)?????
      Förstår inte vad Du menar.
      I SARFs värld skall man tycka som Kjell Fohrman och Ingemar Ander med flera "gubbar". Dessa står och berömmer sig själva och sin egen förträfflighet.
      (Ett exempel av många:Vad är snyggast "aluram" eller "helglas"? Ingen disskution mer, Kjell har fastsällt att "helglas" är snyggast då gäller detta!) Exemplen kan göras flera. Att anse att tillverkning av en eller två webbsiter är något unikt och fantastiskt visar med all önskvärd tydlighet att SARF fortfarande lever i sent 80-tal.

      Kommentar

      • Magnus W
        • March 2003
        • 247

        #33
        Ursprungligen postat av SPQR
        Ett tydligt bevis på SARF som en klubb för inbördesbeundran.
        Att hylla sig själva i stället för att göra något utåtriktat är typskt "gubbmaffian" i "akvarieföreningssverige".
        Skulle du kunna förklara för oss som inte ser det "tydliga beviset", vari detta bevis består, och kanske sedan ge exempel på hur Akvariets Oscar skulle delas ut istället. Du är också välkommen att starta en diskussion om din syn på utåtriktat arbete -- återigen gärna med exempel -- så att akvariehobbyn kan växa och gynnas.
        Det är förfärligt lätt att vara kritisk; betydligt svårare att vara konstruktivt kritisk.

        Själv tycker jag att Christian är en utomordentligt välförtjänt pristagare.

        -- MW
        Plats här för fyndig signatur

        Kommentar

        • SPQR
          • September 2005
          • 14

          #34
          Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.
          Ex) Filter: Am-Top ev. Eheim (anses allmänt vara väl dyrt)
          Växtgödning:Pmdd
          Akvarium:"helglas"
          Lysrör:Philips Tld 890 "Aquarell"
          o.s.v. o.s.v.
          Att överhuvudtaget dela ut ett pris med Astronotus Ocellatus "smeknamn" Oscar syftande på en inte helt obekant tillställning i USA är patetiskt.
          Årets pristagare är kanske inte så gammal som man "bör" vara för priset (60+) men är givetvis en av de tidigare pristagarnas "nickedockor".
          Att tro att utnämningen "årets Oscar" skulle gynna akvaristiken är för långsökt att ens kommenteras.
          Senast redigerad av SPQR; 18 October 2005, 19:15.

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #35
            Ursprungligen postat av SPQR
            Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.
            Ex) Filter: Am-Top ev. Eheim (anses allmänt vara väl dyrt)
            Växtgödning:Pmdd
            Akvarium:"helglas"
            Lysrör:Philips Tld 890 "Aquarell"
            o.s.v. o.s.v.
            Att överhuvudtaget dela ut ett pris med Astronotus Ocellatus "smeknamn" Oscar syftande på en inte helt obekant tillställning i USA är patetiskt.
            Årets pristagare är kanske inte så gammal som man "bör" vara för priset (60+) men är givetvis en av de tidigare pristagarnas "nickedockor".
            Att tro att utnämningen "årets Oscar" skulle gynna akvaristiken är för långsökt att ens kommenteras.
            jag förstår inte alls vad du menar ,varför klanka på en som är värt priset ,eller är det svensk avunsjuka
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • Magnus W
              • March 2003
              • 247

              #36
              Christian har varit den drivande kraften bakom Zoopets hemsida och forum (10800 medlemmar) och NCS' hemsida och forum (3200 forummedlemmar) Jag har svårt att se detta som annat än utåtriktad verksamhet.
              Ursprungligen postat av SPQR
              Att anse att tillverkning av en eller två webbsiter är något unikt och fantastiskt visar med all önskvärd tydlighet att SARF fortfarande lever i sent 80-tal.
              Om det inte är unikt kanske du kan dela med dig av de andra svenskspråkiga forum med flera tusen medlemmar som du känner till
              Ursprungligen postat av SPQR
              Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.
              Det är din åsikt. Den håller jag inte med om. Tvärtom finnar jag ofta ganska hetsiga diskussioner om vad som är rätt eller fel.
              Ursprungligen postat av SPQR
              Att överhuvudtaget dela ut ett pris med Astronotus Ocellatus "smeknamn" Oscar syftande på en inte helt obekant tillställning i USA är patetiskt.
              Så eftersom prisets instiftare vitsade till det en smula för 40 år sedan, så saknar priset legitimitet?
              Ursprungligen postat av SPQR
              Årets pristagare är kanske inte så gammal som man "bör" vara för priset (60+) men är givetvis en av de tidigare pristagarnas "nickedockor".
              Jag har inte tillgång till de tidigare pristagarnas ålder, men eftersom du verkar vara insatt så kanske du kan räkna upp de pristagare som var över 60 när de fick priset.
              Ursprungligen postat av SPQR
              Att tro att utnämningen "årets Oscar" skulle gynna akvaristiken är för långsökt att ens kommenteras.
              Att tro att dina tirader över "årets Oscar" är något annat än missunnsamt gnäll är för långsökt för att ens kommentera.

