Skrota Försäkringskassan, Soc och A-kassan!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

Ursprungligen postat av Gaffel
    Du med inställningen att "ingen är dömd enl mig" så tycker jag att du kan hoppa eller nått för då tycker jag att du är(observera att jag här uttrycker MIN ståndpunkt och övertygelse.)helt körd!
    Vad trevligt. Och jag som tyckte att diskussionen var ganska bra. Är dina argument slut eller varför sänker du nivån.

Fy fan vilket patrask, ska jag tolka det som om du är socionom då eller?
    Nej jag är inte socionom. Däremot känner jag flera och de underbara människor som är mer engagerade i sitt jobb än de flesta andra jag känner. Jag lever också tillsammans med en socionom (ej på soc eller fk dock) som ofta tar med sig jobbet hem på kvällar och helger för att hon vill lägga mer tid på ärenden än vad tiden på jobbet tillåter.

Men varför inte läsa till socionom själv du som verkar ha alla svar och kan döma ett fall med 100% säkerhet efter att ha läst en tidningsartikel.
    Mvh Peter

Kommentar

• Katharina
      • December 2006
      • 4045

Är det någon som har någon kreativ tanke?

Vad tänker ni om "medborgarlönen" eller "levnadsbidraget" som är en stor enhet. Antingen tjänar du tillräckligt bra själv och annars vänder du det dit. Vare sig du är sjuk, arbetslös, pensionär eller vårdar sjukt barn...

Låta BUP ta hand om alla familjeproblem med barn inblandat och andra psykmottagningar ta hand om personliga problem. Alltså även om man inte är psykiskt sjuk så är ju stora konflikter och problem att klassas som "tillfällig psykisk ohälsa".. Lr liknande.. Personalen bör ju kunna sin sak iaf..
      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• A C-son
        • December 2007
        • 537

Ja Katharina, här kommer lite kreativitet!
        Jag har nu följt denna tråd sedan den startades och i likhet med deltagarna så har jag "naturligtvis" en personlig uppfattning angående de ämnen som behandlas. De ämnen som diskuteras ger i allmänhet upphov till starka reaktioner då de mer eller mindre rör oss alla. Rätten att få yttra sin personliga uppfattning på ett uppriktigt sätt är en grundbult i vår demokrati och vårt behov av att få ge utlopp rörande våra känslor ligger djupt rotat i det mänskliga psyket.

Jag har inte för avsikt att delge mina egna åsikter i enskilda sakfrågor här. Jag har heller inget behov av att gå till angrepp mot dem vars åsikter skiljer sig ifrån mina egna.

Jag tycker dock att det är ytterst viktigt att man försöker se bakom de masker vi (alla?) gömmer oss bakom då det faktiskt finns ett antal egenskaper som vi delar med varandra. I debatter och diskussioner på olika forum tycks det på något sätt alltid finnas en slags motsatsspänning mellan olika individers uppfattningar och åsikter. Det är mycket intressant att se då det ironiskt nog visar hur likartat vi fungerar. Oavsett hur olika våra åsikter ter sig så har de sitt ursprung i en gemensam grund, nämligen att det finns en brist just när det gäller det som vi anser oss behöva för att vara lyckliga och framgångsrika t.ex pengar, fritid, arbete, frihet, kärlek, gemenskap och trygghet, ära, beröm, ja i stort sett det mesta...
        Eftersom vi uppenbarligen inte tror att det finns tillräckligt (åt alla) av det vi anser oss behöva för att vara lyckliga så tror vi givetvis att vi måste kämpa om det, att vinna är målsättningen. Problemet (om man väljer att se illusionen som sann) är enligt mig att vi kämpar mot varandra istället för med varandra. DET är upphovet till krig, våld och konflikter. Man måste se till att tillhöra det vinnande laget för att åtnjuta det vi behöver för att vara lyckliga, eller bekänna sig till den "rätta" religionen, eller tillhöra den "rätta" rasen, eller den "rätta" samhällsklassen, eller helt enkelt stå bakom "rätt" åsikter...

