Maskar - känner de smärta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

Maskar - känner de smärta?

Jag matar ju mina salamandrar med maskar. Men salamandrarna är så små, så jag får klippa itu maskarna innan. Vilket dels är rätt äckligt men det känns också väldigt elakt och hemskt när man ser dem sprattla

Känner de smärtan mycket?
  • angrylinkan
    • August 2007
    • 265

annars skulle dom väll inte sprattla
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

Kommentar

• taxidermy
      • January 2007
      • 298

Ursprungligen postat av angrylinkan
      annars skulle dom väll inte sprattla
      Alltså, det är klart att de märker den. Men alla djur har inte lika utvecklad smärta och känner inte på samma sätt.
      De säger ju att fiskar känner smärta, men man är osäker på i vilken grad de är medvetna om den..

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Och så var den ändlösa diskussionen strax igång igen.. Batski!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• JeBoro

Om du hade matat fullvuxna salamandrar med maskar som du inte hade behövt dela på så utsätts väl dom med för smärta när dom blir uppätna och dör i magen på ödlan. Så hur du än gör så utsätts väl masken för smärta i så fall

Kommentar

• taxidermy
            • January 2007
            • 298

Ursprungligen postat av JeBoro
            Om du hade matat fullvuxna salamandrar med maskar som du inte hade behövt dela på så utsätts väl dom med för smärta när dom blir uppätna och dör i magen på ödlan. Så hur du än gör så utsätts väl masken för smärta i så fall
            Jo iofs.. Det känns elakt. Men jag vill att mina salamandrar ska få det bästa fodret liksom.

Kommentar

• erikthur
              • March 2004
              • 9953

Hade inte norrmännen uppe detta till seriös diskussion för några år sedan?
              Sprattlet är åtminstone en avvärjningsreflex - om de känner smärta är mindre klart.
              Jag tror norrmännen fortfarande tillåter mask vid fiske eftersom det inte är bevisat att arter utan centralt nervsystem kan känna smärta. Mask är fortfarande tillåtet vid mete i Sverige - rätta mej om jag har fel...
              Killies is a lifetime passion

Kommentar

• angrylinkan
                • August 2007
                • 265

svaret är väll att hur du än gör om du klipper itu masken eller matar med hela
                så plågas eller inte plågas den lika mycket , maskar dör juh inte av att gå av (inte direkt iaf), om du inte klipper jätte små bitar jätte fort då kortas juh tiden av plåga ner. Om du har dåligt samvete asså
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

Kommentar

• THE_DUDE
                  • February 2004
                  • 764

Ursprungligen postat av Gaffel
                  Och så var den ändlösa diskussionen strax igång igen.. Batski!
                  hihihi!

+-poäng
                  Senast redigerad av THE_DUDE; 06 April 2008, 02:25.
                  http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                  ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

Kommentar

• addo
                    • January 2007
                    • 609

Den här diskussionen brukar också komma upp i sportfiskefiskesammanhang, gällande hurvida fiskar känner smärta eller ej. Jag tycker dock den är totalt irrelevant oavsett om det handlar om fisk, mask eller vad det nu kan vara.

Det man istället borde diskutera är hur djuren påverkas smärtan och om de får några bestående men av den. Smärtan i sig är nämligen inte det som är plågsamt, utan det är hur man uppfattar omständigheterna runt om kring.

Ett exempel: Låt oss säga att du skär dig när du hackar lök, det blir ett ganska djupt snitt i handen och du måste åka till läkaren och sy. Om vi i stället säger att det kommer fram ett gäng grabbar och rånar dig på stan och att du i samband med detta blir knivskuren i handen så du måste åka till läkaren och sy. Smärtan i du upplever i båda fallen är lika stor, men vilken av händelserna är mest traumatisk?

Att få en stor krok i munnen och bli nersliten undervattnet, eller bli hackad i småbitar av en jättekniv skulle tveklöst vara otroligt traumatiska händelser för en människa, men hur fungerar djuren? Har en mask intelligens nog att förstå vad som händer? Att den har ett system för att känna av skador och instinktivt fly från fara känns för mig som självklart, samma sak med fiskar (det skulle inte finnas så många kvar annars).

Så angående om maskar känner smarta så skulle jag svara ja de känner att de blir skadade, angående hur de uppfattar situationen så har jag inte den blekaste :S

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

Daggmask har ingen egentlig hjärna.
                      Vad de har är ett ganglie, dvs. lokalt nervcentra, i vardera av de 9 främre segmenten.
                      Det är väldigt svårt att föreställa sig hur ett djur utan centraliserat nervsystem egentligen "känner", men de är garanterat oförmögna till något egentligt tänkande.

Till skillnad från med ryggradsdjur tror jag det gamla argumentet "de registrerar skada och försöker komma undan, men de känner inte smärta" förmodligen faktiskt stämmer för maskar. Deras nervsystem är mer likt våra "ryggmärgsreflexer" när vi t.ex. bränner oss, än vad vi känner med hjärnan.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

Kan man inte använda Sojakorv då måste alla vara glada och lyckligainte ens lönt att besvara vidare vad man tror efter som det blir en sån debatt om det
                        Mvh.Patrik

Kommentar

Arbetssätt...