              -- MW
              Plats här för fyndig signatur

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                I SARFs värld skall man tycka som Kjell Fohrman och Ingemar Ander med flera "gubbar".
                Lite kul påstående eftersom det i motiveringen till när jag en gång fick min Oscar bl.a. stod "orädd föreningsmänniska" vilket bl.a. syftar på att jag och SARF genom årens lopp haft minst sagt helt motsatta åsikter i många frågor.

                Att överhuvudtaget dela ut ett pris med Astronotus Ocellatus "smeknamn" Oscar syftande på en inte helt obekant tillställning i USA är patetiskt.
                Själv tycker att denna 40-åriga SARF-tradition är en rätt fyndig anspelning både till akvariehobbyn och Hollywoodoscarn - tror bara du är avundsjuk

                Årets pristagare är kanske inte så gammal som man "bör" vara för priset (60+) men är givetvis en av de tidigare pristagarnas "nickedockor".
                TYcker i och för sig inte att det är något fel att sådana som är 60+ får oscarn men genom årens lopp är det faktikst ganska få som varit så gamla - däremot har ju många hunnit bli det eftersom det är en 40 år gammal tradition.

                Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.
                Inte ens i frågan om Christian är värd Oscarn eller inte är ju tydligen alla överens på Zoopet - så nog förekommer det olika åsikter i nästan alla frågor.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #38
                  Ursprungligen postat av SPQR
                  Att anse denna sida som utåtriktad är knappast sant då alla har samma åsikter om i princip allting.
                  tja om vissa saker finns en j***a massa olika åsikter men om vissa ämnen finns det inte så mycket att välja på och då blir åsikterna därefter, få.

                  Ex) Filter: Am-Top ev. Eheim (anses allmänt vara väl dyrt)
                  eheim är kvalitet.
                  rekommenderar eheim själv då ja har en som är minst 15år gammal och funkar prima och reserdelar finsn fortfarande att få tag på och det säger väldigt mycket om märket.
                  amtopp är det inte många som testat och då blir ju åsikterna därefter.


                  Växtgödning:Pmdd
                  nu finns de ju inte mycke annat att välja på.
                  pmdd är den enda fullgödningen jag känner till.
                  finns ju tmg också men det är ju bara mikrogödning.
                  lerkulor är ju väldigt ospecifika i innehållet och triggar järna trådalger pga högt järninnehåll.

                  Akvarium:"helglas"
                  där har alla sina åsiker.
                  en del gillar helglas.
                  en del helglas med svart fog.
                  en del ramakvarie.
                  ingen blir påtvingad åsikt om detta efter vad jag sett efter flera diskussioner om detta.


                  Lysrör:Philips Tld 890 "Aquarell"
                  efter vad jag läst är många nöjda med aquarelle och då vore det ju idioti av dom att springa runt å säga aquarelle är skräp och/eller rekommendera nåt annat.

                  o.s.v. o.s.v.
                  får gärna utveckla det mera slår gärna hål på mer av det du har att skriva...

                  av vad jag sett läst och hört så ser jag ingenting som antyder att Christian Alfredsson inte skulle va värd priset.
                  han har lagt ner mycket jobb på zoopet till exempel vilket har underlättat för många gamla och nya akvarister.
                  om inte annat visar ju deltagandet härinne att folk trivs här och gillar stämmningen.
                  Senast redigerad av Raven; 18 October 2005, 21:08.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #39
                    Jag tycker valet av Christian Alfredsson som mottagare av årets Oscar var riktigt bra. Oavsett åsikter om Zoopet, så har Zoopet definitivt betytt mycket för att få ut akvaristiken till nya grupper. Här kan nybörjare ställa frågor, och få svar. Här kan mer erfarna och slipade akvarister diskutera kemi, fysik och biologi på en stundtals hög nivå med varandra. Här kan den som vill gå vidare i sin utveckling som akvarist med nya arter få tips och råd från de som gjort misstag själva. Diskussionen är snabb, den saknar geografiska begränsningar och har utan tvivel bidragit till att många akvaristers kontaktnät blivit oerhört mycket större.

