Hur skriva bra CV??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

Hur skriva bra CV??

Hej.
    har tagit kontakt med ett företag som söker arbetskraft. han var positiv men ville att jag skulle skriva en ansökan och skicka.

nu är det så att jag inte har så mycket erfarenhet av att skriva sånt..

'är det någon här som är duktig på det och vill komma med lite tips så vore jag väldigt tacksam.

mvh Andreas
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • Maria - Sjöjungfru
    • January 2004
    • 4236

Här kanske du kan hitta lite tips. Lycka till!!

Edit:
    CV är ju översikt över utbildningar och tidigare arbeten (kan vara samma till alla jobb man söker)
    Sedan skriver man en ansökan som är anpassad till det arbete du söker.
    Ett konkret tips är att läs ev. annons noga och anpassa din text i brevet efter den annons som är skriven, använd gärna samma ord och uttryck.
    Senast redigerad av Maria - Sjöjungfru; 20 September 2007, 15:21.
    Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• andreassofus
      • November 2005
      • 5643

tack så mycket för tipsen.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

Kommentar

• Guest

Ett CV är för mig bara två tabeller. Där allt skall vara lättöverskådligt.
        En med alla utbildningar man gått, en med alla arbeten man haft.
        På alla står det hur länge utb, varade samt när man gick den o var.
        Likadant med jobb. En extra spalt kan vara bra att ha under jobb, där man kan skriva upp sina referenser med.
        Detta CV kan man sen skicka med till alla jobb man söker.
        För även om arbetet har en annan inriktning så ser det ändå bättre ut att de ser att man har gjort nåt under tiden. Tomluckor eller sk, sabbatsår är det värsta...
        Sen skriver man ett personligt brev utöver sitt CV.
        Råden Maria - Sjöjungfru lämnar är ungefär hur mitt personliga brev brukar se ut..
        Vill de ha en ansvarsfull människa till sin tjänst så bara omfomulerar man det med typ: Som person är jag väldigt nogrann och ordningsam....
        Gör en layout o posta här så kan vi kanske redigera den till dig?

Kommentar

• Klinten
          • July 2007
          • 1313

Ursprungligen postat av andreassofus
          Hej.
          har tagit kontakt med ett företag som söker arbetskraft. han var positiv men ville att jag skulle skriva en ansökan och skicka.

nu är det så att jag inte har så mycket erfarenhet av att skriva sånt..

'är det någon här som är duktig på det och vill komma med lite tips så vore jag väldigt tacksam.

mvh Andreas
          Mitt tips:

- CV.Använd någon form av mall för ditt CV.(Finns massor av exempel att hitta på Internet) Se till att det blir kortfattat och snyggt.

- Ansökan. I princip behöver du bara referera till den annons som finns.
          "Jag söker den utannonserade tjänsten som truckförare publicerad i dagens tidning den xx-xx-xx"

- Personligt brev. Kom ihåg att skriva på ett sådant sätt att det ger en
          sann bild av den du är. Överdriv inte. Krångla inte till med konstiga ord. Försök att formlura dig i brevet som du normalt pratar. Framför allt - var ärlig i det du skriver! Försöker du ge en bild av dig själv som inte är sann genomskådas du på 10 sekunder vid en eventuell intervju.

- Intervju. Förbered dig noga. Tag reda på saker om företaget. Träna hemma på att svara på ett antal frågor. Du kommer garanterat få frågan:
          "vad kan du tillföra vårt företag" eller "varför skall vi anställa dig" eller "vad gör du om 10 år". Var inte rädd för att tänka innan du svarar. Lite eftertänksamhet ser alltid bra ut. Svara bara på den fråga du får. Börja inte svamla

Kom ihåg: Du har bara en chans att ge ett gott första intryck!

(Själv har jag fått de senaste tre anställningarna tack vare mitt personliga brev - ett bra personligt brev kan ge dig en chans till intervju - och jobb!)

Lycka till!
          Senast redigerad av Klinten; 20 September 2007, 23:28.
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

Arbetssätt...