Kommer ni ihåg när ni var nybörjare???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

Ursprungligen postat av Katharina
    Näää... Hallå!!!! Då skulle alla former av mänskliga samlingar vara sekter... Så när du har en kompisträff så är det en sektträff då???

Nu måste jag göra mig i ordning.. Vi ska på sektträff.. En polare fyller 30...
    Jag anser att de lite mer extrema fallen kan liknas med sekter (med en viss glimt i ögat). som tex de större motorcykel klubbarna där det finns in grupp människor som har en speciell dress code kör samma sorts motorcykel. osv osv..

Polarens 30 årsfest skulle inte jag säga var en sekt träff
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

Kommentar

• BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

Jo visst jag har vart väldigt offensiv det senaste, kanske för att jag man bitter just pga att man kan smutskasta sitt namn totalt pga en felsägning eller en åsikt..
      Jag tror du gör dig en otjänst med en sådan aproach. En felsägning kan du enkelt rätta till under en diskussion men när du har åsikter att folk på forumet är idioter så får du kallt räkna med mothugg.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

Kommentar

• Fiddan
        • June 2006
        • 885

Ursprungligen postat av BluesBoy
        Jag tror du gör dig en otjänst med en sådan aproach. En felsägning kan du enkelt rätta till under en diskussion men när du har åsikter att folk på forumet är idioter så får du kallt räkna med mothugg.
        Okey men vart det där det starta då? starta det med att jag sa att att palmen (eller vem det var) var en idiot? har jag hotat folk så som jag har blivit hotad? Alla kastar bara pil i kuvös hela tiden.

Kommentar

• Mats Bryzell
          • February 2007
          • 18959

Ursprungligen postat av Fiddan
          Så skall det låta.
          Jag hade kunnat citera allt men jag klippte av det och klistrade in punkter vilket man inte får göra inom citat tecken och där blev jag kanske missförstådd.

Jo visst jag har vart väldigt offensiv det senaste, kanske för att jag man bitter just pga att man kan smutskasta sitt namn totalt pga en felsägning eller en åsikt.. i ett års tid nästan var jag osynlig skrev endast skämtsamma inlägg och försökte hjälpa nybörjare så som ni hjälpte mig i början.Aja..

Åter till sekten, När jag skriver sekt är det ju med glimten i ögat och att det sticker i ögat på vissa (bittra Fiddan).
          Äger man några glas behållare med x antal kubik vatten i och spenderar en stor del av sin vakna tid åt sitt intresse så är inte skillnaden stor om man ser på sekter vad de offrar, tid, pengar, familjen blir lidande i vissa fall.
          All tanke verksamhet runt akvariet räknas ju självklart också.

Ålrajt Fiddan!

Nu börjar vi närma oss en diskussion som inte är i affekt! Bra!

Vi tar "citat"-grejen först. Jag fattar vad du menar - men det är så att centimetrar i en tråd, alltså hur stor plats ett inlägg tar i anspråk inte spelar så stor roll - utan meningen i det - oavsett om man orkar läsa det eller inte. Därför har det ingen betydelse hur långt eller kort själva inlägget tar i bildspejs - det kan vara bra att citera ett helt inlägg som man avser att svara på.
          Skall vi säga att den grejen är utagerad, ok?

Att du är bitter kan jag faktiskt förstå! Jag har läst dina inlägg och facinerats över hur enkelt du provoceras av att folk faktiskt svarar på dina, rätt kraftigt offensiva inlägg. Är du med mig nu?
          Istället för att gå i polemik med folk på ett lugnt sätt verkar det som om du faktiskt gillar att "stöta till", retas och försätta en del av forumdeltagarna i ett hetsigt tillstånd - detta får mig att undra vad du egentligen vill?
          Om det är så att man smutskastar sitt namn genom en felsägning eller en obetänkt kommentar är det väl bara att förklara sig i ytterligare ett inlägg och tydliggöra vad man menar? Har man åsikter, vilket du ju uppenbarligen har, så måste man i forumform, och textform i synnerhet, göra dessa åsikter KRISTALLKLARA så att inga misstag görs om vad du tycker och tänker.

En intressant grej är att du skriver att du har känt dig osynlig tidigare när du är "skämtsam" och "hjälper till"... varför då? Om du vill "synas" är det ju bara att börja berätta om "alla kubik akvarium" du har och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter - då kan jag lova dig att du syns, och verkligen inte smutskastar ditt namn.

Din sista del i ditt inlägg begriper jag mig inte riktigt på - det är klart att det sticker i ögonen på de forummedlemmar som väljer att träffas för att umgås - utifrån en öppen inbjudan där alla är välkomna - när du beskriver sammankomsten som ett sektmöte - även om det är med glimten i ögat!

