Stor akvarieauktion i Malmö 14 mars.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LLL
    • July 2009
    • 328

    Några priser att redovisa? vad gick fiskarna för?

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      Tack MAF för idag!
      Nästa år kör vi utan listor om de inte hunnits skrivas ut innan auktionen, eller hur
      Har lärt mig att jag inte planerar in något annat under denna dagen utan hela dagen får gå till auktionen så att det drog ut lite på tiden gjorde inte mig något

      Vi handlade ganska mycket denna gången men så har vi hållt inne med akvarierelaterade köp de senaste månaderna bara för att kunna shoppa lite oxå
      Få se nu om jag kommer ihåg allt
      14st. White pearl räkor - 2 burkar 6st i var (+2extra) ca. 80:-/burk
      någon flytväxt - ca. 30-50 spänn
      anubias - ca. 50:-
      en himla massa vallisneria - från 30:- påsen till ca. 50:- påsen.
      snäckskal - 20:-
      6st. corydoras panda - minns ej riktigt pris 150-200 skulle jag tippa på..
      5st. guppy - ca. 50:-
      2st. pumphuvuden - 50:-/st
      en sprillans ny fluval 2plus - 85:-
      en minilysramp - 30:-
      en rot (hundben ) - ca. 50:-
      3st. Guldancistrus -slöjvariant - 200:- till Eddys förtret

      Det var nog alles
      Senast redigerad av Nina82; 14 March 2010, 21:13. Anledning: la till pris
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Piggelin-swe
        • February 2010
        • 15

        Ursprungligen postat av LLL
        Några priser att redovisa? vad gick fiskarna för?

        Nej det e strul med listorna så det dröjer ett tag till


        Kommentar

        • Erik.B
          • March 2010
          • 3

          Ett stort tack till alla som var med och engagerade sig i årets auktion och ett speciellt tack till Daniel som envist kämpade på och gjorde sitt bästa för att allt skulle lösa sig så bra som möjligt!
          Visst var det en del strul och det kan tyckas att vissa saker sköttes lite amatörmässigt men att kalla det för en "disaster" tycker jag är överdrivet. Det hade man kunnat säga om det varit en auktionsfirma som anlitats men nu är det glada amatörer som försöker genomföra en auktion som jag ändå tror att de flesta var ganska nöjda med. Det fanns mer än 500 utrop som avklarades på lite mer än 5 timmar inklusive pauser vilket jag anser är klart godkänt.

          Tråkigt om vissa har blivit förfördelade vad gäller turordningen på utropen och det är givetvis bara att beklaga.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            Tack för en rolig auktion, det var ju bra med lite strul så fick man ju lite pratstunder med andra människor.
            Detta kommer jag att göra igen, för detta var ju faktiskt min första fiskauktion.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Johan0201
              • June 2007
              • 708

              Ursprungligen postat av solis
              Tack för en rolig auktion, det var ju bra med lite strul så fick man ju lite pratstunder med andra människor.
              Detta kommer jag att göra igen, för detta var ju faktiskt min första fiskauktion.
              Nickar medstämmande
              1* 540 liter med SA/CA ciklider
              9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

              www.tvspel.ifokus.se

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                Ursprungligen postat av solis
                Tack för en rolig auktion, det var ju bra med lite strul så fick man ju lite pratstunder med andra människor.
                .
                det var ju en del zoopare man kännde igen men asocial som man är så nöjde man sig med att bara konstatera det

                hehe- min sämsta affär var nog min engelska sjöstenen. 30 pix för min tunga påse men killen som bjöd in det såg odrägligt nöjd ut

                Ska man göra riktiga fynd så ska man komma när det gått ca 3 timmar för då börjar folk droppa av och bege sig hem.
                Men det var synd att man inte fick lyfta på fiskpåsarna, är det en ny regel?
                Senast redigerad av rödtoppen; 15 March 2010, 00:02.
                / dtoppen /

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  Ursprungligen postat av olof b
                  Jag vill ogärna vara den som klagar men som säljare är jag faktiskt jättemissnöjd med att av 510 utrop lottades de 300 första utropen bland bara ett fåtal (10 st?) försäljare.

                  Alla vi andra försäljare + det som fanns kvar efter de 300 första utropen lottades bland de sista 210 utropen.

                  Dessutom trycktes det ut listor för de första 300 utropen men inte för de sista 210.

                  Jag tycker inte att det var rättvist för oss som inte fick vara med och sälja på de 300 första utropen.

                  mvh

                  olof
                  Fullt förståeligt. Och vi har redan en plan för hur detta ska undvikas nästa år.

