Fantasy och SF-älskarnas tråd
Kollaps
X
-
-
Drakens Återkomst är mer invecklad än Sagan om Ringen... Riktigt komplex fantasy som ändå klarar av att hålla historien flytande och inte fastna på för mycket omskrivningar som många författare gör... Behöver läsas i följd (22 böcker) för att hålla ordning på allt och alla...Också nydanande...
Finns också som talbok förresten!
Senast redigerad av ize; 06 December 2007, 09:47.Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.
Amor vincit omniaKommentar
-
Ett annat SF tips är Peter Nilssons böcker om Projekt Nyaga (Nyaga och Rymdväktaren) Lite flummig, ganska skum ibland men en fascinerande inblick i en matematikers fascination för tal.. och lite annat. Läsvärd anywayTrygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.
-
Drakens Återkomst är mer invecklad än Sagan om Ringen... Riktigt komplex fantasy som ändå klarar av att hålla historien flytande och inte fastna på för mycket omskrivningar som många författare gör... Behöver läsas i följd (22 böcker) för att hålla ordning på allt och alla...Också nydanande...
Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.
-
HazelCR
Om Isac Asimov nämns, så bör även Arthur C. Clarke nämnas. Stora fysiker med gedigna kunskaper som de nyttjat i sina SF-böcker.
Adams, Tolkien och Hobb är tre andra favoriter.
En svensk värd att nämnas som skriver mer ungdomsfantasy är Niklas Krog, tidigare duktig basketspelare, numera inom datorvärlden?Senast redigerad av Gäst; 06 December 2007, 10:46.Kommentar
-
När jag vill känna mig riktigt dystopisk plockar jag fram en Philip K Dick.Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
och framgången är given. Samuel Clemens
Mina bilderKommentar
-
Jag har läst en del av de böcker ni nämnt, plus serierna av Eddings, Terry Goodkind och Margaret Weis & Tracy Hickman. Det finns fler bra böcker men just nu kommer jag inte på vad dom heter.Fortfarande en dum nybörjare
http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpgKommentar
-
När jag vill känna mig riktigt dystopisk plockar jag fram en Philip K Dick.
Det finns nog ingen författare som har så lockande titlar på sina böcker som PKD.Kommentar
-
Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
och framgången är given. Samuel Clemens
Mina bilderKommentar
-
Tehanu gillade jag just för att den inte var så "sagolik" utan ganska vuxen i sättet, och jag misstänker att det är precis därför många fantasy-älskare inte gillar den.
Vad gäller Vance rekommenderar jag att du läser Den Döende Jorden (The Dying Earth). Det är en samling korta historier som låter hans drömlika stil komma till sin rätta.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Jajamen - den har jag läst och har nu börjat på med Neverwhere och den verkar lovande! Jag ser fram mot hans övriga böcker, han verkar ju vara rätt produktiv - jag har på kuppen blivit rätt flitig kund på AdLibris...Kommentar
Kommentar