Gå med i en akvarieförening!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Gå med i en akvarieförening!

    Gå med i en akvarieförening!

    Dagligen så dyker det på detta forum upp frågor om hur man får tag på ditten eller datten. Ditten är vanligen vissa fiskar eller växter, och datten tillbehör av olika slag. Svaret är enkelt: Gå med i en akvarieförening!

    En akvarieförening med aktiva medlemmar erbjuder strålande möjligheter att kunna köpa fiskar, växter och begagnade tillbehör av människor som lagt ned hela sin själ i att producera en så bra produkt som möjligt. Eller för den delen bara råkar ha en packningssats till det där tjeckiska ytterfiltret som du köpte begagnat på auktionen ni var på i somras. Och naturligtvis så erbjuds också möjligheter att sälja bort överskott från din egen akvarieverksamhet. Det är nästan alltid någon som vill ha om kvaliteten är god. (Eller som mat till de stora fiskarna om dina guppy ser hängiga ut).

    Utöver själva prylarna så tillkommer ett enormt kontaktnät. Det finns alltid någon, som känner någon, som har just den där barben som du började tro var totalt utrotad eftersom du aldrig får tag på den. Och det finns alltid någon som efter 30 sekunders betraktande kan artbestämma de mest märkliga killis och ciklider.

    Inte bara artbestämma förresten, de kan i sömnen rabbla de optimala vattenvärdena, fodertypen och inredning för att få den att leka. (Trots att deras respektive äkta hälfter påstår att de dock glömt bort hur den mänskliga arten fortplantar sig, de sitter mest framför akvariet fånstirrande leende)

    De har också de mest häpnadsväckande tips om hur man får ett optimalt fungerande akvarium. Senast fick jag lära mig om alkottar och dess inverkan på akvarier.

    Men det är inte bara klubbens medlemmar som är en ovärderlig källa till kunskap och vetande. De allra flesta klubbar har vid varje möte en inbjuden föredragshållare som berättar kring ett ämne. För varje möte får man en ganska tydlig bild av en liten pusselbit i den stora akvaristiken, och ganska snart kan du också granska en fisk i en påse och livligt debattera om vad det är för en gynnare ni har framför er.

    Lägg därtill att många föreningar har egna bibliotek att låna böcker från, rabatter i Zoo-affärer, medlemstidningar, evenemang och har sedan väldigt roligt tillsammans. En medlemsavgift på ett par hundralappar har du igen mångfalt, och så blir din hobby mycket roligare.

    Gå med i en akvarieförening du också, du har ingenting att förlora!

    Swetrot
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Mycket bra inlägg! Jag kan bara instämma!

    Olle

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      ... och jag med. Skall förövrigt gå på GAFs möte ikväll. Nästa måndag är det dags för Göteborgs ciklidgrupp.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #4
        Låter ju väldans bra, OM det finns en fungerande förening ja...

        På min ort, Växjö, finns ingen förening, ingen fungerande iaf. Fast vi träffas endå, ett gäng på 7-8 stycken, å fikar, snackar skit å byter grejer/fisk mm.

        Det vi har börjat fundera på är VAD vi skulle tjäna på att bilda en förening. Vi har definitivt kunskap och erfarenhet av föreningsliv, styrelsearbete mm. från massa olika föreningar.

        Jag vill inte på något sätt såga idén med en förening, men vad kan en förening som inte ett "kompisgäng" kan?

        Kommentar

        • mats m
          • September 2002
          • 515

          #5
          Hej Torsten.
          Man blir synlig utåt för nya medl. allra helst för unga att få kontakt med kunniga,det är inte så lätt annars att komma över den senaste kunskapen.Sen en annan sak och det tycker jag är roligt,att dela med sig av det man kan.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #6
            Delar med oss av våran kunskap gör vi i "gruppen", även annat såsom fisk, tillbehör, växter mm.
            Vi kanske inte syns så mycket utåt, men det tror jag inte vi skulle göra mera bara för att vi skulle bli en förening. Det är ju fortfarande VI som skall göra jobbet, eftersom det är VI som i så fall är föreningen.
            Fast sen vi startade har vi endå blivit flera, vi har försökt att bjuda in flera i gruppen, och jag tror inte vi blivit flera om vi haft en mera formell sammanslutning.