                    Det är definitivt inte ett traditionellt val där producenten av ännu en diabildserie med texthäfte premieras för lång och trogen tjänst, utan det är något nytt man har lyft fram och belönat. Det jobb Christian gör är ofta i bakgrunden, men inte desto mindre viktigt. Att han dessutom haft tid att ordna mycket med ciklidsällskapets hemsida samtidigt som familjen står ut med honom är en stor prestation.

                    Att Zoopet står näst intill så långt från Sarf man kan komma gör inte denna utnämning mindre modig.

                    Grattis Christian, du har förtjänat din Oscar!

                    Kommentar

                    • SPQR
                      • September 2005
                      • 14

                      #40
                      När blev Eheim ett kvalitetsmärke??
                      Det finns till exempel Tunze,AquaMedic eller Deltec.
                      Men efter som Du anser att Du alltid har rätt så är tydligen ett budgetmärke som Eheim ett signum för kvalitet.
                      Tacka f.n för att folk trivs på forumet, det är riktigt mysigt när alla tycker lika och RAVEN får stå i rampljuset och tycka att Eheim är kvalitet.
                      Slår vad om att oavsett vem som vunnit Oscar-utmärkelsen så hade alla tyckt att det var ett riktigt val.
                      Öppen disskution som för akvaristiken framåt här???? Jo tack.....

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #41
                        Slår vad om att oavsett vem som vunnit Oscar-utmärkelsen så hade alla tyckt att det var ett riktigt val.
                        O nej inte om du fått den Björn
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • vance
                          • December 2004
                          • 872

                          #42
                          Om han tycker att eheim har bra kvalitet så kan han väl få säga det lika gärna som du får säga något märke. Det är väldigt få som har möjlighet att testa alla märken på marknaden och eftersom Eheim är ett av de vanligaste märkena så är det rätt naturligt att fler rekommenderar det.
                          Utan zoopet hade akvaristiken varit lång mindre populär, och det ända dåliga jag kan komma på är att det gjort mig Akvarieberoende

                          Tycker det är lite intressant att du kommer här och kan berätta exakt hur klimatet är och hur forumet är efter 8 dagar och 10 inlägg, jag förstår att du läst igenom många trådar där folk kan ha haft olika åsikter...
                          Senast redigerad av vance; 18 October 2005, 21:48.
                          Bara döda fiskar simmar med strömmen

                          Kommentar

                          • SPQR
                            • September 2005
                            • 14

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Slår vad om att oavsett vem som vunnit Oscar-utmärkelsen så hade alla tyckt att det var ett riktigt val.
                            O nej inte om du fått den Björn
                            Ha,ha det håller jag med om.

                            Kommentar

                            • SPQR
                              • September 2005
                              • 14

                              #44
                              Ursprungligen postat av greken
                              Om han tycker att eheim har bra kvalitet så kan han väl få säga det lika gärna som du får säga något märke. Det är väldigt få som har möjlighet att testa alla märken på marknaden och eftersom Eheim är ett av de vanligaste märkena så är det rätt naturligt att fler rekommenderar det.
                              Utan zoopet hade akvaristiken varit lång mindre populär, och det ända dåliga jag kan komma på är att det gjort mig Akvarieberoende

                              Tycker det är lite intressant att du kommer här och kan berätta exakt hur klimatet är och hur forumet är efter 8 dagar och 10 inlägg, jag förstår att du läst igenom många trådar där folk kan ha haft olika åsikter...
                              Sedan 2002.

                              Kommentar

                              • swetrot
                                • April 2003
                                • 966

                                #45
                                Men kära nån då, SPQR? Vem vill du se som oscarian nästa år? Vad är det man skall belöna? Kom med lite mer än bara en massa jämmer... :-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...