Kokpunkten på månen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

Kokpunkten på månen?

Här kokar ju vattnen vid ca 100c. I trycksatta system kokan det ju vid lite högra temperaturer, som tex kylsystemet på en bil, då kokar det vid ca 110c. Tydligen ska det koka redan vid 60c på mounteverest (inte helt säka källor) Då tänkte jag, när kokar det på tex månen där trycket är extremt lite.... Har googlat detta men har inte hittat något...

Så är det någon som vet?

Ha det så bra
    Mvh Patrik
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Borde väl koka direkt iaf på den ljusa sidan
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

I vacuum kokar vatten vid en temperatur som är lägre än smältpunkten, dvs i vacuum kan vatten inte existera i flytande form, det är antingen is (som snart sublimerar) eller gas.
      Placerar man flytande vatten i vacuum börjar det koka våldsamt, och kyls därigenom av och fryser mycket snabbt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• patriksg
        • May 2007
        • 1705

Så om du lägger ut vatten på tex månen, så blir det omedelbart till is. Värmer du detta så blir det till gasform omedelbart...??
        Mvh Patrik

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Om du ställer en skål med flytande vatten på månen, börjar det koka mycket häftigt, nästan explosivt. Vid kokningen lämnar de molekyler som har högst energi (är varmast) vattnet, och vattnet kyls därigenom snabbt till frysning. Eftersom frysningen går så snabbt kommer det antagligen att finnas vattendroppar kvar i isen, och när de blir gas och expanderar kommer isen att spricka, kanske rentav "explodera" i bitar.
          Isen som bildas är inte heller stabil, utan det kommer stadigt att avgå gas från isytan, och isen kommer snart att ha avdunstat (sublimerat).

Den is som finns i rymden (t.ex. på kometer och vid Mars poler) skyddas normalt av lager av stoft eller kemiska föreningar som hindrar isens avdunstning.

Så långt är jag säker.

Nästa grej är mer en kvalificerad gissning, för jag har faktiskt aldrig ens tänkt på den situationen, men om du värmer is i vacuum bör det bli gas utan att passera flytande, eftersom isen kyls av avdunstningen och aldrig når smältpunkten.
          Det är på samma sätt som du inte kan värma vatten varmare än 100 grader vid normalt tryck pga att vattnet kyls av den gas som avges vid kokningen (molekyler som är varmare än 100 grader avgår som gas).

EDIT: Du kan dra parallel till hur det är med koldioxid. Vid normalt tryck finns koldioxid bara i fast form (kolsyreis) och som gas (koldioxid), och värmer du kolsyreis får du alltså koldioxid (gas). Först vid tryck högre än fem atmosfärer kan koldioxid anta flytande form.
          Senast redigerad av Azur; 14 August 2008, 20:04.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...