Just nu håller vägverket på med en stor PR kampanj för att få till en lagändring så trängselskatteavgifter är knutna till bilen, inte till bilens ägare. Detta för att komma runt ett problem med "100 miljoner i obetalda trängselavgifter", dvs man vill kunna utmäta bilen.
Vad de inte berättar är att nästan alla de 100 miljonerna är extra avgifter, inte trängselskatt. Om man missar att betala en trängselskatt, läggs flera lager straffavgifter på, följt av kronofogdeavgifter och, sen får man första papperet från dem, en påminnelse (plus påminnelseavgift).
Min flickvän glömde betala ett besök in till stan, och på tio dagar blev en 20 kronors skuld till en 480 kronors.
Det finns visserligen ett tak, så skulden kan inte öka snabbare än 2000:-/månad, men det taket når man på nolltid. Rent ocker.
Det mest häpnadsväckande är att media istället för att granska uppgifterna helt sväljer vägverkets svepskäl om en "bilmålvakt" med 120 bilar. Han kanske finns, men om en "målvaktens" alla 120 bilar inte gjorde något annat än körde in och ut genom tullarna varje dag skulle han ändå inte lyckas skrapa ihop mer än 2.5 miljoner i skulder per år.
Jag irriterar mig på ocker-företag som har straffavgifter och påminnelseavgifter som affärsidé. Jag irriterar mig ännu mer när det är ett STATLIGT företag, och som dessutom ljuger om det för media för att få opinion för att kunna pressa folk på straffavgifts-pengar mer effektivt.
Vad de inte berättar är att nästan alla de 100 miljonerna är extra avgifter, inte trängselskatt. Om man missar att betala en trängselskatt, läggs flera lager straffavgifter på, följt av kronofogdeavgifter och, sen får man första papperet från dem, en påminnelse (plus påminnelseavgift).
Min flickvän glömde betala ett besök in till stan, och på tio dagar blev en 20 kronors skuld till en 480 kronors.
Det finns visserligen ett tak, så skulden kan inte öka snabbare än 2000:-/månad, men det taket når man på nolltid. Rent ocker.
Det mest häpnadsväckande är att media istället för att granska uppgifterna helt sväljer vägverkets svepskäl om en "bilmålvakt" med 120 bilar. Han kanske finns, men om en "målvaktens" alla 120 bilar inte gjorde något annat än körde in och ut genom tullarna varje dag skulle han ändå inte lyckas skrapa ihop mer än 2.5 miljoner i skulder per år.
Jag irriterar mig på ocker-företag som har straffavgifter och påminnelseavgifter som affärsidé. Jag irriterar mig ännu mer när det är ett STATLIGT företag, och som dessutom ljuger om det för media för att få opinion för att kunna pressa folk på straffavgifts-pengar mer effektivt.
Kommentar