(fiddan, i "foto"-tråden dissade du smileygubbarna - men... dessa är väldigt käcka att använda - då tar inte folk allt på blodigt allvar!)

Sedan kan ja inte för mitt liv jämföra akvaristik med sekterism...

Sorry, just can´t...

Kommentar

• Glenn
            • April 2002
            • 3904

Ursprungligen postat av Katharina
            Jag tycker att det är många panikslagna nybörjare som inte får svar på sina frågor fast att det är över 700 personer online... Synd
            Jag brukar försöka hjälpa till med vad jag kan men jag är inte proffs utan bara en glad amatör

Det verkar som att många har blivit rädda för eller struntar i att skriva här på Zoopet på senaste tiden Som sagt, många är online men få skriver något
            Det beror givetvis på hurvida man kan svaret på frågan eller ej samt om frågan har varit uppe massvis med gånger tidigare. Om det är en ständigt återkommande fråga så tröttnar man tillslut plus att många inte ens har testat att änvända sökfunktionen. Själv så söker jag alltid först i forumet efter svar om jag har någon fråga och om jag inte hittar svaret så brukar jag göra ett nytt ämne. Sen så är det väl inte alltid som man är vid datorn trotts att man är inloggad, min dator står ofta på här hemma och är inne på diverse olika sidor trotts att jag själv inte är hemma. Ytterligare en orsak till att man kanske inte svarar är ochså att man kanske sitter upptagen med annat och inte hinner svara för tillfället och planerar att ta och göra det senare men att man då har glömt det. Kan också säga att jag undviker att svara på vissa personers frågor eller ens läsa dom trådarna om det tex är en person som skriver alla möjliga konstiga saker som egentligen inte är relevant eller bara allmänt konstiga saker.

Nu har jag inte orkat kolla igenom tråden utan läste bara första inlägget så vet ej om sakerna som jag skriver ovan redan har blivit skrivet utav någon annan.
            Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Fiddan
              • June 2006
              • 885

Ursprungligen postat av MaxB
              Ålrajt Fiddan!

Nu börjar vi närma oss en diskussion som inte är i affekt! Bra!

Vi tar "citat"-grejen först. Jag fattar vad du menar - men det är så att centimetrar i en tråd, alltså hur stor plats ett inlägg tar i anspråk inte spelar så stor roll - utan meningen i det - oavsett om man orkar läsa det eller inte. Därför har det ingen betydelse hur långt eller kort själva inlägget tar i bildspejs - det kan vara bra att citera ett helt inlägg som man avser att svara på.
              Skall vi säga att den grejen är utagerad, ok?

Att du är bitter kan jag faktiskt förstå! Jag har läst dina inlägg och facinerats över hur enkelt du provoceras av att folk faktiskt svarar på dina, rätt kraftigt offensiva inlägg. Är du med mig nu?
              Istället för att gå i polemik med folk på ett lugnt sätt verkar det som om du faktiskt gillar att "stöta till", retas och försätta en del av forumdeltagarna i ett hetsigt tillstånd - detta får mig att undra vad du egentligen vill?
              Om det är så att man smutskastar sitt namn genom en felsägning eller en obetänkt kommentar är det väl bara att förklara sig i ytterligare ett inlägg och tydliggöra vad man menar? Har man åsikter, vilket du ju uppenbarligen har, så måste man i forumform, och textform i synnerhet, göra dessa åsikter KRISTALLKLARA så att inga misstag görs om vad du tycker och tänker.

En intressant grej är att du skriver att du har känt dig osynlig tidigare när du är "skämtsam" och "hjälper till"... varför då? Om du vill "synas" är det ju bara att börja berätta om "alla kubik akvarium" du har och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter - då kan jag lova dig att du syns, och verkligen inte smutskastar ditt namn.

Din sista del i ditt inlägg begriper jag mig inte riktigt på - det är klart att det sticker i ögonen på de forummedlemmar som väljer att träffas för att umgås - utifrån en öppen inbjudan där alla är välkomna - när du beskriver sammankomsten som ett sektmöte - även om det är med glimten i ögat!

(fiddan, i "foto"-tråden dissade du smileygubbarna - men... dessa är väldigt käcka att använda - då tar inte folk allt på blodigt allvar!)

Sedan kan ja inte för mitt liv jämföra akvaristik med sekterism...

Sorry, just can´t...
              Klart det är utagerat.

Nej jag vill inte synas, egentligen. jag blir inte provocerad utav någonting i princip som skrivs här, just pga att jag slutat vara seriös, vilket var efter den första fota diskussionen (finns 3). trotts att jag var seriös efter den fösta så fick jag hånade svar utav speciellt 2 personer som inte ens skrivit inlägg som förde diskussionen någonstans. Och alla dom här var med i den inre kretsen utav zoopet. Alla håller varandra om ryggen hela tiden.