Att några är förargade över myndigheters beslut samt att andra försvarar dem beror på att vår uppfattning om vem som tillhör vår familj är oerhört begränsad.
        Jag anser det väldigt noterbart att flera av de som påstår sig ha hög moral samt uttryckt sitt stöd i dennna tråden för att myndigheter skall hålla en hård linje mot sin utsatta befolkning själva är bekanta med personer som de anser vara kriminella.
        Den som sitter på en maktposition och fattar beslut som drabbar andra i negativ bemärkelse kan omöjligen begripa att detta negativa drabbar en enhet som beslutsfattaren själv är en del av. Den som är förargad å andra sidan inser sällan att just denna ilska är det som ökar avståndet till beslutsfattaren. Aggressivitet leder nämligen inte till närhet och öppenhet.

När vår evolution når sin fulländnig (om någonsin) så räknar jag med att beslusfattare som fattar olämpliga beslut omöjliggör sitt eget varande då de ju är just olämpliga.
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

Kommentar

• Katharina
          • December 2006
          • 4045

Tack A C-son

Det var ett jättefint bidrag till diskustionen men du missade kreativiteten om man inte räknar med att du ville avskaffa beslutsfattarna helt och hållet

Nej, jag skojar bara.
          Det är faktiskt en av mina absolut bästa egenskaper, anser jag själv, att jag kan tänka och känna för andra och sätta mig in (till viss del) i andras situation. Jag brinner för alla som har det svårt och för dem som inte är socialt och ekonomiskt starka fast att jag är det själv.

Jag har mycket svårt att förstå att vi måste ha våra skattepengar i dessa olika pengapåsar och sedan tjafsa och förnedra folk när de ska tilldelas ur någon påse och vilken påse ska betala?!

Jag har lika svårt att förstå att Pensionärer har en egen intresseorganisation och att handikappade har en annan. Att föräldrar till ungdomar som skär sig och ungdomar som missbrukar har olika stödorganisationer.

VARFÖR??? Vilka stora organisationer med vilken enorm genomslagskraft om de kunde se förbi de egna leden och se alla andra som också har det svårt!!

Hmm.. Där brann jag av lite fyrverkerier...
          Senast redigerad av Katharina; 13 March 2008, 11:53.
          Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Långås
            • December 2005
            • 1368

Ursprungligen postat av Katharina
            Är det någon som har någon kreativ tanke?
            Ja, du har så rätt. Ursäkta om jag tjafsat sönder tråden lite. Kunde inte låta bli att reagera bara

Vad tänker ni om "medborgarlönen" eller "levnadsbidraget" som är en stor enhet. Antingen tjänar du tillräckligt bra själv och annars vänder du det dit. Vare sig du är sjuk, arbetslös, pensionär eller vårdar sjukt barn...
            Grundtanken tycker jag är bra. Dock ser jag ett behov av kontroll. Utan att veta så tror jag inte att systemet skulle fungera utan kontroll. Jag har inga belägg för detta så det är bara en känsla. Men givetvis skall inte kontrollen vara det som får oss att jobba och kämpa för att vårt samhälle fungera. Detta måste komma inifrån oss alla.

Och om kontroll krävs så tror jag ändå att man behöver ha avdelningar även inom detta system eftersom det är för komplext för en person att hantera bedömningar inom alla dessa områden. Det skulle ju snarare sänka kompetensen inom varje område eftersom alla måste vara generalister.

Och om man börjar dela upp i avdelningar så närmar man väl sig dagens system med dess brister.

