Inte var dag man räddar en kattkälling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

Inte var dag man räddar en kattkälling

Dagens gärning är gjord. Har idag räddat livet på en utsvulten och uttorkad kattkälling.

Mina föräldrar har en villavagn ståendes på en tomt ute på landet och de senaste dygnen har de hört hur en katt skrikit från en risbunke de har på sin tomt. De hade sett att en katt hade blivit påkörd och avlidit och trodde att den katten ev hade någon källing eftersom den gömde sig i risbunken och skrek. De gick bort till gården som ligger sidan om deras tomt och frågade dem om de visste vems katt som blivit påkörd och berättade om skriken i risbunken.
    Rätt och riktigt. Grannens hona hade blivit påkörd och hon hade haft källingar men de trodde att de hade fått tag i alla. De hade avlivat de andra källingarna men mamman hade lyckats gömma undan denna lilla krabat.
    Stackars liten har nu alltså levt utan sin mamma sen i torsdags eller fredags och inte vetat vart han skulle hitta mat och vatten .
    Inte var det lätt att fånga den heller eftersom den aldrig haft kontakt med människor innan. Fick lägga till med alla inmemorerade läten som vår andra katt kör med för att slutligen vinna den lilles förtroende.
    Nu ligger han i mitt knä och spinner som om han aldrig gjort något annat

Han fick såklart vatten direkt han kom hit och även 40ml Nan2 (modersmjölksersättning för spädbarn). Lite senare fick han några bitar (ca 5 bitar) torrfoder som jag blött upp i vatten. Vågar inte ge mer av det idag eftersom han slukade dem hela . Tänkte göra lite mer Nan2 innan jag går och lägger mig.

Söt va?
    Bifogade filer
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L
  • 0422
    • August 2007
    • 644

Grymt söt
    Tillfällen som nu som man hatar att man är kattallergiker (sitter och snörvlar nu eftersom vi trots detta har 4 birmor...) =/

Ta väl hand om den lille krabaten, inte låta grannarna avliva den också
    - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

Kommentar

• Nina82
      • January 2008
      • 6610

Ursprungligen postat av 0422
      Grymt söt
      Tillfällen som nu som man hatar att man är kattallergiker (sitter och snörvlar nu eftersom vi trots detta har 4 birmor...) =/

Ta väl hand om den lille krabaten, inte låta grannarna avliva den också
      Nej, den ska inte avlivas .

Hade tänkt behålla den eftersom vi de senaste åren ändå tänkt skaffa en kompis till den andra katten här hemma. Om den inte blir rumsren är vi tvungna att hitta ett annat hem till den dock, men avlivas... ALDRIG

Hade vi inte hämtat den hade de avlivat den om den inte hade törstat ihjäl först vill säga
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Guest

Jättesöt!!
        En eloge till er för er goda gärning!

Kommentar

• Whistler84
          • November 2007
          • 850

Vad är en källing? Jag tycker det ser ut som en kattunge.

Kommentar

• maria_
            • March 2007
            • 2867

Åh, jag vill också ha en kattunge.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

Kommentar

• gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

Bra att n tog hand den annars hade den gått en svår död till mötes jättefin är den

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Ursprungligen postat av Whistler84
                Källing betyder "liten katt" eller "kattunge".
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

Natten har gått bra och den har fått sova på badrummet. Har nog aldrig träffat en katt som är så kelen och då även med tanke på att den aldrig har varit i kontakt med människor innan. Direkt jag visade mig imorse började den klättra upp för benen och allra helst ska den bli buren hela tiden . Kanske inte heller så konstigt med tanke på vad den varit med om.. Mycket kärlek behöver den och mycket kärlek ska den få.

Riktigt glad blev jag oxå när jag såg att den kissat tre gånger på lådan och INGEN gång utanför . Just nu ser det ut som vi kan behålla det lilla livet.
                  Synd bara att den andra katten inte vill veta av den, men det går säkert över. Hon har ju trots allt haft mig för sig själv nu i 5 år så det är ju inte konstigt.

Eftersom det kommer bli en innekatt med tillgång till liten täppa där den sitter i koppel började jag direkt vänja den på sele och det gick oxå bra . Verkar som om denna lilla krabaten är så lycklig att vi hittat den att den inte bryr sig om nåt annat

Nu återstår bara att komma på ett namn. Tror det är en hane.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

Ursprungligen postat av Whistler84
                    Sorry.. Det var skånskan som tog över

Ibland tar man för givet att alla ska kunna vårt språk.. och varför inte
                    Bara att sätta dig vid skolbänken. Nu är det skånska på schemat
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Emmma
                      • January 2007
                      • 340

Om andra katten inte ändrar sig kan du testa med något som heter Feliway(finns hos veterinären), som tydligen neutraliserar katternas ferormoner(eller något sånt). Det har fungerat ganska bra hemma hos mig, jag har tre egna katter och blev tyvärr tvungen att ta över min mammas två katter ganska nyligen. De är inte kompisar men betydligt lugnare och mindre agressiva än innan jag testade feliway.

Kommentar

• Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

Ursprungligen postat av Emmma
                        Om andra katten inte ändrar sig kan du testa med något som heter Feliway(finns hos veterinären), som tydligen neutraliserar katternas ferormoner(eller något sånt). Det har fungerat ganska bra hemma hos mig, jag har tre egna katter och blev tyvärr tvungen att ta över min mammas två katter ganska nyligen. De är inte kompisar men betydligt lugnare än innan jag testade feliway.
                        Tack för tipset

Det ska jag verkligen ha i åtanke.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

Ursprungligen postat av Azur
                          Källing betyder "liten katt" eller "kattunge".
                          http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...135/34557.html
                          Så kattkälling blir "kattliten katt" eller "kattkattunge"?

Kommentar

• Inka
                            • July 2005
                            • 1233

Vad fint med en kisse. Stackars liten som fått ha det så jobbigt bara men det är slut med det nu. Ta väl hand om honom och lycka till!
                            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

Filmade lite

12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

Arbetssätt...