Sorkpest???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

Sorkpest???

Jaha... Jag ligger ju såklart och pillar i trädgårdslandet och lägger ved på brasan kalla dagar... nu vet jag inte om jag har lyckats att få sorkpest??? Jag mår ganska bra, hade hög feber första dagarna men om jag inte anstränger mig så är det ganska lugnt nu...
    Insjuknade i lördags och ingen i familjen har blivit sjuk, det är därför jag kom jag på tanken med sorkpest, det smittar ju inte mellan människor..
    Annars borde ju de andra känna något, tycker man..
    Annars vanliga klassiska symtom, halsbränna-nu torrhosta, ont i huvudet första dagarna, ont i kroppen, lite ont i ryggen...

Någon som har några erfarenheter???
    Läser man på nätet så låter det ju som om alla är jättesjuka och det är jag inte men jag har för mig att det stod en artikel förra sommaren där symtomen beskrevs som klassiska förkylningssymtom...
    Mitt i högsommarvärmen såklart och coctailparty på lördag... Min vanliga tur!!!
    Ha dé bäst... Tina
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Tularemi smittar inte mellan människor men är i sej en mycket smittosam bakterie och därför farlig att hantera på labbet.
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Katharina
      • December 2006
      • 4045

Tack för svaret men det är harpest du länkar till. Är det samma sak? Jag har rethosta nu och det har jag inte läst som ett symtom så jag vet inte men övriga familjen är fortfarande helt symtomfri Jag brukar annars vara den som klarar mig bäst, de andra brukar vara sjukare men inte ens 4 åringen har något symtom.. Det var ju därför jag började misstänka sorkpest.

Ja, ja... Jag tror väl ändå att det är en vanlig förkylning då.. och "anmälningsplikt" jag orkar inte sitta och ringa för att få en provtid. Jag vet ju inte om det är sorkpest. De skulle förenkla för provtagning om de ska tvinga folk att anmäla sjukan!!!
      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Tularemi skall behandlas med antibiotika.
        Så du bör kontakta läkare om du misstänker denna sjukdom.
        Den kallas ömsom sorkpest eller harpest beroende på vilken gnagare man misstänker föra smittan. Vanligast smittas man dock genom myggbett - då myggan tidigare bitit en smittad gnagare. Har man andats in smittan har jag för mej förloppet blir värre. Har aldrig varit smittad själv men hade grannar som blev rejält sjuka på 1960-talet.

Men en enda bakterie lär räcka. Vilket givetvis är en minimal smittodos.

Kommentar

• Glenn
          • April 2002
          • 3904

Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Ursprungligen postat av erikthur
            Tularemi skall behandlas med antibiotika.
            Så du bör kontakta läkare om du misstänker denna sjukdom.
            Den kallas ömsom sorkpest eller harpest beroende på vilken gnagare man misstänker föra smittan. Vanligast smittas man dock genom myggbett - då myggan tidigare bitit en smittad gnagare. Har man andats in smittan har jag för mej förloppet blir värre. Har aldrig varit smittad själv men hade grannar som blev rejält sjuka på 1960-talet.
            Men en enda bakterie lär räcka. Vilket givetvis är en minimal smittodos.
            Men jag är ju inte sååå sjuk.. Bara som en vanlig förkylning.. lite väl envis kanske.. Men som wikipedia skriver så behövs inte antibiotika utan sjukdomen läker ut själv på ett par veckor.. Jag har ögoninflammation på ena ögat också.. Vet inte om det kan ha kommit den vägen, att jag har haft det på händerna och petat i ögat??!
            Annars blir jag mycket biten.. De dras till sambon som svettas när han jobbar och så biter de mig!!! Bromsdagar kan jag sjutton inte gå ut!!! Får ha myggmedel på dagarna...

Ursprungligen postat av Glenn
            Tack, den hade jag också hittat.. Enligt smittskyddsstyrelsen så ska man ju bli så himla sjuk men enligt wikipedia så är det förkylningssymtom bara...
            Senast redigerad av Katharina; 31 July 2008, 10:35.
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• erikthur
              • March 2004
              • 9953

Ursprungligen postat av Glenn
              Den artikeln handlar om sorkfeber vilket är en annan sjukdom tydligen ihopblandat på wikipedian.

Kommentar

• Glenn
                • April 2002
                • 3904

Ursprungligen postat av erikthur
                Den artikeln handlar om sorkfeber vilket är en annan sjukdom tydligen ihopblandat på wikipedian.
                http://www.ktl.fi/portal/svenska/hal...uumala-virus_/
                Oj, det hade jag inte ens sett
                Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

No problem. Det är ju lite si och så också med svenska "populärnamn" på sjukdomar som med fisknamn. De vetenskapliga beteckningarna är väldefinierade - populärnamn kan variera betydligt mer.

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

Tack för svaren... Jag tror ju inte att det är det då om det är så allvarliga symtom.. Jag är ju ganska pigg om jag inte får för mig att storstäda eller bada eller dylikt.... då har jag fått lite feber av överansträngninge... Nej, det är nog en vanlig förkylning... Nu är jag hemma och har tagit både C-vitamin och Echinagard så jag hoppas på förbättring i tid till coctailpartyt på lördag...
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...