Låta BUP ta hand om alla familjeproblem med barn inblandat och andra psykmottagningar ta hand om personliga problem. Alltså även om man inte är psykiskt sjuk så är ju stora konflikter och problem att klassas som "tillfällig psykisk ohälsa".. Lr liknande.. Personalen bör ju kunna sin sak iaf..
            Låter som en bra idé, bara man inte blir helt överbelastade av detta och måste ta in dom okompetenta ifrån soc
            Ursprungligen postat av A C-son
            Ja Katharina, här kommer lite kreativitet!
            Intressanta synpunkter, kan vara bra med ett steg tillbaks och överblicka läget ibland
            Mvh Peter

Kommentar

• A C-son
              • December 2007
              • 537

Det var ett jättefint bidrag till diskustionen men du missade kreativiteten om man inte räknar med att du ville avskaffa beslutsfattarna helt och hållet

Nej, jag skojar bara.
              Det är faktiskt en av mina absolut bästa egenskaper, anser jag själv, att jag kan tänka och känna för andra och sätta mig in (till viss del) i andras situation. Jag brinner för alla som har det svårt och för dem som inte är socialt och ekonomiskt starka fast att jag är det själv.

Jag har mycket svårt att förstå att vi måste ha våra skattepengar i dessa olika pengapåsar och sedan tjafsa och förnedra folk när de ska tilldelas ur någon påse och vilken påse ska betala?!

Jag har lika svårt att förstå att Pensionärer har en egen intresseorganisation och att handikappade har en annan. Att föräldrar till ungdomar som skär sig och ungdomar som missbrukar har olika stödorganisationer.

VARFÖR??? Vilka stora organisationer med vilken enorm genomslagskraft om de kunde se förbi de egna leden och se alla andra som också har det svårt!!

Hmm.. Där brann jag av lite fyrverkerier...
              Det krävs faktiskt ett väldigt kreativt tänkande om man skall deltaga i en diskussion utan att ngn skall behöva känna sig trampad på tårna,
              allt för många trådar slutar med att folk blir sårade och skall behöva be varandra om ursäkt för de åsikter de trodde att de kunde stå för...

Kommentar

• Katharina
                • December 2006
                • 4045

Ursprungligen postat av Långås
                Ja, du har så rätt. Ursäkta om jag tjafsat sönder tråden lite. Kunde inte låta bli att reagera bara

Grundtanken tycker jag är bra. Dock ser jag ett behov av kontroll. Utan att veta så tror jag inte att systemet skulle fungera utan kontroll. Jag har inga belägg för detta så det är bara en känsla. Men givetvis skall inte kontrollen vara det som får oss att jobba och kämpa för att vårt samhälle fungera. Detta måste komma inifrån oss alla.
                Låter som en bra idé, bara man inte blir helt överbelastade av detta och måste ta in dom okompetenta ifrån soc
                Ha ha.. Ingen fara.. Jag är expert på att spåra ur...

Som det ser ut idag så är det klart att vi behöver en kontroll. Om framtiden ser ut som A C-son målar upp så behövs det inte.
                Vi har förlorat stoltheten över att klara sig själv idag. Folk känner sig lurade av staten och makthavarna och försöker därför lura till sig själva så fort det går. Alla sniker rovdjursaktigt åt sig själva.
                Kontrollen i "mitt" system vore ju endast att personen i fråga är svensk medborgare och inte jobbar mer än de säger, ganska enkelt.
                Idag jagar Försäkringskassan folk som annars skulle ha behövt pengar från Socialtjänsten. Vansinnigt förbrukande av personal och skattepengar!!!

Det vore ju underbart med en storsatsning med hela Socialtjänstens pengar på utbildning av mer personal till psykena.. Tänk på hur stor del den övriga vården har och hur liten psyk har i förhållande.
                Det gör ju ingenting om det är gammal Soc personal, bara de får bra utbildning, bra arbetsförhållande, en kreativ livssyn, förnyelsetänk och möjlighet att påverka på jobbet.

