Någon som tänker äta pangasius ikväll?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

Spontant känns artikeln överdriven men har en poäng iaf. Att transportera mat från vietnam till europa kommer producera mer utsläpp än lokalt producerad mat.
    I övrigt så är min bedömning att författaren har fel på ett antal punkter.
    Mat som kommer ut i våra butiker ska vara testad av opartiska kontrollanter om filéerna hade innehållt bakterier, PCB, DDT, bensen eller fenoler (vilka var de föroreningar jag kände igen i hans text) borde de ha blivit stoppade ganska snabbt - inga av föroreningarna känns som särskilt svåra att hitta.
    Jag har bara sett pangasius som file i sverige och om du fryser in en file i orenat flodvatten så kommer du garanterat inte komma igenom nån form av kontroll.

Varför skulle en fisk växa bättre om man injicerar den med hormoner från ett däggdjur? Och även om de injicerar den med hormoner så verkar det vara avelsdjuren man gör det med och inte "slakt" djuren.

Avsluningen med flosklerna om onda vinsthungrande företag gör mig mer illamående vad den senaste pangasius filen jag åt gjorde.
    "Pangas will make you sick - If (for reasons in #1 above) you don’t get immediately ill with vomiting, diarrhea and effects from severe food poisoning, congratulations, you have an iron stomach! " hmmm undra om han överdriver....
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

Ursprungligen postat av Rambo
      Att transportera mat från vietnam till europa kommer producera mer utsläpp än lokalt producerad mat.
      Visst kan man tycka att en del transporter känns lite onödiga (som Findus fisk från Norge som kommer till Sverige via Thailand) men det behöver inte innebära en massa utsläpp - så länge transporterna sker med båt.
      Vill man vara en riktig klimatbov ska man köpa frukt och grönsaker som flugits hit från andra sidan jorden.
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Förr i tiden hade jag nog blivit mycket upprörd över det här att den norska laxen fileats i Thailand men det innebär faktiskt också en massa arbetstillfällen där det mer behövs. Hellre såg jag dock att det skedde i Filippinerna.
        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• MattiasL
          • September 2006
          • 1479

Ja, de långa trasporterna är väldigt onödiga för många livsmedel. Men det lär visst vara så att transportkostnaden i form av energi bara är 5% av livsmedlets energiåtgång under sin livscykel (hörde jag på ett föredrag om det nu är sant) Bland det värsta man kan äta ut klimatsynpunkt är nötkött. ! 1kg kött motsvarar visst 25 mils bilkörning i utsläpp av co2! och ännu värre är sk naturbeteskött från Brasislien. Korna betar ner regnskogen!!!

Ris ska visst vara en av de värsta miljöbovarna annars... så att bli vegetarian är inte hela lösningen. Även växter behöver ju vara ekologiskt framställda.
          Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• miluhe
            • June 2006
            • 2090

Äta fisk o ha mina fiskar blängande på mig( har två kar i matrummet) det blir på sin höjd en burk makrill.

Bara skoja är trött på alla larmrapporter om det som är farligt att äta, Jag gillar fisk, jag gillar kött och kolhydrater som är det farligaste enligt många.
            Lite av varje är bäst lever jag efter

Kommentar

• Salta Katten
              • March 2008
              • 740

Ursprungligen postat av Rambo
              Mat som kommer ut i våra butiker ska vara testad av opartiska kontrollanter om filéerna hade innehållt bakterier, PCB, DDT, bensen eller fenoler (vilka var de föroreningar jag kände igen i hans text) borde de ha blivit stoppade ganska snabbt - inga av föroreningarna känns som särskilt svåra att hitta.
              Pangasius provtas numera för dioxin vid gränskontrollen, jag jobbar där ibland och stod och plockade ut dessa prover ett par ggr förra veckan. Men vad jag vet har de inte hittat något här. Jag skulle våga äta dem, de såg goda ut.

Kommentar

• tälje
                • May 2004
                • 177

Varför inte köpa fisk hos sin lokala fiskhandlare för? Den är mer färskare än den fisken som transporteras ner till Asien och tillbaka, och miljön tjänar mer på det.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av tälje
                  Varför inte köpa fisk hos sin lokala fiskhandlare för? Den är mer färskare än den fisken som transporteras ner till Asien och tillbaka, och miljön tjänar mer på det.
                  Fast som sagt - pangasius odlas ju i Sverige också.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• tälje
                    • May 2004
                    • 177

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Fast som sagt - pangasius odlas ju i Sverige också.
                    Finns väl bara en odlare här i Sverige vad jag vet. Och man har ännu inte levererat någon fisk. http://www.greenfish.se/home/index.asp?sid=57&mid=1

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Finns väl bara en odlare här i Sverige vad jag vet. Och man har ännu inte levererat någon fisk. http://www.greenfish.se/home/index.asp?sid=57&mid=1
                      Jag har i alla fall ätit fisk därifrån fast det är några år sedan då de höll till i Kungälv (var med då Göteborgs Ciklidgrupp gjorde ett besök där). Har dock för mig att de har flyttat nu så de kanske inte har kommit igång ännu på det nya stället.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

Såg en lokal fiskhandlare i Jönköping för något år sedan som försökte kränga "Bangasius" som Bergtunga.
                        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• tälje
                          • May 2004
                          • 177

Ursprungligen postat av erikthur
                          Såg en lokal fiskhandlare i Jönköping för något år sedan som försökte kränga "Bangasius" som Bergtunga.
                          Visst finns det okunniga/oseriösa fiskhandlare så som det finns okunniga/oseriösa zoobutiker.

Kommentar

• aneta
                            • September 2008
                            • 261

Kommer aldrig att äta pangasius mer!
                            Varje gång jag har ätit den här fisken har jag också kräkts upp den. Första gången visste jag ingenting om fisken och eftersom det var bara jag från min familj på 4 personer som blev sjuk efter middagen tänkte jag inte att just fisken var orsaken. Sen hände det andra gången, blev bjuden på fisken hos mina vänner, och likadant, bara jag insjuknade på samma sätt. Men när jag åt den för tredje (och sista) gången utan att faktist veta då vad det var för fisk och fick samma symptom visste jag att det var något jag inte tålde med pangasius. Läste lite på internet och fick veta att vissa personer kan bli överkänsliga mot höga halter av metaller och hormoner som fisken är packad med. Ungefär efter en halv timme efter man har ätit den mår man illa och sen kommer kräkningar

Själv tyckte jag att fisken var god och åt med stor apetit men det slutade alltid illa. Ni som inte reagerar negativt borde ändå tänka på att pangasius hör inte till dem hälsosamma fiskar. Jag kan äta alltså alla andra sorters fiskar utan problem så något galet är det!!!
                            325L

Kommentar

• eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

Gick inte Greenfish i konkurs? Kanske omstartat igen isf.
                              Moderbolaget har ett lustigt namn, Guppi Scandinavia Aktiebolag, med tanke på vad Greenfish ska syssla med. Gick väl inte så bra för Guppi
                              Senast redigerad av eriahl; 10 November 2008, 22:10.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Ibanez
                                • July 2006
                                • 853

vill bara flika in att det är en mkt god och fantastiskt prisvärd matfisk.. tack för ordet
                                Era fiskar ger jag mina till frukost..

Kommentar

Arbetssätt...