Fantasy och SF-älskarnas tråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

Ursprungligen postat av Mamma Mia
    Vilken av Vance ska man börja med, tycker du? Sitter just på bibbans hemsida och beställer böcker på löpande band Farmer har satt outplånliga spår, jag läste allt han skrev som "yngel"
    Jag kommer ha en HÄRLIG jul
    Jag gillade hans Lyonesse serie. Dessutom finns det en samling av korta historier , The dying earth, som är kanon. Jag har läst en del blandad SF av honom som också är bra.

En författare som jag glömde innan är ju Ray Bradbury. Sjysst lite udda SF.

Kommentar

• ize
      • May 2004
      • 612

Ursprungligen postat av Katharina
      Silverdolken är underbart nytänkande fantasy med ett helt nytt koncept.. Kanske lite mer för oss kvinnliga läsare... Om det blir svårt att hålla ordning på alla inkarnationer så finns de uppskrivna i början av boken..
      Den är underbar den serien *nickar ivrigt*

Drakens Återkomst är mer invecklad än Sagan om Ringen... Riktigt komplex fantasy som ändå klarar av att hålla historien flytande och inte fastna på för mycket omskrivningar som många författare gör... Behöver läsas i följd (22 böcker) för att hålla ordning på allt och alla... Också nydanande...
      Eller så köper man den å engelska .. bara 11 böcker och man undbviker en del av de taffligare översättningsmissarna. Man ska dock undvika att blanda språken, det bäddar för totalförvirring i o m den svenska uppdelningen. Been there, done that Finns också som talbok förresten!
      Senast redigerad av ize; 06 December 2007, 09:47.
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• ize
        • May 2004
        • 612

Ett annat SF tips är Peter Nilssons böcker om Projekt Nyaga (Nyaga och Rymdväktaren) Lite flummig, ganska skum ibland men en fascinerande inblick i en matematikers fascination för tal.. och lite annat. Läsvärd anyway
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• balja
          • January 2007
          • 95

Det är ingen här som nämt Robert Jordan.....
          En riktigt bra fantasy serie på minst 20 böcker.

Ungefär samma genre som sagan om ringen böckerna.

Ett måste för fantasy älskare!!!

/janne

Kommentar

• ize
            • May 2004
            • 612

Drakens Återkomst är mer invecklad än Sagan om Ringen... Riktigt komplex fantasy som ändå klarar av att hålla historien flytande och inte fastna på för mycket omskrivningar som många författare gör... Behöver läsas i följd (22 böcker) för att hålla ordning på allt och alla... Också nydanande...
            Läs tråden en gång till.. Robert Jordan har skrivit Drakens återkomst .. Fast den är ju så bra att den tål att tipsas om många gånger

Amor vincit omnia

Kommentar

• HazelCR

Om Isac Asimov nämns, så bör även Arthur C. Clarke nämnas. Stora fysiker med gedigna kunskaper som de nyttjat i sina SF-böcker.

Adams, Tolkien och Hobb är tre andra favoriter.

En svensk värd att nämnas som skriver mer ungdomsfantasy är Niklas Krog, tidigare duktig basketspelare, numera inom datorvärlden?
              Senast redigerad av Gäst; 06 December 2007, 10:46.

Kommentar

• balja
                • January 2007
                • 95

Sorry...
                missade det...

Kommentar

• Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

Clifford D Simak glömde jag bort. Helt underbar författare!
                  Anne McCaffrey - jättelåååååååååång serie om drakryttare, bl a

Den här tråden blir ju bara bättre o bättre
                  Always look at the bright side of life

Kommentar

• Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

När jag vill känna mig riktigt dystopisk plockar jag fram en Philip K Dick.
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

Kommentar

• Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

Robert Heinlein får vi inte glömma heller!
                      Always look at the bright side of life

Kommentar

• haggan
                        • October 2004
                        • 246

Jag har läst en del av de böcker ni nämnt, plus serierna av Eddings, Terry Goodkind och Margaret Weis & Tracy Hickman. Det finns fler bra böcker men just nu kommer jag inte på vad dom heter.
                        Fortfarande en dum nybörjare
                        http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

Kommentar

• peter_m_jonsson
                          • April 2006
                          • 451

Ursprungligen postat av Daniel Blom
                          När jag vill känna mig riktigt dystopisk plockar jag fram en Philip K Dick.
                          En riktig höjdare. Min favorit är "Mannen i det höga tornet"
                          Det finns nog ingen författare som har så lockande titlar på sina böcker som PKD.

Kommentar

• Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                            Det finns nog ingen författare som har så lockande titlar på sina böcker som PKD.
                            Nä, en bok som "Do Androids Dream of Electric Sheep?" måste man ju bara läsa (titlarna låter bättre på engelska).
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Ursprungligen postat av Mamma Mia
                              Läst fortsättningen "Burna av en annan vind" och "Berättelser från Övärlden"? Och självklart de tre före Tehanu?
                              Jag har läst och gillat de tre första, särskilt Gravkamrarna i Atuan, ja, men tycker hon utvecklas och blir bättre för varje bok. Jag tror jag har läst Berättelser från övärlden, men den satte inga större spår. Burna av en annan vind har jag inte läst.
                              Tehanu gillade jag just för att den inte var så "sagolik" utan ganska vuxen i sättet, och jag misstänker att det är precis därför många fantasy-älskare inte gillar den.

Vad gäller Vance rekommenderar jag att du läser Den Döende Jorden (The Dying Earth). Det är en samling korta historier som låter hans drömlika stil komma till sin rätta.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Tintaglia
                                • January 2006
                                • 146

Ursprungligen postat av Jens A.
                                Neil Gaiman är också kung! "American Gods" är en höjdare!
                                Jajamen - den har jag läst och har nu börjat på med Neverwhere och den verkar lovande! Jag ser fram mot hans övriga böcker, han verkar ju vara rätt produktiv - jag har på kuppen blivit rätt flitig kund på AdLibris...

Kommentar

Arbetssätt...