vem bryr sej om stavning och annan gramatik så länge man fattar varandra! eller har jag fel ?
Förstår inte riktigt vad du menar kan du förklara dig lite närmare
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Ursprungligen skickat av sleepy
sluta klaga språket ändras hela tiden kanske de e ni some inte e riktigt "up to date" hehe
vem bryr sej om stavning och annan gramatik så länge man fattar varandra! eller har jag fel ?
fattar varandra?
fattar tag i varandra? varför då? (jodå, i vissa situationer är det ju trevligt att göra det men...)
eller menar du "förstår varandra"?
Det är rätt viktigt att tänka på att i forumet skriver man till främmande personer, då gäller det att försöka göra sitt inlägg så begripligt som möjligt - förutsatt att man vill ha begripliga svar
och det där med stavning och gramatik inte har betydelse... Kom igen när du har svettats över några ansökningsbrev *s*
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier" (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)
Jag är ingen "höjdare" på det svenska språket, men är det inte så att en uppradning av adjektiv i normalfallet är separerade med ett komma (,) och/eller ordet och.
Ex:
En svart, hårig och sjuk sköterska
Att då skriva "en svart hårig sjuk sköterska" borde väl vara felaktig svenska det med, eller?
Den här sidan har ni sett va? Mycket roliga felaktigheter, bl a särskrivningar.
http://www.avigsidan.com/
Sånt som läkare skrivit i journaler och sånt barn sagt är också bra.
Ursprungligen skickat av heeke
Jag är ingen "höjdare" på det svenska språket, men är det inte så att en uppradning av adjektiv i normalfallet är separerade med ett komma (,) och/eller ordet och.
Som läkare dikterar jag ett och annat utlåtande och även om jag inser att det möjligen är helt korrekta regler som anges i citatet ovan så måste jag erkänna att jag ibland var förtvivlad över en sekreterare i Borås som strikt följde dessa regler (vilken höjdarmening det här blev). Jag tror inte de som fick svaren var helt nöjda med alla kommatecken heller.
Däremot kan jag nog konstatera vid det här laget att det går nog förmodligen tio- tjugo- eller femtio- ggr fler läkarsekreterare som struntar i kommateringsreglerna. Thank G*d...
Ummm.... Det här med komma är knepigt...
Borde frukthandlaren som klagade över layouten på skylten "frukt och grönt" med meningen "-Avstånden mellan frukt och och och och och grönt ska vara lika långa" klämt in ett komma någonstans?
=)
Kanske vore skrivihop.nu något för er. Tyvärr har de lagt ner verksamheten, men ändå.
För övrigt heter det svenskundervisning och inte svenskaundervisning, liksom det heter byxficka och inte byxaficka.
Om man inte vill leka språkpolis kan man ägna tiden åt att fundera på varför det heter kaffe och koffein på svenska, medan det heter coffee och caffeine på engelska.
Hittade detta på en sida
Det blev nog lite tvärtom där motför alla särskrivningar.
Personligen så tycker jag det ser mer seriöst och vårdat ut ifall man kan skriva korrekt svenska. På ett forum med mer öppet språk så bör man i.a.f kunna uttrycka sig på ett förståeligt sätt
D.v.s; inte särskriva vid fel tillfällen, inte använda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! , försöka att beskriva på ett lättförståeligt språk, samt hålla god sorti i språk och uttryck.
För mig så är de godkänt att skriva såhär... me lite punkter... förkortade ord... å lite sånt.. för då blir de lixom lite enklare att skriva snabbt. Det blir så man skriver "som det låter" och som man pratar
Mvh Fredrik - allergisk mot dålig svenska och särskrivningar vid fel tillfällen, men också medveten om att han själv inte har 100%igt korrekt svenska
Ursprungligen skickat av nilssonnet
Sär skrivning är ett otyg som förstör svenskan utan dess like. Det är väldigt enkelt att kontrollera, det är bara att uttala ordet/orden:
-Svart hårig sjuk sköterska.
-Svarthårig sjuksköterska.
eller:
-Djup frusen kyckling lever
-Djupfrusen kycklinglever.
Nu råkar det vara så att vissa har läs/skrivsvårigheter (dysleksi), vet inte om jag stavade det rätt. Och ja, det är faktiskt så att vissa med det problemet inte kan höra när det ska särskrivas eller inte! Det kan vara svårt för de som inte har det problemet att inse att för vissa går det faktiskt inte att höra skilnad på "svart hårig" och "svarthårig".
Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi
Men alla 14-åringar som är "coola" på dessa fora har väl inte dysleksi? Jag vet att jag skriver fel ibland, men inte vart och varannat ord! Dessutom gör man dem en otjänst om man inte påtalar de exstrema fallen av särskrivning eller stavfel. Hur skall de kunna rätta sig (och göra sig förstådd) om de inte får reda på mer korrekt användning av språket?
Jag har inte större problem med att skriva som det låter. Men det låter inte "sjuk syster" när man talar om vissa arbetstagare i "sjuk vården".
Dessutom är det väl allmänt känt att använda annat än ett eller vid undantagsfall tre utropstecken (dvs "!"-tecknet) tyder på galenskap!!! Fritt citerat efter Terry Pratchet (tror jag det var).
Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
Kommentar