                  Att de första utropen skulle komma från ett mindre urval var medvetet, för att vi skulle kunna komma igång snabbt. Detta skulle dock bara vara det första bladet, ca 30-40 utrop.

                  Eftersom listan sedan strulade fick vi köra på på den listan längre än planerat (inte 300 utrop dock, eftrsom den numreringen innefattade även gods på fasta bordet.). Så detta berodde alltså också på strulet med listorna. Det hjälper så klart inte, skett är skett, men nu vet du varför i alla fall.
                  Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 March 2010, 06:46.
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    Lärdomar inför nästa år:

                    Det nya on-line systemet för registrering och incheckning fungerade superbra. Incheckningen, som tidigare inneburit långa väntetider och frustrerande köande för säljarna och massor av arbete för oss gick nu som en dans.

                    I år var nog nästan 90% av godset föranmält. Dessutom gjorde det nya systemet att föranmälningarna stämde med det som lämnade in till mer än 99%. Det var väldigt lite ändringar. Tack alla säljare för detta!

                    Tidigare års förhandsamälningar via mail har omfattat max 50% av godset och stämt dåligt med det som senare checkas in.

                    Att förhandsregistreringen funkar så bra och stämmer med det som checkas in gör att vi redan beslutat för att nästa år ta fram listorna i förväg för kanske 1:a halvan av auktionen. De som inte förhandsregistrerat hamnar på andra halvan av auktionen och det finns då gott om tid att ta fram listorna för andra halvan av auktionen.

                    Dessutom ska vi automatisera framtagandet av listorna. Vi bygger in det i systemet för registreringsdatabasen. Eftersom listorna har fungerade bra att ta fram manuellt förra året trodde vi det skulle gå bra i år också. I år strulade det i Excel, och i kombination med att mängden gods ökade med ca 50% jämfört med förra året blev det mycket förseningar.

                    Någon skrev att det var amatörmässigt att börja med att sätta upp projektorn så sent. Kan inte göra annat än hålla med. Jag tycker själv det är konstigt att ingen tog tag i det. Själv hade jag fullt upp med listorna....

                    Till nästa år måste vi ha arbetsgrupper med en klar arbetsfördelning.
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                      Lärdomar inför nästa år:

                      Det nya on-line systemet för registrering och incheckning fungerade superbra. Incheckningen, som tidigare inneburit långa väntetider och frustrerande köande för säljarna och massor av arbete för oss gick nu som en dans.

                      I år var nog nästan 90% av godset föranmält. Dessutom gjorde det nya systemet att föranmälningarna stämde med det som lämnade in till mer än 99%. Det var väldigt lite ändringar. Tack alla säljare för detta!

                      Tidigare års förhandsamälningar via mail har omfattat max 50% av godset och stämt dåligt med det som senare checkas in.

                      Att förhandsregistreringen funkar så bra och stämmer med det som checkas in gör att vi redan beslutat för att nästa år ta fram listorna i förväg för kanske 1:a halvan av auktionen. De som inte förhandsregistrerat hamnar på andra halvan av auktionen och det finns då gott om tid att ta fram listorna för andra halvan av auktionen.

                      Dessutom ska vi automatisera framtagandet av listorna. Vi bygger in det i systemet för registreringsdatabasen. Eftersom listorna har fungerade bra att ta fram manuellt förra året trodde vi det skulle gå bra i år också. I år strulade det i Excel, och i kombination med att mängden gods ökade med ca 50% jämfört med förra året blev det mycket förseningar.

                      Någon skrev att det var amatörmässigt att börja med att sätta upp projektorn så sent. Kan inte göra annat än hålla med. Jag tycker själv det är konstigt att ingen tog tag i det. Själv hade jag fullt upp med listorna....

                      Till nästa år måste vi ha arbetsgrupper med en klar arbetsfördelning.
                      Härligt

                      Ser redan fram mot nästa år!

                      Då kan ni kanske hyra en biosal ist. så får alla plats och sitter skönt, haha

                      Stor eloge till er som kämpade igår.. Hoppas ni sov gott inatt
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Hur många utrop var det i år?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Ahlqvist
                          • January 2008
                          • 661

                          Tack för en trevlig auktionsdag

                          "
                          So Long, and Thanks for All the Fish
                          "
                          Douglas Adams
                          Spana in NVSA's Webbsida!

