Rådjur *hjärta* tulpaner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

Rådjur *hjärta* tulpaner

I höstas specialbeställde jag tulpanlökar av lite ovanligare snitt, som jag tänkte skulle lysa upp mina rabatter.
    Ingen av dem har börjat blomma än, trots att några skulle vara av tidig sort (mars-april) men de är på gång.

Idag när jag var ute och tittade så jag ett två tåigt fotavtryck jag antar har sin fot på ett rådjur. De tycker ju tydligen just knoppen/blomma smakar smaskens. Nu hade ju inget kommit upp, så den fick gå i oförättat ärende, men detta är säkert bara att betrakta som en spaningstur, och rabatten kartlagd.

Är det någon som har ett djurvänligt/naturvänligt/tulpanvänligt osv sätt att hålla dessa vackra djur borta från mina blommor?

Satt upp små patetiska pinnar som jag dragit en fiskelina mellan, och det enda resultatet blri säkert att jag blir skulden till att ett rådjur springer runt på byggden insnräjd i sagda fiskelina.

Vill verkligen ha kvar mina tulpaner, men absolut inte på något sätt som gör rådjuret det minsta illa. Förslag?
  • Fanbyalperna
    • September 2005
    • 752

Här kan du hitta ett recept på en blandning som håller dem borta http://www.icakuriren.se/tradgard_sv...=VIEW&iId=9936
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

Kommentar

• AllaFiskar
      • September 2007
      • 294

Tack, det låter okomplicerat nog! Nu ska jag bara ta reda på vad blodmjöl är

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Rådjurs absoluta favoriter är tulpaner.
        Håller med om att rådjur är en pina i trädgården och dom här doftgrejerna kan funka på de växter som inte är så där jättegoda (ur rådjurens synpunkt).
        Delikatesser som tulpaner däremot krävs det höga stängsel runt.

Annars är väl mördarsniglarna ett ännu värre gissel som är betydligt svårare att hålla borta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

Ursprungligen postat av AllaFiskar
          Tack, det låter okomplicerat nog! Nu ska jag bara ta reda på vad blodmjöl är
          Brukar finas i handelsträdgårdar bland annat men som Kjell skrev vill rådjuren verkligen ha nåt så tar de det iaf.

Kommentar

• ize
            • May 2004
            • 612

Det finns en kletig röra att köpa på diverse trädgrdshandlar som heter "Rå-väck" eller "Rå-odör". Mamma kletade det på blomsterpinnar och bitar av oasis (på blomsterpinnar) och det har faktiskt funkat. Inte 100%-igt men betydligt bättre än diverse blodmjölspreparat vi provat. Blodmjöl kan man också handla på trädgårdsbutiker btw..
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• saltbiff
              • December 2006
              • 607

Har du eller någon i din närhet hund, så kan du ta päls när man borstat hunden å sen lägga pälsen runt blommorna i rabatten... Då kommer det lukta "hund" och rådjuren håller sig förhoppningsvis borta...

5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

Kommentar

• Katharina
                • December 2006
                • 4045

På annat än tidiga tulpaner fungerar det att plantera sockerärtor vid tomtgränsen, gärna där det är lite snårigt. Rådjur älskar sockerärtor så sedan låter de allt annat vara.
                Jag gjorde så när jag hade kolonilott och jag fick ha allt i fred medan det fanns de som satte så högt staket runt sin lott att det såg ut som ett koncentrationsläger.. Vi har Nackareservatet här omkring så det är mycket rådjur...
                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• AllaFiskar
                  • September 2007
                  • 294

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Annars är väl mördarsniglarna ett ännu värre gissel som är betydligt svårare att hålla borta.
                  Dessa har ju tyvärr även utseendet emot sig.

"Har du eller någon i din närhet hund, så kan du ta päls när man borstat hunden å sen lägga pälsen runt blommorna i rabatten... "

Jag antar att katt inte funkar... eller? För vad jag saknar i hundväg tar jag igen här, i allafall vad gäller antal just nu.

"På annat än tidiga tulpaner fungerar det att plantera sockerärtor vid tomtgränsen, gärna där det är lite snårigt. Rådjur älskar sockerärtor så sedan låter de allt annat vara. "

Det där var en rar prevention i min smak: "Låter du bli det där godiset så får du annat godis istället"

Ps: går de att citera flera inlägg samtidgt, eller får man göra så här alt. skriva ett inlägg för varje citat?

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

Ursprungligen postat av AllaFiskar
                    "På annat än tidiga tulpaner fungerar det att plantera sockerärtor vid tomtgränsen, gärna där det är lite snårigt. Rådjur älskar sockerärtor så sedan låter de allt annat vara. "

Det där var en rar prevention i min smak: "Låter du bli det där godiset så får du annat godis istället"
                    Ps: går de att citera flera inlägg samtidgt, eller får man göra så här alt. skriva ett inlägg för varje citat?
                    Du har ju + tecknet bredvid svara med citat.. Tryck på det på alla inlägg du vill svara på...
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Raskens
                      • April 2006
                      • 933

Ursprungligen postat av saltbiff
                      Har du eller någon i din närhet hund, så kan du ta päls när man borstat hunden å sen lägga pälsen runt blommorna i rabatten... Då kommer det lukta "hund" och rådjuren håller sig förhoppningsvis borta...
                      Vi har en hund och inte hjälper det mot råddjur. Dom ställer sig c.a 20 meter ifrån och käkar. Vet mycket väl att han inte kommer åt dom. Sen på natten går dom in i trädgården och äter det dom vill ha.
                      Jag har försökt krydda mina blommor med chili peppar o dyl. Gör man det inte varje dag så funkar det inte.
                      Sockerärter skall jag prova. Det låter väldigt nice tycker jag.
                      Agneta
                      Agneta

Kommentar

• durgnas
                        • June 2007
                        • 232

min far använder blodmjöl och det funkar mycket bra

Kommentar

• Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

Ni villaägare beter er ju som om ni lirade AoE, släpp in sniglar och rådjur i gemenskapen, vårlökarna är ju så billiga på Weibulls..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

Kommentar

• Raskens
                            • April 2006
                            • 933

Ursprungligen postat av Gaffel
                            Ni villaägare beter er ju som om ni lirade AoE, släpp in sniglar och rådjur i gemenskapen, vårlökarna är ju så billiga på Weibulls..
                            Kan man ana en lite bit av avundsjuka här. Eftersom sommaren närmar sig och du sitter inmurad i en lägenhet??
                            Agneta

Kommentar

• Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

Jepp, och när hösten närmar sig så är det mig ni ser knalla omkring runt era tomtgränser och strö ut osläckt kalk så sniglarna inte rymmer..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...