Missvisande om trängselskatt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Missvisande om trängselskatt

Just nu håller vägverket på med en stor PR kampanj för att få till en lagändring så trängselskatteavgifter är knutna till bilen, inte till bilens ägare. Detta för att komma runt ett problem med "100 miljoner i obetalda trängselavgifter", dvs man vill kunna utmäta bilen.

Vad de inte berättar är att nästan alla de 100 miljonerna är extra avgifter, inte trängselskatt. Om man missar att betala en trängselskatt, läggs flera lager straffavgifter på, följt av kronofogdeavgifter och, sen får man första papperet från dem, en påminnelse (plus påminnelseavgift).
    Min flickvän glömde betala ett besök in till stan, och på tio dagar blev en 20 kronors skuld till en 480 kronors.
    Det finns visserligen ett tak, så skulden kan inte öka snabbare än 2000:-/månad, men det taket når man på nolltid. Rent ocker.

Det mest häpnadsväckande är att media istället för att granska uppgifterna helt sväljer vägverkets svepskäl om en "bilmålvakt" med 120 bilar. Han kanske finns, men om en "målvaktens" alla 120 bilar inte gjorde något annat än körde in och ut genom tullarna varje dag skulle han ändå inte lyckas skrapa ihop mer än 2.5 miljoner i skulder per år.

Jag irriterar mig på ocker-företag som har straffavgifter och påminnelseavgifter som affärsidé. Jag irriterar mig ännu mer när det är ett STATLIGT företag, och som dessutom ljuger om det för media för att få opinion för att kunna pressa folk på straffavgifts-pengar mer effektivt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Tycker att trängselskatter är helt OK, men däremot verkar systemet som finns i Stockholm vara helt vansinnigt och som gjort för att man skall missa att betala.
    I t.ex. Oslo fungerar det betydligt enklare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• kaj.p
      • June 2002
      • 2952

Hmm funderar de på detta med trängselskatten då jag var upp o snurrade i stockholm förra vecka. Var i Bromma, tyresö, hanninge, mm . Men jag märkte inte av det. Kör en del i stockholm av o till o ännu har jag aldrig betalat.
      har kanske en dyr räkning o vänta.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

tja, bara att köra in till första bästa sju_elva/atg och betala..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Ja inte är systemet turistvänligt i alla fall - även om det bara är svenska turister som drabbas. Sedan beror det på när man åker in. Helger och kvällstid är ju fritt.

Är inte sk miljöbilar också undantagna. Jag tror jag såg ett reportage om att en gengasbil var befriad.
          Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Ursprungligen postat av kaj.p
            Hmm funderar de på detta med trängselskatten då jag var upp o snurrade i stockholm förra vecka. Var i Bromma, tyresö, hanninge, mm . Men jag märkte inte av det. Kör en del i stockholm av o till o ännu har jag aldrig betalat.
            har kanske en dyr räkning o vänta.
            Kan vara läge att gå in på en Pressbyrå och kolla. Betaltiden har förlängts så du har två veckor att betala, men sen börjar straffavgifterna läggas på hög; det första du hör om din skuld är ett hotbrev från kronofogden.

Eller så var det senast, reglerna för trängselskatten ändras ungefär en gång i månaden.

En snabbkoll på Vägverkets hemsida ger vid handen att 20 - 25% av de totala inkomsterna från Trängselskatten är "expeditionsavgift" och tilläggsavgifter.

Kjell: Hur funkar det i Oslo?

Erikthur: Jo, miljöbilar är f.n. befridade, men det skall ändras inom något år pga att oväntat många har skaffat miljöbil (så inkomsterna av trängselskatten har sjunkit mer än väntat).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Tur att man inte bor i Stockholm. Men det där med att det är bilen och inte ägaren som är "skyldig" och bilen kan få "bojor" är ytterligare ett exempel på att de däruppe inte lever i verkligheten verkar det som. Om bilen byter ägare då, som nå´n påpekade på TV igår? Då helt plötsligt kan den nya ägaren, som inte har några betalningsanmärkningar, upptäcka att hans/hennes nya bil blivit försedd med "bojor" när han/hon ska köra iväg, bara för att den förra ägaren inte har betalat.

Lika "genomtänkt" som det där förslaget att bilens ägare ska betala fortkörningsböter om hans/hennes bil fotograferats av en fartkamera, även om det är en kompis, syskon, kusin, brylling, biltjuv, eller whatever som har suttit bakom ratten, och ägaren har legat hemma och sovit. Vad säger det? Jo, låna inte ut din bil, då kan du få böter Trodde inte det var otillåtet att låna ut sin bil, och bara för att bilen är ens egen, så ansvarar man väl inte för vad eventuella kompisar, släktingar eller biltjuvar gör med den när de kör den. Ska man behöva sitta i baksätet och övervaka dem? Blir ägaren skyldig om nå´n annan orsakar en olycka med bilen också?

Det känns mest som att de gör så´nt där för att håva in pengar, än att försöka förbättra saker och ting i trafiken, ungefär som när p-vakter går och lappar bilar vid mataffärer på kvällen, när problemet med fullparkeringar, och därmed felparkeringar, är obefintlig, parkeringsplatserna är ju i stort sett öde.