Det krävs faktiskt ett väldigt kreativt tänkande om man skall deltaga i en diskussion utan att ngn skall behöva känna sig trampad på tårna,
                allt för många trådar slutar med att folk blir sårade och skall behöva be varandra om ursäkt för de åsikter de trodde att de kunde stå för...
                Ja, det gäller att tassa på tå... Men det här gällde inte individnivå utan generellt!!! Sen är det klart att alla får ju skriva vad de vill..
                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Långås
                  • December 2005
                  • 1368

Kontrollen i "mitt" system vore ju endast att personen i fråga är svensk medborgare och inte jobbar mer än de säger, ganska enkelt.
                  Jag gillar idén. Då kan jag som egen företagare till exempel bara jobbat vinterhalvåret och sola och bada sommarhalvåret. Eller vara akvarist på heltid när det intresset är på topp. Eller bara vara konsult i högkonjunktur och slippa dom jobbiga perioderna som man har det svårt att göra vinst.

För din regel säger ju ingenting om att man bara får bidrag när man behöver det. Jag tror tyvärr att detta är en utopi i dagens samhälle där "sköt dig själv och skit i andra regerar".
                  Mvh Peter

Kommentar

• A C-son
                    • December 2007
                    • 537

Som det ser ut idag så är det klart att vi behöver en kontroll. Om framtiden ser ut som A C-son målar upp så behövs det inte.
                    Anser du dig själv vara inbegripen i den gruppen som skall kontrolleras?
                    Jag avsåg bara att vi iaf kan hoppas att de myndigheter som säger sig försvara våra intressen och rättigheter ochså är lämpade att göra det.
                    Kontroll behöver ju inte med nödvändighet vara synonymt med begrepp som cynism och nitiskhet.

Kommentar

• Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

Jag gillar idén. Då kan jag som egen företagare till exempel bara jobbat vinterhalvåret och sola och bada sommarhalvåret. Eller vara akvarist på heltid när det intresset är på topp. Eller bara vara konsult i högkonjunktur och slippa dom jobbiga perioderna som man har det svårt att göra vinst.

För din regel säger ju ingenting om att man bara får bidrag när man behöver det. Jag tror tyvärr att detta är en utopi i dagens samhälle där "sköt dig själv och skit i andra regerar".
                      Nej, vi måste ju ha som mål att alla ska vara självförsörjande och givetvis ifrågasätta om någon är arbetslös en längre tid.
                      Troligtvis skulle vi få en massa pengar över när vi drar in alla utredningar också så då kan vi lägga pengarna på "praktikplatser" och kurser.. På det viset blir det ju svårare att jobba svart också.. Man kan ju inte dela sig i två delar.

Rehabilitering är ju också något som ska sättas in fortare men det skulle nog vara bättre att Arbetsförmedlingen hade hand om det, tillsammans med andra aktiviteter för arbetslösa.

Gå nu inte bara efter och kritisera. Kom nu med något själv också!!!
                      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

Anser du dig själv vara inbegripen i den gruppen som skall kontrolleras?
                        Jag avsåg bara att vi iaf kan hoppas att de myndigheter som säger sig försvara våra intressen och rättigheter ochså är lämpade att göra det.
                        Kontroll behöver ju inte med nödvändighet vara synonymt med begrepp som cynism och nitiskhet.
                        Nej, och kontroll behöver inte vara synonomt med förföljelse och total misstro. I det närmaste förvänta sig att alla är skurkar. I mitt fall så har jag lämnat in kontrolluppgifter som visar att jag har jobbat heltid under hela 2007, när jag sedan säger att jag förväntar mig att ha heltidsjobb under hela år 2008 så säger hon ändå att de ska ringa en femtioelfte gång och kolla det med arbetsgivarna. DÅ GÄLLER DESSUTOM VAB FRÅN ÅR 2007 DÄR JAG BEVISLIGEN HAR JOBBAT HELTID I PRINCIP.
                        ÄNDÅ VILL DE SÄTTA MIG PÅ HALVTID MED HÄNVISNING TILL ATT JAG HAR SLUTAT PÅ ETT AV JOBBEN JAG HAR HAFT. MEN OM JAG INTE JOBBAT DÄR SÅ HADE JAG JU JOBBAT HOS DE 2 ANDRA!!! REN HETSJAKT!!! Ska man inte få byta jobb??? Bortkastade skattepengar i hetsjakt i fall där det inte finns någon orsak att misstänka fusk!!! Jag har jobbat i hela mitt liv förrutom när jag har fått barn..
                        Så inte sjutton försvarar de mina rättigheter inte, de har ju tagit dem och kränker mig!!!

