Akvarieförening i Jönköping?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    #16
    Den finns kvar. Butiker med fisk listar DonDiegoMaradonaDeLaHusquarnaito. Störst utbud har som sagt DM utan ngn som helst konkurrens. Åk dit eller till Göteborg.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      PS - om någon hittar levande vita mygglarver till rimligt pris i Jönköping eller omnejd så skriv gärna en rad i den här tråden om den lyckliga upptäckten...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Naargrimh
        • January 2010
        • 74

        #18
        Undra om intresset för en akvarieförening i Jönköping finns?
        Jag skulle tycka de va bra att ha i alla fall =)
        __________________________

        100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
        540 liters - under uppbyggnad

        Kommentar

        • Don Kiwin
          • April 2007
          • 114

          #19
          Ursprungligen postat av Naargrimh
          Undra om intresset för en akvarieförening i Jönköping finns?
          Jag skulle tycka de va bra att ha i alla fall =)
          Intresse finns väl men läs gärna igenom början på tråden för att få koll på vilka "problem" vi hade tidigare.


          Under vilka former känner du att föreningen ska verka?
          Vad ska den göra etc, etc?

          Men ar inte att skrämma bort dig men kan du hitta några flera som vill engagera sig, fixa med aktiviteter, styrelsearbete så går det säkert att skaka liv i det hela igen.

          Kommentar

          • Naargrimh
            • January 2010
            • 74

            #20
            Ursprungligen postat av Don Kiwin
            Intresse finns väl men läs gärna igenom början på tråden för att få koll på vilka "problem" vi hade tidigare.


            Under vilka former känner du att föreningen ska verka?
            Vad ska den göra etc, etc?

            Men ar inte att skrämma bort dig men kan du hitta några flera som vill engagera sig, fixa med aktiviteter, styrelsearbete så går det säkert att skaka liv i det hela igen.
            Jag vet inte riktigt hur jag hade tänkt mig faktiskt.
            Är rätt ny på akvariefronten men det vore roligt att ha någon förening där man träffas ibland o snackar lite o hjälper varandra med problem etc.

            Har faktiskt inte så många vänner som är intresserade av detta så vore roligt att träffa folk som är det.
            __________________________

            100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
            540 liters - under uppbyggnad

            Kommentar

            • Don Kiwin
              • April 2007
              • 114

              #21
              Ursprungligen postat av Naargrimh
              Har faktiskt inte så många vänner som är intresserade av detta så vore roligt att träffa folk som är det.
              Känner igen fenomenet.

              Är väl inte värre än att vi som häckar i tråden får träffas och prata akvarie någon gång.

              Själv är långt ifrån fullärd, lär mig något varje gång jag pysslar med mina kar.

              Kommentar

              • ozzro
                • August 2009
                • 23

                #22
                Hur svårt tror ni det är att få DM att ha ett liten föreläsning (om vattenkvalitet eller hur man ska odla fisk) och mötes tillfälle för akvarieintresserade i stan?

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Det kan kanske räcka med en samling fisksnackare runt ett bord som en förening. Själv är jag nog inte så intresserad av detta nuförtiden.

                  Men jag tänkte dra en liten historia från början av 1980-talet i Uppsala då ordförande Mats var less på det hela och ställde frågan om det var vits att fortsätta egentligen. Vi var nere på 35 betalande då. Efter en liten brainstorming fann vi dock att smågruppernas verksamhet (t ex sällskapsakvariegruppen) var värdefull. Att samlas en 5-10 pers hemma hos någon över ett bullfat och en massa akvariesnack. Så det motiverade oss att fortsätta med akvarieföreningen ifråga. Och vi tog oss i kragen, fick klass på vår tidning och tredubblade medlemstalet.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • ozzro
                    • August 2009
                    • 23

                    #24
                    Det låter mycket intressant det med. Någon som vågar ha första bjudning. för vi nybörjare är intresserade av att träffa mer erfarna.

                    /nicklas

                    Kommentar

                    • skejtfisken
                      • January 2010
                      • 75

                      #25
                      skulle vara roligt att ha en förining

                      på a6 finns det en liten butik finns inte så mkt där menmen

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        A6 zoo har inte mycket nej.
                        åk hellre till Djurmagazinet skejtarn. där köper jag det mesta av mina fiskar o grejjer.

                        Kommentar

                        • draft
                          • December 2009
                          • 86

                          #27
                          Jag fick lite dåligt första intryck av Djurmagazinet i Jkpg. Eller det är ju stort o så har de mycket att välja på men priserna och framförallt kvalitén...nej tack. Kanske bara var tillfälligt eftersom jag endast varit där en gång men då iaf, i mitten på januari, så var det två döda diskusar i "diskuskaret" samt att killen jag pratade med sa att det skulle funka med diskus som inkörningsfiskar i ett nyuppstartat kar. Kändes som att han var mer mån om att sälja än "tänka"...

                          Dessutom är ju priserna nästan det dubbla jämfört med internet. Juwel lysramp nåt på 1600 kr, gav 924 på PWSS, Juwel 300W doppvärmare 405 kr, kostar 266 på PWSS.

                          Nej, tacka vet jag Zoopermarket i Solås, riktigt kunnig personal som dessutom är trevliga och ger lite rabbat då man handlar en del. Fast det jag gillar mest är ärligheten och kvalitén

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            a jag vet vad du menar med de döda diskusarna. de var inbytesfiskar som han hade tagit emot av en kund som skulle göra sig av med sitt kar.

                            han du ska prata med om akvarium är Micke. han jobbar ala dagar utom söndag o måndag. sönda, månda finns det en kille som jag glömt namnet på men han är fan malawi-guru. han kan tillomed säga vart i sjön de plockat fiskarna.


                            men kvaliten i övrigt tycker jag är superb! har inte haft mer än 2 dödsfall utav ca 65 fiskar. 1 koppar tetra o en malawi-hona.



                            jag tyckte dock inte om zoopermarket i solås. tyckte de hade för lite utbud o för kass personal.

                            men som sagt. första intrycket är ju det som gäller.

                            angående prylar till akvarium så håller jag med att det är dyrare än internet, vilket nästan är självklart. det jag köper i Zooaffärer är enbart fisk och inredning såsom sten o rötter o växter.

                            prylar köpes såklart på internet.

                            Kommentar

                            • sara s
                              • November 2009
                              • 77

                              #29
                              Vi bor ju inte i J-köping, men vi kanske skulle vara intresserade ändå, vi bor ju i länet i vart fall.

                              Kommentar

                              • Naargrimh
                                • January 2010
                                • 74

                                #30
                                Men visst verkar det finnas ett intresse i Jönköping.
                                Även om vi kanske inte är allt för många så finns det ändå där.

                                Det gäller väl bara att någon vill ta tag i detta

                                För övrigt är akvarium en hyfsat ny grej för mig men intresset finns där.
                                Har ett 540 liters inhandlat som jag längtar tills jag kan köra igång.

                                Men har planer på att flytta så det känns lite onödigt att dra igång det innan.

                                Kan ju säga att själv tycker jag att Djurmagasinet är bäst när det gäller fiskar/service/akvarium.
                                Som hannesc sa, Micke är bra och "malawi-gurun" är riktigt kul att prata med.
                                Har fastnat i affären ett antal gånger och pratat ett bra tag med honom.
                                __________________________

                                100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
                                540 liters - under uppbyggnad

                                Kommentar

                                Arbetssätt...