            Det jag vill peka på är att det finns inget självändamål med att bilda en förening! Fast skulle vi skaffa en lokal ihop så skulle nog föreningstanken komma fram. Men så "seriösa" tror jag inte någon av oss är på långa vägar.. Vissa är mest ute för att kolla in fikat!! =)

            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Vilka akvarieföreningar finns det i Stockholm, det har jag alltid undrat?</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              • Do`h
                • September 2003
                • 277

                #8
                Jag Bara storhoppas på att hallandsakvaristerna verkligen satsar !
                och att det blir en fungerande klubb/förening
                Förra akvarieföreningen som fanns i halmstad gick nog inte så strålande?! =/ Men nu J**lar
                *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                Kommentar

                • skadedjur
                  • September 2003
                  • 188

                  #9
                  Hej, hej! Blekinge verkar rätt torrt på akvariefronten - finns Karlskrona akvarieförening kvar?? Vill gå med, vet att det finns en massa intresserade här i krokarna, ju!
                  // Karolina //
                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • Centurion
                    • October 2003
                    • 241

                    #10
                    Ursprungligen skickat av skadedjur
                    Hej, hej! Blekinge verkar rätt torrt på akvariefronten - finns Karlskrona akvarieförening kvar?? Vill gå med, vet att det finns en massa intresserade här i krokarna, ju!
                    Karlskrona har ju en hemsida iaf...
                    ... i Ronneby däremot finns det inget va?
                    http://www.adelgren.se/akvarium/

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1661

                      #11
                      ZeroZ, i Stockholmstrakten finns det föreningar i Bollmora, Haninge, Spånga, Stockholms akvarieförening och kanske någon mer.

                      Olle

                      Kommentar

                      • discus10
                        • April 2003
                        • 413

                        #12
                        Karlskrona finns kvar,dom skulle iallafall göra besök på Simontorp nu till helgen.
                        Mvh Jonas
                        http://www.discusklubben.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Svar til Torstensson:
                          Ni är väl egentligen redan en form av förening eftersom ni träffas regelbundet vilket är det viktigaste i en förening.
                          Att ta nästa steg och bli en organiserad förening är väl inte så stort och kräver inte så mycket extra arbete.
                          Några fördelar med detta - för 30 kr per/år medlem till SARF så kan ni boka diaföredrag från dem vilket kan vara en bra underlag till era diskussioner och dessutom får ni 4 nummer av SARF-nytt (fick själv nr 3 igår och den innehöll flera intressanta artiklar).
                          Annars är det väl som Mats skriver att man blir mer synlig utåt och får lättare att få nya medlemmar (nya kontakter att diskutera med).

                          Svar till Zero:
                          Vilka föreningar som finns i Stockholm kan du se på denna Zoopet-sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarief%F6reningar
                          Bl.a. arrangerar ju Bollmora akvarieklubb Akvariets Dag inom kort - se kalendern.
                          Akvaristsika hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • January 2002
                            • 585

                            #14
                            Hej

                            Tyvärr finns det ingen förening där jag bor, nu tycker säkert någon att "start en då". Vilket jag inte har tid med just nu och det är väl inte någonting som står högs upp på listan, dessutom har jag dålig erfarenhet av uppstart av förening. Intresset tycks svika när det uppdagas att någon/några måste ta ett visst ansvar. Däremot föredrar jag att kommunicera med andra runt om i världen, vilket ger mig väldigt mycket.

                            Det kanske skulle ge mer(mig) i en förening, men jag tvivlar på det. Nu är jag med i ett antal föreningar men de ligger lite väl långt bort för att delta "live". Det är dessutom den tryckta informationen som intresserar mig, därav mitt val.
                            /Rickard
                            don Quijote och KA.
                            http://www.killifish.tk

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Det är dessutom den tryckta informationen som intresserar mig, därav mitt val.
                              Det ena utesluter ju inte det andra, däremot är det som du skriver problematiskt om det inte finns någon förening på orten där man bor.
                              Själv tycker jag att den direkta kontakten är helt överlägsen den indirekta (tidningar, webbsidor, chatt etc.). Helt enkelt för att akvariehobbyn är en levande hobby som måste upplevas - besöker därför åtminstone 40 akvariemöten/utställningar per år.
                              Igår GAF-möte med Poecilia-föredrag här i Göteborg, i helgen Zoofackmässa i Stockholm, på måndag ciklidmöte (om Tanganyika) här i Göteborg, helgen därefter Akvariets Dag i Stockholm, ytterligare en helg senare malmöte i Trollhättan.......
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...