Fobier!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

Det är väldigt kul att höra att de är fler än jag som har lite konstiga fobier..

Det värsta jag vet är när folk hånar en lr inte förstår hur de kan vara om man är så rädd för nått att de känns som man ska dö om man kommer i närheten av det..
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se

Kommentar

• Stew
      • July 2004
      • 1736

handtag och knoppar på offentliga toaletter. Och de där blåsmaskinerna usch.. *ryser*
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

Kommentar

• ize
        • May 2004
        • 612

Jag blir aggressiv om någon täcker över min näsa och mun samtidigt..

Det kommer sig av en rätt traumatisk upplevelse som liten 5 åring när de skulle operera bort mina polyper. Trots att jag var rejält drogad med supposedly lugnande stolpiller var jag sjövild och vägrade låta läkaren lägga masken över ansiktet. Till slut frågade läkaren om han skulle lägga den på mamma istället, men det ville jag ju förstås inte. Mamma är man ju lojal mot och försökte väl skydda henne så som barn ofta gör, trots min rädsla. Så den svarta masken slöt sig om näsa och mun och jag minns ännu kroppens panikslagna gensvar mot narkosgasen: "Bort! Detta är något som skadar dig/är inte hälsosamt om du andas in det". De fick hålla fast mig tills narkosgasen verkade och jag domnade bort. Men vilken panik jag hade.

Märkligt nog är jag inte rädd för att bli sövd, jag bara påpekar (med eftertryck!) att de absolut inte får lägga på narkosmasken förrns jag somnat. Söva mig får de göra med en spruta eller vad som helst, bara inte mask medans jag är vaken.

Detta har gjort att illamåendet är otäckt vänskapligt vid uppvaket efter operationer eftersom jag i fyllan och villan tagit bort allt vad syrgasmasker heter och därigenom inte ventilerat ut all narkosgas ur lungorna. Bleh. En smart sjuksköterska tejpade en gång fast en syreslang under näsan på mig för att jag skulle få lite hjälp men t o m då höll jag andan en stund...

Nåja.. tättslutande masker är inte skoj även om det blivit bättre med åren, och genom övning i friskluftsmasker på fd arbetsplatser etc.. Dyker gör jag också med glädje
        Senast redigerad av ize; 30 May 2007, 08:24.
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• albino_myra
          • September 2006
          • 161

Klaustrofobi. Då gäller det alla små utrymmen såsom hissar, baksäten på bilar, bastun, kyltrum osv. Känns som om någon klämmer ihop alla inre organ om jag hamnar in i ett i mina ögon trångt utrymme, och så svartnar det för ögonen. Har haft det sedan barnsben.. Och så får jag massor med rysningar av metall och träföremål som ligger på bottnet i vattnet. Usch! Kan inte heller simma utåt, tror att det ska ligga någon slemmig kätting som jag fastnar i. *ryser*
          O ja, spindlar då förståss. Dom e onödiga måste jag säga.
          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

Kommentar

• Vandal
            • January 2006
            • 1655

emetofobi (rädsla för att kräkas) som tur är blir jag sällan mag/fyllesjuk
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

Ja, flera....

:Kan inte sitta bak i en bil med bara 2 dörrar. Kan inte vara i en båtruff under gång. Kan, på sjukhus, inte bli inskjuten i tunneln för magnetröntgen (blir nedsövd). MEN - kan åka hiss??????

Kommentar

• Queen_xiter
                • January 2007
                • 264

Vad är det värsta ni nånsin blivit utsatta för då? Alltså nån som hånat er för er fobi och gjort nått dumt..
                Kolla in min hemsida
                www.dammaquaristen.se

Kommentar

• Malinitzi
                  • December 2006
                  • 2088

Höjdskräck!

