Trollvarning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryddan03
    • December 2003
    • 45

Trollvarning

Kunde inte låta bli att dela med mig av nedanstående tänkvärda text som jag fann på ett annat forum:

Ett internettroll, eller bara troll är en person som skriver artiklar eller debattinlägg på Internet med enda syfte att reta upp folk. De är ointresserade av fakta eller att föra en dialog, och ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt, där de föder ilska, vanmakt och skadar stämningen rent allmänt hos övriga användare.

Ursprungligen användes den engelska termen trolling på Internet för fenomenet att vissa personer skrev avsiktliga s.k. "flamebaits", kontroversiella och skarpa uttalanden som inbjuder till likartade svar. Trolling är på engelska en fisketerm för att långsamt låta ett bete med krokar släpa efter båten. Personer som trollade drog så att säga ett blänkande drag med krokar tvärsgenom en grupp av diskuterande människor, i hopp om att någon ska nappa. Begreppet "this person is trolling our newsgroup", "denna person fiskar i vår diskussionsgrupp" förkortades till "det är ett troll" syftande på assocationen med trollen i sagor.

Att "trolla" på Internet innebär fortfarande att skriva inlägg som har syfte att åstadkomma en specifik respons från övriga, oftast ilska eller ändlös argumentation.

De ger sig sällan in i direkt personlig polemik, utan håller en retsamt arrogant anonym profil som är svår att besvara, syftet är oftast att misskreditera andra användare samt skapa avbrott i projekt, och ilska och aggressioner hos dem som är engagerade genom att sabotera diskussioner, stämning eller skapa tidsödande diskussioner kring ämnen de egentligen inte är intresserade av.

För djupt engagerade skribenter blir detta ett avbrott eftersom det normala förfarandet i en frisk gemenskap är att allas invändningar bör tas upp och man alltid bör lyssna till, och respektera andra. Detta utnyttjas av trollen. Efter ett tag (längre tid ju skickligare och erfarnare trollet är) inser deltagarna att de blivit lurade. Ofta blir människor indignerade i besvikelse över att de lurats och lagt ner tid i onödan. Om trollet konfronteras med hårda ord svänger det ofta helt om och frågar varför den andre förstör stämningen och utrycker sig illa. Detta kan få nytillkomna besökare att missuppfatta situationen och ta trollets sida, vilket kan göra situationen betydligt värre.

Hur svårt det än må vara, finns bara ett enda effektivt botemedel mot troll, att tiga och inte ge dem bekräftelse i någon form, eftersom deras stora mål är uppmärksamhet i sig, oavsett medel. Därav den gyllene regeln i alla diskussionsforum på internet: don't feed the trolls - mata inte trollen.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

Jag såg att det fanns en länk när man tittar på användarnas profiler där det stod :

"Lägg till XXXXYYYY på din ignoreralista" !!

Låter ju som nån form att trollskydd, frågan är hur den fungerar ??

Kanske Kjell kan förklara eller länka till någon beskrivning av den.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Kryddan03
      • December 2003
      • 45

Nja, jag är inte säker men tror att det nog har mer att göra med om du vill hindra någon från att skicka t ex ett personligt meddelande till dig.

Det är ju bara administrörerna och/eller moderatorerna som kan hindra någon från att lägga in diskussioner i forumet t ex genom uteslutning. Och "trollen" vill ju "trolla" bland alla forumets medlemmar.

Kommentar

• Marie J
        • January 2004
        • 10616

Det var en av de roligaste läsningarna jag har läst. Jag har lärt mig lite nya yttryck. Helkul! Och helt nytt för mig. Tack för att du delade med dig av dessa lustigheter!
        /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Kryddan03
          • December 2003
          • 45

Det var så lite så!

Kommentar

• SussieGross
            • May 2004
            • 197

Äntligen ett bra namn på alla som skriver störiga saker på nätet bara för sakens skull- Troll!!!! hahaha underbart!

Tack!
            Blubb!

Kommentar

Arbetssätt...