Getingproblem i december

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Getingproblem i december

Det finns många rapporter om det osedvanliga varma decembervädret.
    Jag undviker att skriva vårtecken.
    Så här en till från mitt fiskrum tillika tvättstuga:
    Jag dödade nyss min andra getingdrottning som uppenbarligen vaknat till för att påbörja letandet efter ett lämpligt ställe för att bygga bo.
    Så nu har jag min getingdödare nära till hands...
    Har aldrig varit med om något liknande faktiskt.
    Killies is a lifetime passion
  • joda
    • November 2006
    • 95

tjena...

haha... jag var uppe på vinden förra veckan och skulle lyfta ner lite julprylar och då fick jag med mig en geting ner oxå... den var ju allt annat än pigg men ändå...
    och inte nog med det... ute i våran trädgård har vi en eldkaprifol och den har börjat blomma... IGEN... snacka om att klimatet är rubbat...

//jonatan
    http://www.jonatan-linda.se/

Kommentar

• solbacka
      • January 2004
      • 3952

Hmm fästingarna har inte heller dött ännu.....
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Lene
        • December 2006
        • 56

Har inte stött på några getingar på sistone (bara konstiga nattfjärilar), men för oss som inte alltid har en massa tid över till allt vi vill göra så kan det vara en väldig fördel med mild vinter: jag satte lökarna (alltså de som blir tulpaner, krokus, påskliljor m.m.) i jorden sista veckan i november! Då var det ca +7 grader ute och sen dess har det nästan bara varit varmare

Var lite skraj dagarna precis innan jag fick tid att sätta dem att det skulle hinna bli kallt och att jorden skulle frysa, men det var ju lugnt.
        /Lene

Kommentar

• C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

Inget kul med getingar. Vi mördade en hel getingkoloni i höstas. Bålgetingar. Förklarade varför jag aldrig såg till små vanliga getingar. De hade krypit ner intill murstocken och byggt bo under isoleringen som tydligen hade halkat ner. Varje dag dödade jag 4-10 getingar på övervåningen och innan jag kom på vart de kom in!!! Det lejdes en inte allt för höjdrädd vän som fick krypa upp på taken och tömma en 1000ml burk radar rakt ner i hålet vid getingarna. Efter det hade vi aldrig mer något problem med dem igen.

//Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

Dödade nyss en tredje getingdrottning i fiskområdet.

Undrar om de dras till bananflugekolonierna?
            Men ingen har hittills försökt ta sej ner i dom iaf...

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
              • January 2004
              • 4236

Jag blev en aning förvånad i lördags när jag upptäckte ett myggbett på armen
              Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

Myggatacker hade vi också för några veckor sedan.
                Riktigt målmedvetna myggor som attackerade son och hustru inomhus.
                Vågar man lägga till God Jul till sådana här rapporter?

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Här i stockholm kom kylan cirka 3 veckor sent, men nu är den definitivt här: det är -4 nu.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...