Hmm... Åhh.. jag blir så arg!!! Det är bara för att jag skällde ut tanten...
                        Senast redigerad av Katharina; 13 March 2008, 13:19.
                        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• A C-son
                          • December 2007
                          • 537

[quote=Katharina;1110047
                          [/quote]

Medborgarlön finns redan i en del länder.
                          Med en medborgarlön är det enkelt att dra slutsatsen att drivkrafterna som driver samhällsutvecklingen framåt ochså planar ut. Detta innebär att man blir nödgad att låta andra göra "the dirty work" för ingen som inte behöver arbeta för sin egen överlevnad kommer frivilligt att utföra oattraktiva arbetsuppgifter. Tanken med en medborgarlön låter såklart mycket angenäm och förförisk men den är samtidigt aningen utopisk om vi vill behålla en hög levnadsstandard med hedern i behåll.

Kommentar

• Piscator
                            • August 2006
                            • 735

Ursprungligen postat av Sockan2005
                            Ska man skratta eller gråta? Men roligt att läsa. Borde det inte stått namn på sjukintyget och "försäkringsläkaren" borde då ha sett sitt eget namn.
                            Förutom det som artikeln handlar om som kommenteras i ovanstående citat så orsakas mycket av det strul som vi drabbas av hos F-kassan just av läkarna. De har, enligt den förstahandsinformation jag har, ibland svårt att skriva en diagnos som är sjukpenningberättingande. Man får inte sjukpenning när farbror doktorn skrivit "patienten är trött och ledsen" exempelvis. Vi skyller då på kassan istället för att rikta ilskan på dr Piller...

Nu har dom svinen gjort det igen, familjehems placering av ett nyfött barn efter att föräldrarna begärt hjälp hos socialen då mamman lider av epilepsi och pappan behöver gå till svenska för invandrare ett par timmar per dag.. Fy fan!

http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/n...rtikel=1947037
                            Vi vet inget om detta, bara vad som står i artikeln och socialen kan inte försvara sig pga integritetsskäl.

Ursprungligen postat av patriksg
                            Jag tycker att det är BRA att det blir lite hårdare tag mot dom som har bidrag. Framför allt som såg går på A-kassa! Akassa ska enligt mig vara en tillfällig lösning. Även om du har en hög utbildning och har varit tex advokat så ska man ta det första jobb som kommer upp!

Synd att dessa nya hårdare tag även drabbar dom som har det svårt och inte kan jobba!! Har man förlorat ett barn så ska man inte få frågan om varför man inte jobbar!!!
                            Ena gången ska man ta vilket jobb som helst och andra gången slippa. Hur ska du ha det? Det kanske är jättebra att jobba för att bryta depressionen för vissa människor och din ex.advokat kanske har 4 småbarn i Finspång och tvingas ta jobb i Haparanda? Vore fint om vi kunde bedömmas som individer istället, tycker jag.

Nu nosade du på pudelns kärna fast din näsa var väl i vägen för att du skulle kunna se det själv..

Skulle du tex acceptera att få ditt barn omhändertaget för att du röker?

Alla vet ju att rökning är skadligt och för barnets bästa vore det nog lika bra att det fick bo hos ansvarsfulla människor, du bedyrar att du genast ska sluta röka för att tillmötesgå deras krav varpå du blir informerad om att det absolut inte kommer på tal då alla vet att folk som slutar röka blir lättirriterade och att du då skulle kunna skada ditt barn.

Har detta föräldrapar tidigare missköt sig? Nej!

