Tycker alla flickor om rosa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

Ursprungligen postat av Katharina
    Ja, men min son hittade en rosa nallephu lackväska på H&M förra året och hans pappa började leta efter en blå och försökte plocka av honom den rosa... "Det är klart grabben ska ha en rosa väska" tyckte jag och till sin fars förtvivlan viftar sonen med den rosa lackväskan än idag...
    Sonens pappa har numera accepterat sonens kärlek för rosa.. Pappan i fråga är inte speciellt "könsinriktad", men vissa saker tog ändå lite tid att smälta.
    Nu har vi ju fått en pojke av var sort. En riktig grabb och en mjukiskille. Toppen för mig, för då får jag ju en bit av varje!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

Kommentar

• Inka
      • July 2005
      • 1233

Ursprungligen postat av lili76
      Lika svårt som det är att hitta lite roligare tjejkläder, lika svårt är det att hitta rosa kläder till pojkar.
      Trist det... har inte testat köpa pojkkläder ännu bara. Men man hoppas ju på att få egna kids nångång och då får man väl se lite bättre hur utbudet är!
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• _Lena_
        • June 2006
        • 1273

Både jag och min man hoppas att vårt yngel inte kommer att gilla rosa för vi gillar inte rosa

Undrar om släkten kommer lyda om man säger till dem att man inte vill ha rosa kläder även om man får en dotter?

Kommentar

• Morellen
          • November 2003
          • 4349

Ursprungligen postat av _Lena_

Undrar om släkten kommer lyda om man säger till dem att man inte vill ha rosa kläder även om man får en dotter?
          troligen inte...
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Min syster ska hur som helst få barn om några månader, och jag hoppas att hon och hennes man inte trillar i de där fällorna Utan att barnet får välja själv, och inte prompt blir som samhället och dess könsroller tycker.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

Både jag och min man hoppas att vårt yngel inte kommer att gilla rosa för vi gillar inte rosa

Men det är ju lika mycket att styra, tycker jag! Om meningen är att de ska få ha vad de vill så ska de ju inte heller påverkas att tycka att rosa och turkos är fult för att vi tycker det...

Sen vad gäller könsroller osv så ska man ju inte tvinga grabben att leka med dockor om han vill leka med skjutande robotar och tvärt om.. Jag har som sagt uppmuntrat min son att sköta om dockan osv.. Men redan när han var liten så stirrade han storögt på alla maskiner, till skillnad från sina storesystrar som glodde efter alla djur..
              Senast redigerad av Katharina; 24 January 2008, 19:16.
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Ramnissan
                • October 2007
                • 514

Jag gillar inte heller rosa men min dotter bara älskar rosa och lila. Det kvittar om jag köper något fint i en annan färg så hamnar det längs ner i byrån eller under sängen..*S*..

Det gick bra så länge hon var lite mindre och inte hade sån koll på allt, då använde hon sina bröders kläder utan problem. Nu är det lite värre med det och det ska vara prinsessigt hit och rosa dit..

Men efter tre söner så är hon en frisk fläkt av flickighet, HELT utan min förtjänst dock.

Däremot så är hon en hejare på att bygga med lego, klättra i träd och härja runt. Då är hon ingen prinsessa inte..*S*..

Kommentar

• _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

Men det är ju lika mycket att styra, tycker jag! Om meningen är att de ska få ha vad de vill så ska de ju inte heller påverkas att tycka att rosa och turkos är fult för att vi tycker det...

Sen vad gäller könsroller osv så ska man ju inte tvinga grabben att leka med dockor om han vill leka med skjutande robotar och tvärt om.. Jag har som sagt uppmuntrat min son att sköta om dockan osv.. Men redan när han var liten så stirrade han storögt på alla maskiner, till skillnad från sina storesystrar som glodde efter alla djur..

När barnen blir stora nog att ha egna åsikter får de såklart vara med och välja men medan de är spädbarn så känns det viktigare att vi gillar färgerna.

Jag är förtjust i rött en färg jag aldrig hade som barn.

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

När barnen blir stora nog att ha egna åsikter får de såklart vara med och välja men medan de är spädbarn så känns det viktigare att vi gillar färgerna.
                    Jag är förtjust i rött en färg jag aldrig hade som barn.
                    Ja, man får passa på medan de är små... Men håll med om att det kan bli antistyrning så att det blir styrning...
                    Senast redigerad av Katharina; 24 January 2008, 20:18.
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

Ja, man får passa på medan de är små... Men håll med om att det kan bli antistyrning så att det blir styrning...
                      Så länge man prioriterar något framför något annat så är det klart det blir styrning...