Visst är det roligt att posta bilder och skriva om sina pågående projekt. Men det känns inte som att det går riktigt just nu.

Kommentar

• Mats Bryzell
                • February 2007
                • 18959

Klart det är utagerat.

Nej jag vill inte synas, egentligen. jag blir inte provocerad utav någonting i princip som skrivs här, just pga att jag slutat vara seriös, vilket var efter den första fota diskussionen (finns 3). trotts att jag var seriös efter den fösta så fick jag hånade svar utav speciellt 2 personer som inte ens skrivit inlägg som förde diskussionen någonstans. Och alla dom här var med i den inre kretsen utav zoopet. Alla håller varandra om ryggen hela tiden.

Visst är det roligt att posta bilder och skriva om sina pågående projekt. Men det känns inte som att det går riktigt just nu.

Aha, Fiddan!
                Koden börjar knäckas! Det finns "issues"... och det ante mig. Märker du att vi börjar "tala", "umgås" och interagera med varandra nu.. på ett lugnt och sansat sätt?

Att sluta synas är det första tecknet på att man är oseriös - omvänt - när man är oseriös slutar man att synas!
                Ser du sambandet?

Jag tror inte ett dugg på att du inte blir provocerad - jag tror att du blir enormt triggad av att "tjôta" med vissa medlemmar - dessa som du nämner "håller varandra om ryggen" och som ingår i en "inre krets" - men låt det vara som det är med den saken för tillfället.

Jag tror att det bara finns ett enda sätt att klara ut dessa "problem" om man är inresserad av dem - att positivt konfrontera dem som man känner utgör ett motstånd. Man får posta en ståndpunkt och förklara sin åsikt, synpunkt eller ställningstagande på ett rationellt sätt och låta de som man tycker "är emot en själv" lämna uttömmande svar - utan att gå emot och negativt argumentera för sin sak i affekt. Att låta alla synpunkter komma i dager så att de kan vädras på ett naturligt sätt.
                När man gör på detta sätt är det ganska enkelt att få en helhetsbild på läget och har man bara åtminstone två neuroner ihopkopplade i hjärnan brukar det i de flesta fall bli ett bra resultat av det hela.

Jag tycker det är ENORMT synd att du inte postar bilder och berättar om dina pågående projekt - det är dessa som majoriteten på forumet är intresserade av!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Klart det är utagerat.

Den "inre kretsen" på Zoopet består av 2 personer - undertecknad och Christian Alfredsson och Christian skrev inte i den tråden och jag anser definitivt inte att jag hånat dig. Fast å andra sidan så följer man kvällstidningsterminologi så är ju att skämta med någon att håna någon, så följer man den så har jag säkert hånat dig någon gång.

Sedan tycker jag faktiskt vad det gäller dig att - "som man bäddar får man ligga". Du har mycket tufft och aggressivt kritiserat andra och oavsett om din kritik är rätt eller inte så innebär en sådan inställning att man får många emot sig. Så är det bara och kan man inte acceptera detta så bör man nog avstå från att göra så.
                  Du skriver att du inte vill synas - nåväl du skriver i alla fall ofta på ett provocerande sätt som gör att du syns väldigt mycket i alla fall.
                  Att mena att zoopetträffarna är sektträffar är ju ett sätt att provocera eftersom ordet sekt har en väldigt negativ klang. Du skriver senare att du gjorde det med glimten i ögat - nåväl nu kan vi ju inte se dig, så då får vi gå efter vad du de facto har skrivit och där fanns det ingen glimt i ögat vare sig i text eller genom en smiley
                  Så ett tips - om du inte vill synas så gör man inte det genom att ställa sig mitt på ett torg och högljutt provocera folk som passerar

Skrivet av överstesektledaren
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

Ursprungligen postat av MaxB
                    Jag minns mycket tydligt hur det var att vara nybörjare. Det var tusentals frågor som man fick testa sig fram svaren på genom "trial and error" och man sparade pengar eller terrade morsan om att få en saftig akvariebok (minns ni IPC:s Stora Akvariebok?) i julklapp.
                    Ja, precis. I slutet av 70-talet när man riggade den första burken fick man hålla till godo med "Akvariefiskar i färg [Paul Jacobsson (c) 1957]" som man fick ärva av farbror (samt burken dårå). Jag har roat mig att ströläsa i den på senare dagar och bortsett från lite föråldrat språk (guuud vad jag gillar ord som Ehuru ) blir man nästan lite förvånad vad lite det skiljer mot dagens rekommendationer för att hålla fisk.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Ursprungligen postat av BluesBoy
                      Ja, precis. I slutet av 70-talet när man riggade den första burken fick man hålla till godo med "Akvariefiskar i färg [Paul Jacobsson (c) 1957]" som man fick ärva av farbror (samt burken dårå). Jag har roat mig att ströläsa i den på senare dagar och bortsett från lite föråldrat språk (guuud vad jag gillar ord som Ehuru ) blir man nästan lite förvånad vad lite det skiljer mot dagens rekommendationer för att hålla fisk.
                      Jag är en gamling och skriver väldigt ofta "vad gäller" i mina texter och då skriker stavningsprogrammet "detta är ett gammalt språkbruk vill du verkligen använda det" eller nåt sånt
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