                          Kommentar

                          • Johan0201
                            • June 2007
                            • 708

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Hur många utrop var det i år?
                            ca 500 om jag inte är ute och cyklar?
                            1* 540 liter med SA/CA ciklider
                            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                            www.tvspel.ifokus.se

                            Kommentar

                            • olof b
                              • March 2005
                              • 262

                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Att de första utropen skulle komma från ett mindre urval var medvetet, för att vi skulle kunna komma igång snabbt. Detta skulle dock bara vara det första bladet, ca 30-40 utrop.

                              Eftersom listan sedan strulade fick vi köra på på den listan längre än planerat (inte 300 utrop dock, eftrsom den numreringen innefattade även gods på fasta bordet.). Så detta berodde alltså också på strulet med listorna. Det hjälper så klart inte, skett är skett, men nu vet du varför i alla fall.
                              Jag tycker definitivt att ni borde stoppat auktionen tills listorna fungerade. Det var sagt innan att ordningen på utropen skulle lottas och då kan man inte ändra det i efterhand.

                              Som Rödtoppen skrev; "Ska man göra riktiga fynd så ska man komma när det gått ca 3 timmar för då börjar folk droppa av och bege sig hem." . Igår var det först utrop (numrerde från nummer 1-300 men i verkligheten något färre) från sex(!) olika säljare under tiden 12.00-15.30 sedan paus till 16.00 och sen utrop numrerade från 300-510 från alla andra säljare. Alla säljare utom dessa sex hamnade alltså med marginal på "riktiga fynd" placering.

                              För de flesta av oss säljare handlade det om ett fåtal poster till ganska lågt värde men några hade också tagit med fiskar för tusentals kronor. Som arrangör av en auktion som omsätter så pass stora summor är det inte OK med denna typ av misstag.

                              Nu är ju gjort gjort och auktionen går ju inte att göra om. Personligen tycker jag dock att en ursäkt till säljarna kan vara på sin plats. Som ett förslag tycker jag också att föreningen skulle kunna efterskänka arvodet på 10-20 % på utropen nr. 300-510.

                              ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

                              Detta sagt om mitt missnöje som säljare på auktionen. Som köpare tyckte jag att det som vanligt var en mycket trevlig tillställning. Visst var det mer strul än tidigare år men det har jag överseende med. Som Erik skrev är det ju inte frågan om någon professionell auktionsfirma som arrangerar.

                              Jag gjorde som vanligt flera roliga fynd. Jag ropade hem 2 påsar liberty molly från två olika odlare och två olika sorters Corydoras. Dessutom passade jag på att köpa några av Magicfingers utmärkta växtpåsar för en spottstyver på det fasta bordet. Jag tyckte det var lite märkligt att inte fler handlade av dessa eftersom samma växter gick för höga priser inne på auktionen.

                              Jag har stor respekt för allt det ideella arbete som lagts ner på auktionen och tycker förstås att det är toppen att ni gör detta.

                              Mvh

                              olof
                              Malmö Lund Cycle Chic:
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                • April 2002
                                • 1103

                                Ja, jag tycker nog också det hade varit bättre val att vänta med starten till listorna varit helt klara även om det inneburit kanske 15-20 minuters ytterligare fördröjning i början. Det fanns dock inte tålamod till detta.

                                Vi var helt klart inte förberedda på den stora mängden gods.

                                Antalet ökade utrop med ca 50% jämfört med förra året och uppenbart nådde vi någon kritisk gräns för hur vi skapat och hanterat utropslistorna. Inget tydde på att det skulle bli så mycket gods. På månadsmötet i torsdags bedömde vi utifrån förhandsanmälningarna att vi förhoppningsvis skulle nå upp i 300 utrop. Det blev det dubbla.

                                Nästa år kommer listan att vara klar innan auktionen börjar. Det nya systemet för förhandsregistrering fungerade så perfekt att det nu går att använda den som bas för utropslistorna. Det har definitivt inte gått tidigare år, då har det varit tvunget att göra listorna efter förhandsregistreringen är klar.

                                Jag vet att flera styrelsemedlemmar läser här och tar del av dina och alla andras synpunkter. Jag är på dem jämt och ständigt för att de också ska våga sig ut i hetluften och skriva här Antagligen kommer nog ett inlägg från nille snart i alla fall...

                                Vi har redan blivit kontaktade av besökare som erbjudit sig hjälpa till inför nästa års auktion, vilket uppskattas mycket. Det är ett hästjobb att dra runt och den växer som sagt i omfattning bortom vad vi kunnat förutse.

                                Vi fick också ett bra tips på en annan större lokal av en besökare.
                                Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 March 2010, 12:10.
                                Malmö Akvarieförening
                                no hope, no harm, just another false alarm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...