Alla dessa insekter!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scalara
    • June 2006
    • 415

Nu har jag äntligen fixat mig en egen Zoon! Jippie! Bara att kolla på bilderna alltså! Vill ni se den hemska skalbaggen som bet min pojkvän så finns den i mappen : "Kryp, Blommor i trädgården, Andra Djur!" på Zoonen. Jag vet fortfarande inte vad det är för sort! Någon som kan se det på mina bilder? Har trott det var en jordlöpare men det är inte riktigt likt, samt när vi tog i baggen (flera ggr) så avgav den ingen lukt, det gör jordlöpare! Hmmm...mysteriet fortsätter...
    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

"Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

Kommentar

• gladys
      • March 2005
      • 1962

Hu har jag tittat i din zoon Scalara. Kan vara fel ute, men är inte det där en "Ekoxe" eller vad dom nu heter.
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

• gladys
        • March 2005
        • 1962

Ursprungligen postat av gladys
        Hu har jag tittat i din zoon Scalara. Kan vara fel ute, men är inte det där en "Ekoxe" eller vad dom nu heter.
        Ack ack så fel ute jag var!!!

Har googlat lite och nu har jag ingen aning!
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

• Nitra98
          • June 2005
          • 1987

Ursprungligen postat av elinor
          Tror eller ej men jag blev faktiskt biten av en helt vanlig svensk spindel för ett par år sedan.

Låg och rensade ogräs (utan handskar) då jag helt plötsligt kände att det stack till ordentligt inuti handen. När jag kollade va det var för nåt fick jag se en spindel ( kroppen utan ben var hade diametern 1 cm, ungefär) springa iväg och som efterlämnat två små bitmärken i handen.

Kan tala om att jag sen dess har respekt för våra små spindlar även om jag inte är rädd för dom.
          KAn det ha varit en "husspindel"? Vet att de kan bitas ganska duktigt! I övrigt ångrar jag att jag började läsa den här tråden alls...
          Min zoon

Kommentar

• Scalara
            • June 2006
            • 415

Jo, jag trodde detsamma! Men en ekoxe var det inte heller!

"Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

Kommentar

• Scalara
              • June 2006
              • 415

Ack ack så fel ute jag var!!!

Har googlat lite och nu har jag ingen aning!
              Jag vet hur det är! Är helt rådvill nu! Jag måste få reda på vad det är för en bagge för sjutton!!!

Man kan bli knasig för mindre ellerhur?

Kommentar

• Scalara
                • June 2006
                • 415

Ursprungligen postat av Nitra98
                KAn det ha varit en "husspindel"? Vet att de kan bitas ganska duktigt! I övrigt ångrar jag att jag började läsa den här tråden alls...
                http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/husspindel.htm
                Nej, om du tittar på baggen på min zoon så ser du att det inte är en spindel. Men de är nog så bitska de me!

Jag ångrar nästan oxå att jag startade denna tråd, har fått reda på en hel del olustiga saker! Nädå, men det var värst vad man inte visste mycket om det svenska insektsbeståndet ellerhur?

Kommentar

• Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

Scalara, om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag svarade elinor!
                  Min zoon

Kommentar

• Scalara
                    • June 2006
                    • 415

Ursprungligen postat av Nitra98
                    Scalara, om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag svarade elinor!
                    Oh, ja! Ha ha! Nu såg jag det! Tror jag var lite trött igår! Sorry! *lol*

MVH: Scalara

Kommentar

• elinor
                      • February 2003
                      • 1323

Nu har jag letat upp den spindelart som så duktigt bet mig inuti handen (se tidigare inlägg).. Detta var den bästa bild jag kunde åstadkomma... Storleksmässigt så hade denna spindel en diameter på nån cm och lite till.

http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=912772#
                      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Ursprungligen postat av Scalara
                        NVill ni se den hemska skalbaggen som bet min pojkvän så finns den i mappen : "Kryp, Blommor i trädgården, Andra Djur!" på Zoonen. Jag vet fortfarande inte vad det är för sort!
                        Haha, det här kommer du att gilla! Jag tycker det ser ut som en Dödgrävare, dvs en skalbagge ur familjen Silphidae. Kanske en Nicrophorus <betyder 'likbärare'> eller Thanatophilus <'dödsälskare'>.

Han bet antagligen för att kolla om din pojkvän var död.
                        Senast redigerad av Azur; 21 August 2006, 14:08.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Ursprungligen postat av elinor
                          Nu har jag letat upp den spindelart som så duktigt bet mig inuti handen (se tidigare inlägg).. Detta var den bästa bild jag kunde åstadkomma... Storleksmässigt så hade denna spindel en diameter på nån cm och lite till.
                          Finns bara en svensk spindel som stämmer in på den beskrivningen, och det är vår största spindel, kärrspindel:

De ljusa strecken är visserligen en artkaraktär, men varierar i intensitet, och jag har sett en stor hona som helt saknade dem.

F.ö. en av våra mest fascinerande spindelarter.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

Ursprungligen postat av Azur
                            Finns bara en svensk spindel som stämmer in på den beskrivningen, och det är vår största spindel, kärrspindel:
                            Men den kan väl knappast vara så liten som Elinor beskrivit

Biotopen stämmer väl inte heller...
                            Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Så liten vet jag väl inte om den var, "Nån centimeter och lite till" är stort för att vara en svensk spindel... Biotopen är lite ovanlig, men de kan finnas ett stycke från närmsta vattendrag, de är inte jättehårt bundna till sjöar & dammar.

Annars har vi ju alla Lycosider (jakt/vargspindlar), som ser rätt lika ut, men de brukar inte kunna bita igenom hud (vilket kärrspindel kan).

Kommentar

• eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

Vi hade problem med visade det sig kärrspindlar som busringde på dörrklockan och sprang iväg. Men hann på den här killen, satt bredvid dörrklockan Vi har en bit till vatten men dom dyker upp då och då
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

Arbetssätt...