Sprucket fönster, hur?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

Sprucket fönster, hur?

Undrar om det är nån som har en väldigt bra förklaring till hur en fönsterruta kan spricka utan att det är något egentligt tryck mot den.
    Det hände mig igår. En vän hade lånat min soffa över natten och lagt två lätta kuddar mot fönstret i vardagsrummet. Senare på dan satt jag vid datorn och hörde ljudet av glas som sprack. När jag sen fixade till soffan var där två rejäla sprickor precis där kuddarna legat mot glaset.
    Eftersom jag antar att det var det som lät när jag satt här inne... det var ju inget av akvarierna iallafall, så vet jag att inget slog mot rutan och eftersom det bara var det inre glaset så kom det ju inte utifrån...

Nån som vet?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

spänningar i glaset...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Inka
      • July 2005
      • 1233

Var kommer dom ifrån isåfall?
      För att det är soligt ute? För att glaset känner för det? Har aldrig varit med om nåt sånt tidigare...
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

värmexäxlingar kan ge sådana skador ja, testa själv, värm ett dricksglas och släng ner det i kallt vatten.. (nej gör inte det, det exploderar troligen..)
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Inka
          • July 2005
          • 1233

Intressant att glaset sprack precis där kuddarna vilat mot...
          Hmmm, så det är så enkelt att det bara spricker på grund av värmeväxlingar alltså... attans osis... haha.

www.kvitter.n.nu

Kommentar

Arbetssätt...