Den där nedrige Prins John, och sheriffen av Nottingham
              Senast redigerad av Shepard; 12 May 2008, 13:47.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av Azur
                Kjell: Hur funkar det i Oslo?
                De boende/pendlarna köper Autopass som kan gälla för olika långa perioder. Denna skall vara placerad i vindrutan så att den automatiskt kan avläsas.
                Det finns sedna bomstationer vid alla större infarter där engångsbesökarna betalar en bompeng när man passerar. På så sätt betalar man direkt och slipper att i efterhand leta efter ställen att betala på eller slippa riskera att glömma.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av Micke_A
                  Tur att man inte bor i Stockholm. Men det där med att det är bilen och inte ägaren som är "skyldig" och bilen kan få "bojor" är ytterligare ett exempel på att de däruppe inte lever i verkligheten verkar det som. Om bilen byter ägare då, som nå´n påpekade på TV igår? Då helt plötsligt kan den nya ägaren, som inte har några betalningsanmärkningar, upptäcka att hans/hennes nya bil blivit försedd med "bojor" när han/hon ska köra iväg, bara för att den förra ägaren inte har betalat.
                  Ett ägarbyte kan via dator registreras sekundsnabbt så det borde väl inte var något större problem.

Lika "genomtänkt" som det där förslaget att bilens ägare ska betala fortkörningsböter om hans/hennes bil fotograferats av en fartkamera, även om det är en kompis, syskon, kusin, brylling, biltjuv, eller whatever som har suttit bakom ratten, och ägaren har legat hemma och sovit. Vad säger det? Jo, låna inte ut din bil, då kan du få böter Trodde inte det var otillåtet att låna ut sin bil, och bara för att bilen är ens egen, så ansvarar man väl inte för vad eventuella kompisar, släktingar eller biltjuvar gör med den när de kör den. Ska man behöva sitta i baksätet och övervaka dem? Blir ägaren skyldig om nå´n annan orsakar en olycka med bilen också?
                  Så sker ju redan med parkeringsböter, krockar kompisen din bil så blir det du som får betala självrisken etc. etc. - så det är väl inte så himla konstigt att det funkar på samma sätt här.
                  Om man vill låna ut bilen så får man väl skriva ett avtal om att lånaren/hyraren står för alla kostnader själv - så funkar det ju redan med hyrbilar.
                  Stjäls bilen så får man väl se till att polisanmäla den som stulen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

Kommentar

• slaktarn
                    • May 2008
                    • 7

Stämmer det verkligen?!

Jag var uppe och passerade tydligen en tull för ett par månader sedan, och fick hem en påminnelse i lådan på 10kr avgift + 80 kr påminnelseavgift = 90 kr. Visserligen svínigt, men inte några 480 spänn i alla fall. EDIT: efter ett par veckor

Tycker synd om gubben från Norrland som var med på PLUS och hade fått en massa förseningsavgifter trots att han inte varit i stockholm på 15 år och bilen aldrig varit där. Han hade fått ett foto på "sin" bil. Han hade en Opel, och fotot visade ett Volkswagenemblem och en skitig regskylt. Det skillde en bokstav mellan hans bil och denna, och den gick inte att se om det var ett e eller ett f på kortet. Han hade slagit den andra kombinationen på VV och fått fram en Volkswagen Caddy, så det kunde ju inte vara mer uppenbart att Vägverket hör och häpna hade begått ett misstag. Men de kör på att man betalar först och överklagar sen, annars knackar fogden på dörren Hela systemet bygger ju på att ingen orkar eller vågar klaga när misstag begås...

Dessutom betalar du för att köra ut ur stan i rusningstid, fast du minskar trängseln...

Kommentar

• Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

Jag läste i en tidning att för varje 10:a man får betala i trängselskatt kostar systemet 11,50kr i administration. Över 60% av det går direkt till IBM som tillhandahåller teknologin. Bra deal Stockholm!
                      Som tur är så är det bara de första åren.. sen kanske systemet kan betala sig självt.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

• Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

Skriv på!

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Ursprungligen postat av slaktarn
                          Stämmer det verkligen?!
                          Nej, de verkar ha ändrat reglerna igen. I början hade man 5 dagar på sig att betala, sen fick man 500:- i straffavgift och ytterligare 70:- var femte dag efter det. Sen har straffavgifterna gradvis sänkts och betaltiden förlängts. Nu är det tydligen 70:- "expeditionsavgift" och sen har man ytterligare nån vecka på sig innan de höjer insatserna. De tydligen tillochmed skickar ut inbetalningskort nu.

Personligen tycker jag trängselskatten borde höjas till 500:-/passage och alla undantag tas bort. Vill stockholms innerstad strypa sig själv och gynna köpcentra som Kungens Kurva i förorterna så tycker jag de skall göra det. Bygg ringlederna först bara.

Dessutom betalar du för att köra ut ur stan i rusningstid, fast du minskar trängseln...
                          Trängselskatten är i praktiken en skatt på pendlande. De som bor inne i stan betalar inte trängselskatt, eftersom de sällan har anledning att åka utanför tullarna, och t.ex. taxi är undantagen. Det är helt enkelt en skatt på att bo i förort och bilpendla till arbetet, och därför är det förstås logiskt att klämma till pendlarna både på väg till och från arbetet.

Kommentar

• Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

Ursprungligen postat av Azur
                            Bygg ringlederna först bara.
                            Essingeleden är ju iofs avgiftsfri men med tanke på att den sen är den enda ringleden runt Tjockhult så är den ganska så ofta just smockfull, men det drabbar ingen fattig, fattiga har nämligen inte råd med bil i Tjockhult..

Information! Från den 1 augusti 2008 ska trängselskatt betalas per kalendermånad

http://www.vv.se/filer/20999/trangselskatt_anslagstavlan(stor).wmv

Skriv på!

Kommentar

• Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

- Trängselskatt. Skojigt namn egentligen! Fínns det andra "roliga" namn på skatter tro?
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

Arbetssätt...