När jag skrev i tråden förut så tyckte mitt ordstavningsprogram att "fiddan" (sorry F! Bli inte förbannad, OK?) var felstavat och tyckte att jag skulle byta till ###### enl. ordstavnings programmet; vulg. benämn. ... o.s.v.

Kommentar

• Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

MaxB du kan kalla mig #ittan om du vill..

Jo men förstår du inte problemet då jag hade ju aldrig som avsikt att vara tyken eller någonting mot dig men fick ett ganska "torrt" svar tillbaka. hade det vart Lenmar som skrev det som jag skrev så hade du aldrig tvekat på om det vart ironiskt eller ej.

Kjell jag skall sluta tjöta nu men tycker du inte att man kan säga att zoopet har en inre krets när det arrangeras träffar där endast goldisar kan gå på?
                          Även om du har en helt annan ton (jag hade samma lugna ton i början) så är det en helt annan sak om du skulle säga en udda åsikt som inte är riktigt okey att tycka. du brukar ju posta inlägg där du vinklar problemet och ser det på ett anat sätt.
                          Aja skit samma..

Jag har sagt det förr och jag säger det igen skulle zoopet haft en Wiki.
                          För alla stackars nybörjare.

Kommentar

• Mats Bryzell
                            • February 2007
                            • 18959

MaxB du kan kalla mig #ittan om du vill..

Jo men förstår du inte problemet då jag hade ju aldrig som avsikt att vara tyken eller någonting mot dig men fick ett ganska "torrt" svar tillbaka. hade det vart Lenmar som skrev det som jag skrev så hade du aldrig tvekat på om det vart ironiskt eller ej.

Kjell jag skall sluta tjöta nu men tycker du inte att man kan säga att zoopet har en inre krets när det arrangeras träffar där endast goldisar kan gå på?
                            Även om du har en helt annan ton (jag hade samma lugna ton i början) så är det en helt annan sak om du skulle säga en udda åsikt som inte är riktigt okey att tycka. du brukar ju posta inlägg där du vinklar problemet och ser det på ett anat sätt.
                            Aja skit samma..

Jag har sagt det förr och jag säger det igen skulle zoopet haft en Wiki.
                            För alla stackars nybörjare.

OOOOhhhojjojoj, Fiddan! Here we go again!
                            Titta nu på vad jag har skrivit och hur du bemöter det... Jag kallar inte dig för ####:an, det är faktiskt rättstavningsprogrammet som gör den "stavningsbedömningen"...
                            Jag förstår att du inte hade för avsikt att vara tyken emot mig - jag har inget som helst otalt med dig - men reagerade på ditt inlägg tidigare (där du citerade mig) och svarade bara, frågade vad du ville och tycker att det är förjävla synd att du inte bara kan vara med här och gagga om akvarium utan att det blir... öh... motsättningar.

Problemet Fiddan är ju att det BLIR PROBLEM när vi snackar. Vad beror det på? Det är därför jag sätter alla dessa VARFÖR? i mina inlägg innan.
                            Jag vill dig inget illa - verkligen inget illa - jag vill höra om dina akvarieprojekt, läsa om dom, se bilder på dom och få ta del av dina akvaristiska erfarenheter. Det är därför jag är här och medverkar på forumet - inte för att tjafsa!

Jag har aldrig snackat med Lenmar men kanske är det så att hon har presenterat sig på ett roligt eller udda sätt som gör att man registrerar henne som någon som vet hur man sätter en prägel på sina inlägg som inte ger utrymme för tvivel om vad hon menar - oavsett när det är allvar eller skämt... jag vet inte.

Fiddan! Min torrhet gentemot dig i tidigare inlägg är inte torrhet utan bara en stilla koll vad som är i görningen.

Släpp nu alla gamla skitgrejer och börja posta lite sköna akvarieinlägg!!!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 July 2007, 00:34.

Kommentar

• Fiddan
                              • June 2006
                              • 885

Jag använde ju smileyn!!! jag läste vad du skrev, du sa att det var rättstavnings programet och jag tycker bara att det är roligt.

Vi släpper detta nu och postar sköna akvarieinlägg som sagt.

Kommentar

• Mats Bryzell
                                • February 2007
                                • 18959

There you go!!!

Kommentar

Arbetssätt...