Rapport från Kina !!!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

Rapport från Kina !!!!!!

Jaha, då är det väl läga att rapportera lite akvaristiska aktiviteter här i Kina.

Lyckades komma loss från jobbet lite tidigare, så det blev rätt i i taxin ner till lokala blomstermarknaden, vilket även innehåller ett par tre rader med akvarieaffärer.

Jag vet inte om det skall kallas för akvaristens dröm eller mardröm det här.

På första bilden så ser ni ett kar som kanske rymmer 125-150 liter.
    I denna balja har dom tryckt ner kanske 200 golfbollar som är cirka 5cm utan fenor. Samt en cirkpump, avsedd för ett stoooort malawikar……Det såg ut som en röd massa som bara virvlade runt i karet.

Inte så kul.

På ett par bilder nedanför denna så ser man rader med akvarieaffärer.
    Jag slutade räkna efter 35 st. I väldigt skiftande kvalité. En del hade bara några fåtal kar med sönderavlade slöjjisar, andra hade ett upplägg som skulle få vilken erkänd akvarieaffär i sveriga att bli avundsjuka.

Lite inköp blev det i en av de bätte affärerna.

Ett par doppvärmare. 25W + 50W. Små och nätta. Passat som gjutna i mitt 150 liters därhemma. Lägg märke till den intressanta kontakten.

Kostnad för båda: 35 Kr

En liten enkel termometer.

Kostnad: 3 kr

En cirkpump som också kommer att passa som handsken i mitt 150 liters.
    Pumpar enligt uppgift 6-800 L/h. Lägg gärna märke till den något otydliga
    Manualen. Kan säga att den är lika otydlig in real life. Enbart på Kinesiska.

Kostnad: 30 Kr

En liter filtermatta, 50x50x4 cm. Medium grov. Samma som jag har köpt i den affären förr. Jag är jättenöjd med den.

Kostnad: 45 kr

Slangen som ligger ovanpå filtermattan följde med filtermattan.

Sedan var jag egentligen nöjd. Men så såg jag att de ävan hade silikon. Jag stod och tittade länge på den. Det gick ju inte att fråga nått om den. De begrep inte ett enda västerländskt språk. Det var bara Kinesiska och ett fasligt viftande på händerna. Men så helt plötsligt så kommer det in en Tysk gubbe. Runt 55 bast. Han frågar mig om det var som så att han hade hittat ännu en västerlänning, bosatt i Beijing, som var akvarist. Tyvärr var jag ju inte det. Men efter ett par minuter så fick jag det klart att han hade använt just det silikonet till sina små yngelkar.

Så jag slår till med tre tuber för 15 kr per styck.

Sedan så kan man inte låta bli att fråga om det går att få fram lite strilrör och andra slangarkopplingar till det ytterfilter jag köpte i just den affären för snart ett år sedan.
    Och det skulle nog kunna gå för sig.

De rotar fram diverse rör och annat.

Jag plockar på mig lite rör.

Och nu kommer den underbara logiken fram.

Jag frågar vad kostar ett rör

Kostar 10

Jag frågar vad kostar två rör (man brukar få lite rabatt när man köper mer än en styck)

Kostar 30

VA ??????????

Jo, kostar 30.

Då frågar jag vad kostar 3 rör

Kostar 50

Döööööhhhhhhhhh -----ööööhhhhh……??

Slutade med att jag köpte inga rör…..

Visst är det intressant i kinaland.

Sedan kollade jag upp vad dagsnoteringer på fisk var i kostnad:

Platys, fullvuxna: 2 kr
    Scalarer fullvuxna: 8 kr
    Discus 8-9 cm: 75 kr (gått upp från 35 förra året…..)
    Oskar runt 20 cm: 25 kr
    Svärbärare: 3 kr
    Anistrusliknande mal 10 cm: 8 kr
    Groteska golfbollar: 25 kr !!!!!!

Svärdplanta 6-8 cm: 2 kr
    Svärdplanta 50-70 cm 10 kr

En sak som jag tyckte var riktigt konstig, var att jag inte hittade en enda tetra i de 7-8 affärer jag var inne i ej heller inte enda dvärgciklid. tydligen ingen marknad för dom.

I övrigt kan jag meddela att burgaren på Hard Rock Café smakar som de alltid gör.
    Samt att jag var extremt populär bland damerna i baren. Fick nog frågan från 7-8 st inom en 8 minuters period om jag ville hitta på något kul. Visst är det kul att man trots allt ser ut som 20 (och inte 42…) så man kan attrahera helt okända damer i en bar. Tyvärr var jag lite trött, hungrig, och hade inte tid. Så det blev inget kul alls.
    Men helt klart, nästa gång jag är här, så skall jag avsätta en hel kväll och se om jag
    kan hitta på något kul. Kanske gå på tivoli eller strosa på muren en stund.

Eller vad tror ni….?....

.
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Då är faktiskt fisken billigare i Thailand, platy, guppy och svärdbärare kostar runt 1:- st och skalarer en femma.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

skulle mycket väl tro det. lönerna och kostnadsbilden i thailand är bättre än kina numera.

samt att de böver nog inga doppvärmare i sina kar....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Tamarind
        • February 2008
        • 482

Men OJOJ vad pengarna räcker långt i Kina ändå! Jag minns första gången jag var i Beijing (15 år sedan) och skulle köpa kläder, man blev nästan behandlad som en kunglighet för att man köpte något för 300 yuan/kronor!

Kommentar

• starcastle
          • June 2008
          • 234

Vad är det där golfbollarna för fiskar?
          Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
          Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

Golfbollarna är slöjstjärtar, en avelsform på guldfisk som i sig själv är en gammal avelsform..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...