Kommentar

• qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

Ursprungligen postat av harbard
                        Radikala feminister ogillar att man skaffar rosa kläder och annat till flickor och blå dito till pojkar.De tycker också att man inte enbart skall köpa mjuka,gulliga leksaker till flickor utan att man även skall ge hårda,mekaniska saker som annars brukar kallas "pojkleksaker".Här har man i alla fall lyckats till hälften: http://www.riflegear.com/blogimages/ShootingKitty1.jpg
                        (Hela webbsidan: http://blog.riflegear.com/archive/20...-cute-and.aspx )
                        Är vi tillbaka till den gamla frågan:"arv eller miljö"?
                        <<<(^:>*
                        Den var rolig! Men jag hade nog kräkts om jag fått se ngn av förbanden komma med AK5:or med Kitty på
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• qenzo
                          • February 2005
                          • 1747

Min son är en typisk kille tror jag, älskar monster, pistoler, leker krigslekar osv.
                          Jag hoppades på att få en liten "sess" då dotra föddes, och visst har hon fått blingbling av moster, men när jag frågade vad hon ville ha i julklapp och födelsedagspresent sa hon "en stooooor traktor" :S
                          Hennes första stövlar likaså, hon fick välja mellan 2 par, ett par med djuprosa grundfärg och söta djur på, eller ett par svarta med traktorer på... Traktorer det blev.

Jag tycker inte man ska köpa sånt som ungarna inte vill ha. Vet man med sig att björnar är en favorit, varför då inte köpa det?
                          Hellre en lycklig unge än en som inte är nöjd med gåvorna.
                          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• 0422
                            • August 2007
                            • 644

Nu har jag själv inte egna barn, men kan väl komma med nåt litet inlägg om min egen barndom. Är född 90 (tjej), vilket jag antar är något senare än resten i den här tråden. Jag har alltid varit en pojk-flicka, eftersom jag blivit uppfostrad till att ta för mig, att leka med lego och bilar, att ha en attityd. Under högstadiet fick jag dock en del problem med några killar i klassen, eftersom de inte tyckte om att det fanns en tjej där som hade en attityd, som sa vad hon tyckte, som talade om för killarna att de hade fel. Men synd om dem nu, de går 4-årig linje på gymnasiet, jag går (fick jag reda på idag) på Skånes bästa gymnasieskola, 10e bäst i Sverige. Vem var det som lyckades? Killarna som inte gillade tjejen med attityden, eller tjejen med attityden?

Det var väl egentligen inte det jag skulle komma till, men ändå. Räknade för ett tag ut sedan att jag under min livstid haft 4 st rosa plagg, varav alla varit ärvda från killar. Ganska duktigt av mina föräldrar tycker jag För att kompensera det här har jag dock köpt en rosa dator, men det är mest för att ingen förväntar sig det av mig, eftersom jag är konstant svartklädd.

När jag väl får ungar kommer jag väl klä dem i funktionabla kläder som man kan vara ute och leka i, inga prinsessklänningar här inte. Visst, förr eller senare börjar de på dagis och då är det klart att de kommer se vad de andra barnen har på sig, och påverkas av det, men ja, jag lär alltid ha vissa principer om vilka kläder som är lämpliga och inte.

Eh, blev eventuellt något rörigt, men förhoppningsvis gick budskapet fram
                            - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

Kommentar

• Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

Jag var också pojkflicka när jag växte upp... sen när jag var fjortis så var jag störst, bäst och vackrast. Jag bevärdigade inte omgivningen med en blick ens. Verkligen skitball. Jag umgicks med andra kaxiga fjortisar i Stockholm och la inte ner speciellt mycket tid på skolan, däremot hade jag de hippaste kläderna och bling bling. Mycket killkompisar som öppnade dörrarna och tände ciggen.

Jag tror att både din beskrivning av din uppväxt 0422 och min beskrivning av min är precis lika styrda som att stoppa tjejer i snälla, tysta fack. Jag tror att du och jag var precis lika hämmade i våra "fack".

Den ultimata fria tjejen är ovanlig, tycker jag. Den som bara är och tar för sig utan hämningar, attityd, prestige eller antiprestige osv.
                              Framför allt är den unga tjejen som verkligen har roligt ovanliga, som bara har kul utan att bry sig vilka andra som är i närheten eller hur hon ser ut när andra ser på. Som klär sig som hon tycker är fint eller skönt just den dagen, utan att bry sig om ifall det är hippt eller har någon viss färg.

Det är nog detsamma för killar men på andra sätt..
                              Senast redigerad av Katharina; 25 January 2008, 17:18.
                              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...