Finns det någon grund för socialens agerande? Nej!
                            Vi har som sagt ingen aning om på vilka grunder soc tog sitt beslut. Att jämföra med rökning verkar inte relevant, för ingen har väl någonsin blivit av med sina barn pga det?

Du har säkert rätt Långås, tyvärr..

Rehabilitering är ju också något som ska sättas in fortare men det skulle nog vara bättre att Arbetsförmedlingen hade hand om det, tillsammans med andra aktiviteter för arbetslösa.

Gå nu inte bara efter och kritisera. Kom nu med något själv också!!!
                            Jag tror också på snabb rehablitering. När man vant sig med att vara "ledig" är det mycket svårare att komma ut på arbetsmarknaden igen. Man ska inte tillåta fusk (massor av pengar slösas bort istället för att tillåta samkörning av register), men det vore faktiskt mycket mer lönsamt för statskassan att rehablitera människor till jobb än att jaga fuskare.
                            Hälsningar, Tomas!
                            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

Kommentar

• A C-son
                              • December 2007
                              • 537

Nej, och kontroll behöver inte vara synonomt med förföljelse och total misstro. I det närmaste förvänta sig att alla är skurkar. I mitt fall så har jag lämnat in kontrolluppgifter som visar att jag har jobbat heltid under hela 2007, när jag sedan säger att jag förväntar mig att ha heltidsjobb under hela år 2008 så säger hon ändå att de ska ringa en femtioelfte gång och kolla det med arbetsgivarna. DÅ GÄLLER DESSUTOM VAB FRÅN ÅR 2007 DÄR JAG BEVISLIGEN HAR JOBBAT HELTID I PRINCIP.
                              ÄNDÅ VILL DE SÄTTA MIG PÅ HALVTID MED HÄNVISNING TILL ATT JAG HAR SLUTAT PÅ ETT AV JOBBEN JAG HAR HAFT. MEN OM JAG INTE JOBBAT DÄR SÅ HADE JAG JU JOBBAT HOS DE 2 ANDRA!!! REN HETSJAKT!!! Ska man inte få byta jobb??? Bortkastade skattepengar i hetsjakt i fall där det inte finns någon orsak att misstänka fusk!!! Jag har jobbat i hela mitt liv förrutom när jag har fått barn..
                              Så inte sjutton försvarar de mina rättigheter inte, de har ju tagit dem och kränker mig!!!

Hmm... Åhh.. jag blir så arg!!! Det är bara för att jag skällde ut tanten...
                              På en personlig nivå förstår jag din ilska mycket väl och den är säkerligen ochså berättigad. Detta att många ofta beskriver problem med myndigheter just när de behövs som mest vid t.ex sjukdom, barnafödande osv är naturligtvis anstötligt då majoriteten knappast frivilligt vill ligga samhället till last. Extra fult anses det vara att ligga samhället till last när man blir gammal. Det anses paradoxalt nog vara heroiskt att t.ex en 103-åring (som naturligtvis arbetat hela sitt liv) som inte ens kan gå "gör rätt för sig" genom att artigt tacka nej till hjälp i det längsta...Är det verkligen så här vi bestämde att vi ville ha det?

Jag vill ännu en gång poängtera att vi alla är delar av samma enhet.

Kommentar

• Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

Ursprungligen postat av Piscator
                                Jag tror också på snabb rehablitering. När man vant sig med att vara "ledig" är det mycket svårare att komma ut på arbetsmarknaden igen. Man ska inte tillåta fusk (massor av pengar slösas bort istället för att tillåta samkörning av register), men det vore faktiskt mycket mer lönsamt för statskassan att rehablitera människor till jobb än att jaga fuskare.
                                Det är ju inte bara att man "vant" sig. Det knäcker ju självförtoendet om man hamnar utanför i samhället. För varje dag som går sjunker personen djupare i övertygelsen att de inte duger och för varje dag blir det svårare att ta sig tillbaka..
                                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...