Ursprungligen postat av Queen_xiter
                  Vad är det värsta ni nånsin blivit utsatta för då? Alltså nån som hånat er för er fobi och gjort nått dumt..
                  Vid en vandring i Norge, Lysefjorden var vi ett gäng som skulle upp till Prediksstolen /Preikestolen/. På vägen upp sa en norrman att han skulle ut på kanten och dingla med benen. Jag började svettas och ville gå tillbaka men övertalades följa med ända upp. Han kände till min höjdskräck och väl uppe gick han ut på kanten, satte sig och dinglade... men då var jag halvvägs ner igen....Bläh!
                  Bifogade filer

Kommentar

• Metalmaid
                    • September 2006
                    • 815

Den stora fobin är ju ormar, men kan numera se dom på bild men leksaksormar eller på film går inte. Det värsta nån gjort är att jaga mig med en död huggorm...pulsen var så hög så jag trodde jag skulle få en hjärtattack.

Mer då? Hmm...har lätt klaustrofobi i stora folkmassor, så där när det är så många människor så man inte kan röra sig. Så jag undviker ju såna arrangemang där det kan bli så.
                    Hare bäst...och simma lugnt
                    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                    http://mariahalsoforum.forum24.se/
                    http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• Metalmaid
                      • September 2006
                      • 815

Ursprungligen postat av smurfmats
                      jag har också fobi mot spindlar! inte de små men stora hus/varg spindlar som kryper fram är obehagligt! tror att den fobin kommer från min mor!

sen gillar jag verkligen inte harkrankar, det är ju i princip flygande spindlar!! och de är så dumma så de flyger ju in i en! usch!!

sa jag att jag var biolog?
                      Märklig kombination, vara biolog å ha fobi för småkryp. Då ska du iaf vara glad att du inte bor på en sån plats som mig, på landet där det finns kryp av allehandaslag och med egen å där även harkrankar frodas.

Kommentar

• Metalmaid
                        • September 2006
                        • 815

Ursprungligen postat av Queen_xiter
                        Det är väldigt kul att höra att de är fler än jag som har lite konstiga fobier..

Det värsta jag vet är när folk hånar en lr inte förstår hur de kan vara om man är så rädd för nått att de känns som man ska dö om man kommer i närheten av det..
                        Jag tror det krävs en fobiker för att förstå en fobiker. I övrigt så är det nog bara beteendepsykologer som kan ha en susning om vad det handlar om.

Å din fobi för järnsaker i vattnet har jag 100% full förståelse för även om jag inte delar den. Hur det gick till tänker jag skona dig från men såna hade kunnat ta dö på mig en gång i tiden, så sånt skall respekteras oavsett fobi eller inte.

Kommentar

• Vic
                          • November 2006
                          • 1533

Har lite rädsla för att klättra upp för berg. Speciellt när man kommit upp på en "klyfta" och man inte kan klättra ner, bara upp. Var nära att ringa ambulansen en gång^^
                          Minns ett program som jag såg för några veckor sen på discovery där det var 4-5 killar som skulle klättra upp för ett jättehögt berg, där dom inte kunde ta tag i något förutom sprickor, inga klyftor, eller viloplatser fanns, så dom fick övernatta i hängmattor som dom fäste mellan två sprickor. Om jag inte är helt bakom så tror jag dom kom upp efter 10 dagar.. mådde illa när jag såg programmet, men kunde ändå inte sluta titta på det!
                          Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• Tintaglia
                            • January 2006
                            • 146

Är höjdrädd - blir kallsvettig, illamående och stel som en pinne.
                            Jag är också rädd för vatten. Klarar att simma bröstsim men inte att flyta, och ryggsim har jag aldrig ens försökt mig på. Jag doppar absolut inte huvudet - om inte jag kan hålla i någon trygg person som står bredvid. Jag hade till och med svårt att få vatten i ansiktet när jag duschade långt upp i 20-årsåldern... Jag vill inte heller simma i badhus - min skräck är att råka krocka med någon så jag får en kallsup för då får jag panik och slutar simma... En annan skräck är att köra ner i vatten med bilen och bli instängd...

Kommentar

Arbetssätt...